کد خبر: ۳۴۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹ 19 December 2016
الف - این روزها در تکواندوی ایران جز باخت و ناکامی اخبار دیگری به گوش نمی رسد. کسب نتایج ضعیف در المپیک ریو، حذف از جام جهانی باکو و اخیرا مسابقات گرندپری.

هنوز چهار ماه از شکست تلخ تکواندوکاران در المپیک ریو نگذشته بود که دوباره تکواندوی ایران بر روی خط ناکامی قرار گرفت؛ این بار شاگردان مقانلو در باتلاق باکو گرفتار شدند. در این  دوره تکواندوکاران به قدری ضعیف کار کردند که در نهایت حتی از تیم ضعیف ترکیه هم شکست خوردند و حذف شدند.

مسابقاتی که در آن تیم ملی آذربایجان با هدایت سرمربی ایرانی الاصل خود توانست به مقام قهرمانی جهان برسد. سرمربی که همین هفته پیش توانسته بود عنوان بهترین مربی دنیا در سال ۲۰۱۶ را از آن خود کند.

ماجرا از المپیک ریو آغاز شد. جایی که همه این باور را داشتند که کاروان ایران در رشته تکواندو به طور حتم دست پر به ایران بر‌می گردد اما در اوج ناباوری قهرمانان و دارندگان رنکینگ اول جهان در ریو ناکام ماندند و در آخر هم هر سه تکواندو کار شکست خورده و ناکام به ایران برگشتند.

این شکست ها موجب عصبانیت رئیس فدراسیون شد و پولادگر به جرم اینکه مهاندوست برای کشوری غیر از کشور خودش افتخارآفرینی کرده با بر زبان آوردن کلماتی نامناسب خطاب به رضا مهماندوست بازیکن و مربی سابق تیم ملی ایران او و بازیکنان ایرانی آذربایجان را "مزدور" خطاب کرد.



این پایان ماجرا و حواشی تکواندو نبود؛ قهر مردان المپیکی از اردوی تیم ملی و جدایی مهدی بی باک از کادر فنی  به همراه انتقادات هادی ساعی، یوسف کرمی، مرتضی کریمی، محمدباقری معتمد و دیگر نامداران تکواندو از عملکرد تیم ملی و فدراسیون باز هم پولادگر را قانع به انجام تغییرات نکرد و رئیس فدراسیون به رغم تمام پیش بینی ها باز هم به کادرفنی تیم ملی اعتماد کرد تا بیژن مقانلو دوباره هدایت تیم ملی در مسابقات گرندپری و جام جهانی باکو را برعهده بگیرد.

با همه اتفاقات، اما کادرفنی به مسابقات گرندپری و جام جهانی باکو امیدوار بود تا بتواند بخشی از ناکامی های خود را در المپیک ریو جبران کنند؛ امیدی که با حذف در مسابقات جام جهانی نقش بر آب شد. امیدی که از ابتدا هم به آن امیدواری نبود، چراکه به گفته مرتضی کریمی مربی سابق تیم ملی، رئیس فدراسیون هم خودش می دانست در این مسابقات نتیجه قابل قبولی نمی تواند بگیرد چرا که مسعود حجی زواره، ابولفضل یعقوبی و بهنام اسبقی حتی در لیگ هم عملکرد قابل قبولی نداشتند چه برسد به این که در مسابقات جام جهانی افتخارآفرینی کنند.


 
استعفای مقانلو از سرمربیگری تیم ملی هم برای بازگذاشتن دست مسئولان در انتخاب سرمربی جدید رخ داد و به هرحال قرارداد او طبق اعلام رسمی فدراسیون تا پایان مسابقات 2016 طراحی شده بود.

بسیاری از کارشناسان در رشته تکواندو،‌ تفکر حاکم بر این فدراسیون را عامل اصلی فراری دادن مغزها و استعدادهای این رشته ورزشی به خارج از کشور می دانند. صندلی که پولادگر ۲۰ سال است به آن تکیه زده منتقدان فراوانی از پیشکسوت ها و مدال آوران تکواندو دارد.

استعفای اصلی باید در راس فدراسیون باشد

بعد از این ماجرا، هادی ساعی در گفتگویی در مورد وضعیت تیم ملی تکواندو گفت: تکواندو این روزها شرایط خوبی ندارد و اخبار بد آن حال همه را بد کرده است. وقتی به ایران برگشتم اخبار بد را شنیدم و متاسفانه زحمات من و امثال من مربیان و ورزشکاران که در این مدت سختی های زیادی برای سربلندی تکواندو کشیدیم این طور از بین رفته بسیار ناراحت کننده است. چند سال می شود که با تکواندو کاری ندارم. سه سال است که به دلیل بدرفتاری ها و تصمیمات غلطی که رییس فدراسیون ایران گرفته در ایران به سالن مسابقات نمی روم و حالا هم کار به به اینجا کشیده شده است.
 
وی ادامه داد: همه بزرگان تکواندو بیرون نشسته اند و حسرت اتفاقات بد را می خورند و این موضوع جای تاسف دارد. چون مسیری برای حضور این عزیزان نیست. همه درها به روی آنها بسته شده است. شخصا هیچ علاقه ای ندارم با این فدراسیون کار کنم و بسیاری از دوستان هم هستند که دوست ندارند با این فدراسیون کار کنند.
 
هادی ساعی افزود: بعد از المپیک از مهدی بی باک خواستند که باز هم با کادر فنی تیم ملی کار کند اما او قبول نکرد. مربیانی که در لیگ کار می کنند آرزویشان این است که زحماتشان دیده شود و به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شوند. این اتفاق برای خیلی ها نمی افتد و این انگیزه از بین می رود. بعضی ها هم که به آنها پیشنهاد مربیگری می شود، به علت بستر بد در تکواندو قبول نمی کنند. نتایج بد امروز تکواندو برای این است که تنها چند نفر نه که به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسند در تکواندو فعالیت می کنند.
 
ساعی در خصوص استعفای غلامحسن ذوالقدری از مدیریت سازمان تیم های ملی تکواندو گفت: استعفای ذوالقدری هیچ تاثیری در روند اتفاقات تکواندو ایران ندارد چون او منفعل بود و تاثیری و حضوری نداشت. ذوالقدری کمیته سازمان تیم های ملی را تک نفره اداره می کرد و این استعفا از نظر من کاملا صوری بوده است برای اینکه بگویند اقدامی کرده اند اما این تصمیم از قبل پیش بینی شده بود و من می گویم که سیروس رضایی هم جانشین او است. می خواهند به این شکل افکار عمومی را منحرف کنند.
 
قهرمان تکواندو المپیک افزود: به نظر من این استعفا باید در راس فدراسیون صورت گیرد. تا امروز این موضوع را نگفته بودم اما متاسفم برای تکواندو که حال و روز بدی پیدا کرده است و همه خانواده و بزرگان تکواندو از آن ناراحت هستند. جای تامل دارد و آقایان در راس فدراسیون باید به این موضوع فکر کنند که تا چه اندازه می خواهند با آبروی تکواندو و ایران بازی کنند. به عنوان یک قهرمان در باکو به علت باخت های بد تحقیر شدم. زودتر به ایران برگشتم چون می دانستم چه اتفاقاتی در جام جهانی باکو برایمان رخ خواهد داد.

ساعی در مورد کوچ دسته جمعی برخی تکواندوکاران به کشورهای خارجی از جمله جمهوری آذربایجان گفت: این موضوع جای تاسف دارد. هفت نفر از تکواندوکاران ایرانی با یک مربی ایرانی در جمهوری آذربایجان مشغول فعالیت هستندو در واقع یک تیم با حدود سه آذری در اردوهای تیم ملی جمهوری آذربایجان حضور دارند و به جای آنکه مهماندوست ترکی یاد بگیرد آذری ها فارسی یاد گرفته اند. عکسی در این مورد دارم که دیدن آن برای کسی خوشایند نیست.

 پیشنهادی به مهماندوست نمیدهم

سیدمحمدپولادگر رئیس فدراسیون تکواندو ایران نیز در گفتگویی درباره عملکرد ضعیف تیم ملی تکواندو در رقابت های گرندپری (جایزه بزرگ) و جام جهانی باکو گفت: متاسفانه نتایج تیم ملی در مسابقات جام جهانی در حد انتظار نبود و این واکنش ها معمولا در ورزش وجود دارد که وقتی تیمی ناکام است کادر فنی و مسئولان مربوط به آن استعفا می دهند، اکنون هم این اتفاق رخ داده اما متاسفانه بیش از حد این موضوع سیاه نمایی شده است.
 
وی افزود: مسابقات جام جهانی باکو از لحاظ سطح اهمیت براساس اعلام فدراسیون جهانی در سطح مسابقات درجه 2 نسبت به مسابقات جهانی و المپیکی که دارای درجه 12 و 20 است، قیاس می شود.
 
رییس فدراسیون تکواندو درباره احتمال حضور رضا مهماندوست در بین گزینه های سرمربیگری تیم ملی گفت: کسی نگفت که مهماندوست برود که حالا بگوییم بازگردد، او خودش استعفا داد، ممکن است مهماندوست هم در بین گزینه ها باشد اگر تمایلی داشته باشد، به هر حال او هم از پتانسیل های تکواندو کشور است.
 
وی در مورد اینکه مهماندوست سرمربی تیم ملی جمهوری آذربایجان برای حضور مجدد در راس کادر فنی تیم ملی ایران اظهار تمایل کرده است، افزود: خیلی خوب است و خوشحالیم. نه من پیشنهادی به او نمی دهم، مهماندوست هم یکی از مربیان ما است و همانطور که از او هم شنیده ام، اشاره کرده است که در تکواندو مربیان توانمند در کشور کم نداریم.

در همین راستا خبرنگار الف، به سراغ یکی از کارشناسان تکواندو رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که متن گفتگو به این شرح است:
 
رییس فدارسیون با جنجالی که راه انداختند بازیکنان تیم ملی را در گرداب انداختند

 دلایل پس رفت تیم ملی را چه می دانید ؟

تفکر حاکم بر تمام ارکان فدراسیون که از سوی آقای پولادگر به تمام سطوح مدیریتی و فنی آن دیکته شده است .  متاسفانه آنچه که باعث شده تکواندوی ایران به چنین نقطه ای برسد ، پایان داشته های مدیریتی آقای پولادگر است که نزدیک به 16 سال نفر اول تصمیم گیری در راس فدراسیون بوده است . ایشان بعد از المپیک لندن ، سیر نزولی تصمیم گیری های خود را به اجرا نهادند . قبل از المپیک لندن با برکناری رضا مهماندوست ، و بعد از آن با حذف و کنار گذاشتن مدیران لایق و دلسوزانی که برای ارتقاء جایگاه واقعی تکواندو کشور زحمات زیادی را کشیدند . استفاده از کسانی که تنها تایید کننده رفتار و عملکرد ایشان بودند و فاصله گرفتن از فضای نقد و کارشناسی ... همانطور که بارها گفته شده ، ایشان تحمل کوچکترین نقد را نداشتند . واین از ابتدای حضورشان در فدراسیون بر همگان ثابت شده است .
 
نتایج بدست آمده در مسابقات جام جهانی و گرند پری را چگونه ارزیابی میکنید ؟

به نظر بنده پس از شکست تیم ملی مردان در المپیک ریو ، شیرازه روحی و روانی تیم ملی از هم پاشیده است. و متاسفانه هیچ چیز و هیچ کسی نتوانسته این شرایط را تغییر دهد . این وظیفه رئیس فدراسیون بود که شرایط را به گونه ای بازسازی نماید که کادر فنی آن شکست را فراموش کند .... اما متاسفانه ایشان با جنجالی که پس از پایان مسابقه خدابخشی و میلاد بیگی ایجاد نمودند ، خود و تمام کادر فنی و بازیکنان تیم ملی را در گردابی انداختند که بیرون آمدن از آن غیر ممکن است ! ... ایشان باید بدانند که بجای پذیرفتن اشتباهات و قبول ناتوانی و فرسودگی در مدیریت طولانی خود ، همیشه بدنبال کسی یا چیزی هستند که تقصیر ها را برگردنش بیاندازید ، کاری غیر اخلاقی و غیر حرفه ای ست .
 
چرا افرادی مثل مهماندوست از تیم ملی کنار گذاشته شده اند و یا فاصله می گیرند و حاضر به ادامه فعالیت در کشوری دیگر می شوند ، اما حاضر به ادامه همکاری با آقای پولادگر نمی شوند ؟

دلیل اصلی این نوع نگرش ، همانطور که عرض کردم نوع تفکر آقای پولادگر نسبت به تمام مسائل پیرامون تکواندو در کشور است . شما دقت کنید افراد توانمند  زیادی در طول سالهای مدیریت ایشان به عناوین مختلف کنار گذاشته شده اند ... از رضا ابراهیمی دبیر سابق فدراسیون بگیرید تا کیارش بحری که از توانمند ترین مدیران اجرایی و بین الملل فدراسیون بودند ! و اضافه کنید به اینها مربیان و اساتیدی که جزو تاثیر گذاران و زحمتکشان این رشته ورزشی بودند ... همه و همه نشات گرفته از نوع خاص تفکر ایشان است . تفکری که هیچ کس را در جایگاهی بالاتر از خود، در هیچ شرایطی نمی پذیرد . آقای پولادگر تنها خود را منجی تکواندو میداند. مسلم است که هر انسان آزاده و هر مدیر توانمندی نمی تواند با این نوع تفکر کنار بیاید! رضا مهماندوست تنها بخاطر سوء تفاهم بوجود آمده بر سر مسائل مالی کنار گذاشته شدک  آن هم در شرایطی که یکسال و نیم خانه نشین بود و بعد کشور را ترک نمود . در آن مقطع ما هم این تصور را داشتیم که این یک تصمیم مدیریتی ست که باید ماند و منتظر نتیجه اش شد . اما گذشت زمان و اتفاقات المپیک لندن به ما فهماند که در صورت تکرار چنین تصمیماتی باید منتظر روزهای بدتری هم بود.
 
مهمترین اشکالات حاکم بر فدراسیون چیست ؟

ما و سایر دوستان و کارشناسان بزرگ تکواندو بعد از نتایج المپیک به وزیر وقت ورزش این نکته را عرض کردیم که ادامه این روند میتواند آسیب های جبران ناپذیری به تکواندو کشور بزند . شما دقت کنید همین امروز شاهد دو استعفای نمایشی در فدراسیون تکواندو بودیم !! استعفاهایی که به نظر بنده بسیار حساب شده اتفاق افتاد ... فکر میکنید چرا این اتفاق افتاده است ؟ ببینید بگذارید خیال شما و خوانندگان تان را راحت کنم ، آقای پولادگر در شرایط فعلی حتی حاضر است دست به هر کاری بزند تا رضا مهماندوست را به کشور برگرداند تا مدت زمان حضور خود را بعنوان رئیس فدراسیون طولانی تر  نماید ! .... باور کنید از این واضح تر نمی توانستم توضیح بدهم .
 
بازگشت رضا مهماندوست میتواند خبر خوبی باشد ؟

بله ... قطعا، اما بستگی دارد این سناریو را چه کسی اجرا نماید . بازگشت مهماندوستی که هم اکنون تیمش قهرمان جام جهانی شد و تیم کره جنوبی را با اختلاف فاحشی شکست داده، و خودش برای چهارمین بار بعنوان بهترین مربی در جهان انتخاب شده است، آرزوی هر تکواندو کاریست که در این کشور فعالیت می کند . اما طرح این پیشنهاد از سوی آقای پولادگر تنها یک دلیل میتواند داشته باشد که قبلا خدمتتان عرض کردم . این نوع تفکر همان اشکال بزرگی است که بر کل فدراسیون حاکم است و تلاش برای ادامه بقای خود....
 
چگونه از سرمایه های تیم ملی حفاظت کنیم ؟

نه تنها بازیکنان تیم ملی بلکه سرمایه های زیادی در طول سالیان گذشته توسط افرادی که دیگر جایی در فدراسیون ندارند بدست آمده که حفظ و حراست از آن نیازمند برنامه ریزی و بازنگری در نوع مدیریت حال حاضر فدراسیون دارد . که میبایست با دقت و درستی و همدلی بزرگان این رشته ورزشی بازسازی و احیا شود . فکر کنم در حال حاضر بزرگترین خواسته خانواده بزرگ تکواندو از وزیر محترم ورزش و جوانان این است که نگذارند این روند بیمار و فرسوده ادامه یابد . در حال حاضر خروج بازیکنان از کشور بعنوان معضلی فرا گیر  جامعه تکواندو کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است . روندی که اگر برای آن تدبیری صورت نگیرد ممکن است برای رشته های دیگر ورزشی هم اتفاق بیافتد و این موضوع علاوه بر جریحه دار نمودن اذهان عمومی، به هیچ عنوان خوشایند مردم و متولیان ورزش کشور نخواهد بود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار