یکی از مهمترین فعالیت ها در اسلام کمک به مردم و حمایت از هم نوع به عنوان حمایت های خیری است که در استان یزد نیز از آب انبارها شروع شده است.
کد خبر: ۳۴۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 15 December 2016

به گزارش تابناک یزد،فعالیت های خیرین یکی از مهمترین حوزه هایی است که هر جامعه ای می تواند در راستای رسیدن به اهداف خود از آن بهره ببرد به نحوی که حضور این افراد کمک بسیار زیادی به توسعه اجتماعی است.

 

هر یک از بخش های مختلف جامعه میتواند از راه های مختلفی حمایت ها را جذب کند اما حمایت خیرین می تواند در کنار حمایت های دولتی بسیار اثر بخش باشد.

 

دولت ها در بسیاری از مواقع میزان حمایتشان ممکن است که به صورت های گوناگون انجام پذیرد اما همگی اذعان دارند که این حمایت ها کامل نیست و حتی می تواند بسیار ناچیز باشد.

 

اما در این راستا یکی از راهکارهایی که می تواند بسیار اثر گذار و به موقع عمل کند استفاده از حمایت های خیرین است که می تواند در راستای بهبهود عملکرد و فعالیت هایی که دولت ها قادر به انجام آن نیستند، گام بردارند.

 

در این راستا در استان یزد نیز شاهد حضور فعال خیرین در بخش های مختلف جامعه بوده ایم که مساجد، مسکن، مراکز متعدد خدمات رسانی، فعالیت های قرآنی، فعالیت های فرهنگی از جمله این بخش ها است.

 

اما در این راستا بررسی هایی در راستای اولین حمایت های خیری در استان یزد داشته ایم که می تواند برای افراد مختلف جالب باشد.

 

ما در استان های مختلف کشور شاهد وقف های متعدد هستیم اما در کنار وقف، ما حمایت های خیری را به صورت محسوس شاهد هستیم.

 

استان یزد از این حیث نیز توانسته است بسیار فعال عمل کند که میتواند به عنوان الگویی برای مناطق دیگر در کشور باشد زیرا با این حمایت ها بسیاری از فعالیت هایی که دولت ها انجام به آنها نبودند، با حمایت های آنها انجام می شد.

 

در این راستا یکی از برنامه های مهمی که بدین منظور در استان یزد در حال انجام است، نشست « خیرین و سلامت اجتماعی» است که با حضور خیرین سراسر کشور در حال برگزار است.

 

در این نشست خیرین سراسر کشور و برخی از استانداران و معاونین استانداران استان های کشور به مدت دو روز در یزد دور هم جمع شده اند تا اخرین دستاوردهای خود را به هم اندیشی بگذارند.

 

برخی از این خیرین در سطح کشور فعالیت های بسیار مهمی را در زمینه های مختلف از جمله آسیب های اجتماعی داشته اند به نحوی که حتی با حضور خود در نقاط دوردست استان ها حمایت های مادی و معنوی را داشته اند.

 

فعالیت های پزشکی و درمانی در روستاهای دور دست با حمایت های مالی بسیار زیادی از سوی این افراد انجام شده است.

 

ساخت مسکن، ساخت مدرسه، مراکز مشاوره، بیمارستان ها از جمله فعالیت هایی بوده است که بسیار توانسته در کنار دولت به جامعه و محرومان کمک کند.

 

فعالیت در کارخانه ویژه افراد با سابقه

 

یکی از این افراد توانسته بود با ایجاد کارخانه تولیدی، افرادی که سابقه زندانی داشتند را به کار بگیرد و حتی شرط ورود افراد به این کارخانه را نیز سابقه قرار داده بود تا این افراد در جامعه بیکار نباشند و بتوانند برای امرار معاش خود فعالیت کنند و از مشکلات بعدی دور نمانند.

 

آنچه که در این مرکز مورد توجه قرار گرفته بود، عدم رهایی افراد باسابقه پس از دوران محکومیت آنها بود زیرا معتتقد بودند که اگر این افراد در جامعه رها شوند ممکن است باز آسیب های متعددی را متحمل شوند.

 

اما امروز ما در جنبه های گوناگون نیازمند حضور خیرین هستیم زیرا این افراد می توانند کمک قابل توجهی با توجه به کمبودهای دولت ها به مردم داشته باشند .

 

در زمینه های مختلف درمانی نیز این حضور را شاهد هستیم که ایدز، سرطان، ام اس از جمله این موارد است که در سطح کشور نیز این حضور خیرین را بسیار پررنگ می بینیم.

 

محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این راستا در استان یزد در جمع خبرنگاران گفت: مسئولیت ما این است که در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع آسیب‌های جدید قدم برداریم و اینکه بخواهیم به مصداقها به صورت ویژه توجه کنیم و در راه ایرادگیری قدم برداریم کارگشا نیست.

 

وی افزود: در موضوع سرطان الان 350 هزار سرطانی داریم  و سالی 90 هزار نفر نیز به آن اضافه می شود که این ها با حمایت های خیرین همراه شد.

 

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال 56 در تهران تنها 26 بیمار ام اس داشتیم ولی الان در کشور بالغ بر 65 هزار نفر بیمار ام اس در کشور داریم که حضور خیرین در این بخش ها بسیار کار ساز بوده است.

 

در استان یزد نیز امروز ما شاهد حضور متعدد این خیرین هستیم و با حمایت های این افراد مدارس، مساجد، مراکز درمانی متعددی بوجود آمده است.

 

آب انبارها، اولین خیریه های استان یزد

 

سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد با اشاره به حمایت های این افراد گفت: امروز نیاز خیرین در جامعه بیش از هر زمانی است زیرا بسیاری از آسیب های اجتماعی در زندگی افراد جامعه ما اثرات منفی گذاشته است.

 

وی افزود: ما اولین حمایت های خیرین را در استان یزد در بخش آب انبارها شاهد هستیم که در بیش از 50 سال قبل افراد خیر آب انبارهایی را برای مردم ایجاد می کردند.

 

استاندار یزد گفت: این آب انبارها نشان دهنده حضور خیرین و توجه به مباحث محرومیت های اجتماعی است که بسیار به امر توسعه اجتماعی توجه داشتند.

 

اما امروز آنچه که مورد توجه جامعه است، حضور خیرین در بخش هایم ختلف از جمله آسیب های اجتماعی است که می تواند در کنار ایجاد اشتغال در راستای کاهش این آسیب ها تلاش کرد.

شبستان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار