رییس هیأت مدیره اتحادیه پوشاک میزگرد معضلات اتحادیه های پوشاک گفت: ساماندهی کالای قاچاق از سطح عرضه، کسبه را به سمت کسب و کار زیرزمینی و فرار از مالیات می‌کشاند.
کد خبر: ۳۴۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 12 December 2016
رییس هیأت مدیره اتحادیه پوشاک در میزگرد «معضلات اتحادیه های پوشاک» بيان كرد: در شرایطی که مفسدان اقتصادی  از رانت‌های موجود در مبادی ورودی کشور استفاده می کنند، ساماندهی کالای قاچاق از سطح عرضه، تنها کسبه را به سمت کسب و کار زیرزمینی و فرار از مالیات می کشاند.
مهدی لسان طوسی افزود: رکود عوامل مختلفی دارد و سیاستهای دولت تأثیر مستقیمی درآن دارد. مسئله مالیات بر ارزش افزوده در این صنعت نیز بنکداران متعددی را با ورشکستگی روبه رو کرده است و این درحالی است که مالیات باید بر درآمد باشد و مالیات بر ارزش افزوده نیز که بارها در خصوص آن صحبت شده است، همانند سایر کشورهای دنیا، از مصرف کننده گرفته شود.

تجزیه سلیقه ای اتحادیه ها، هدررفت منابع را در بردارد
بدیهی است که قدرت اتحادیه ها به تقویت اتاق اصناف و در درازمدت به اقتصاد کشور، کمک می کند و تحزیه سلیقه ای موجود در اتحادیه های پوشاک، تنها به هدررفت منابع اتحادیه ها می انجامد.
مهدی لسان طوسی بابیان اینکه اتحادیه ها در گذشته دستخوش تفکرات سنتی بود، تصریح کرد: به دلیل جذب و تعدد آرا، تجزیه سلیقه ای در اتحادیه های شهرهای مختلف توسط اصناف به وجود آمد که موازی کاری و تداخلهای صنفی را در برداشت.

سیاست یک بام و دو هوا
وی افزود: اخیراً در تهران باتوجه به فشارهای وزیر، کمیته ای 5 نفره تشکیل شده و تصمیم گیری در خصوص ادغام اتحادیه صورت گرفت ولی این سیاست یک بام و دوهواست و در تمام شهرها خصوصا مشهد اجرایی نمی شود.
وی افزود: طبق قانون نظام صنفی، اعضاء اتحادیه ها و روسای آنها باید در این خصوص باهم به تعامل برسند و نمی توان به صورت دستوری، نسخه ای برای تمام اتحادیه ها پیچید.
لسان طوسی خاطرنشان کرد: علیرغم تغییر فضای سنتی حاکم بر اتحادیه ها با حضور نیروهای جوان در سالهای اخیر، کماکان برخی به دلیل قدمت و سابقه 30 ساله، ادعای میراث دارند و نمی خواهند جایگاه خود را ازدست بدهند که این موضوع در اتحادیه ها باعث شده منافع شخصی بر منافع اعضاء قالب شود.
وی در خصوص سازوکار درآمد اتحادیه ها، تأکید کرد: با توجه به ماهیت غیردولتی اتحادیه ها، درآمد آنها از طریق حق عضویت رییس اتحادیه تا اعضای دیگر، تأمین می گردد.
لسان طوسی افزود: این اتحادیه از معدود اتحادیه هایی است که 6 سال است رقم حق عضویتش تغییری نکرده است.

فضای قیم مآبانه در اتحادیه ها تغییر کرده است
جواد حسین پور، عضو اتحادیه پوشاک در این میزگرد به مقایسه شرایط اتحادیه ها در زمان حال با گذشته پرداخت و افزود: رشد بدنه اتحادیه ها خصوصا اتحادیه پوشاک در سالهای اخیر، منجر به تغییر فضای قیم مآبانه و دستوری گذشته به سمت تعامل و گفتگو، شده است. در گذشته لیستی از اعضاء وجود نداشت و در نتیجه تعامل و شناختی هم بین اعضا به وجود نمی آمد.
وی در ادامه به قدرت اتحادیه اشاره و تصریح کرد: لغو نمایشگاه پاییزه که به مدت 20 سال در حال برگزاری بود، موضوعی است که تا کنون سابقه نداشته و نتیجه همین تعاملات است.
حسین پور تأکید کرد: نمایشگاه پوشاک باید توسط اتحادیه های پوشاک که شناخت و تخصص کافی در این زمینه دارند برگزار شود تا شرکت کنندگانی که در حقیقت واسطه گرند و یا افرادیکه از رانت تولید زیرزمینی برخوردارند، جای خود را به قانون مداران بدهند.

اگر طبق قواعد بازار حرکت نکنیم، حذف می شویم
عباس پورفرخی، مدرس دانشگاه، با بیان این مطلب که بازار کنونی، قواعد خاص خودش را دارد، افزود: اتحادیه ها در حال حاضر این موضوع را باید در نظر بگیرند که در این شرایط یا باید طبق قواعد بازار آموزش ببینند و عمل کنند و یا از بازار حذف می شوند. اتفاقی که به آسانی برای برندهایی مانند نوکیا رقم خورد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، اظهار داشت: مدیران برندهای موفق در دنیا، 3 عملکرد را درمواجه با نیروی انسانی، بکار می برند. ابتدا به دنبال استخدام نیرویی باهوش و ماهر هستند، پس از آن امکانات لازم را در اختیارش قرار می دهند و در مرحله سوم از سر راه او کنار می روند.
پورفرخی ادامه داد: چنین مدیری با علم به این موضوع که فرد باهوش و ذکاوتی را استخدام کرده است و ارزش چنین نیرویی را می داند، فقط خط قرمزهایش را یادآور می شود و به نیروی انسانیش که به عنوان یک سرمایه انسانی در اختیارش هست اجازه می دهد آزادانه عمل کند و تصمیم بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار