نماینده سابق مردم حوزه انتخابیه دهلران در دوره نهم؛
نماینده سابق مردم حوزه انتخابیه دهلران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سهمیه نفت ایران در سبد نفتی اوپک نقش تعیین کننده ایران اسلامی رادرانفعالات بین المللی تثبیت کرد.
کد خبر: ۳۳۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 06 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛علی محمد احمدی اظهار کرد:افزایش سهمیه نفت ایران در سبد نفتی اوپک در این موقعیت حساس زمانی، ضمن تزریق امید و نشاط به کالبد اقتصاد و بازار کسب و کار، ضریب نفوذ سیاسی و نقش تعیین کننده ایران اسلامی را نیز در فعل و انفعالات بین المللی تقویت و تثبیت کرد.
 
مشاور برنامه ریزی وزیر نفت به تلاش نفسگیر عربستان سعودی ولابی عیادی آمریکا برای انزوای ایران در بین اعضای اوپک اشاره کرد و افزود: بسترسازی و دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و تلاش و تدبیر وزیر نفت و مساعدت و مشارکت کشورهای صادر کننده نفت بخصوص عراق، الجزایر، ونزوئلا و نیجریه در خنثی کردن این ترفندها موثر بود.
 
به گفته وی، منطق و استدلاهای علمی و مستند و همچنین گفتمان تیم مذاکره کننده کشورمان ضمن بی اثر کردن فعالیت های ضدایرانی رژیم آل سعود و قدرت های استکباری، توانست حق غصب شده ملت را پس از چندین سال از صحنه گردانان نظام سلطه باز ستاند.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم تاکید کرد: افزایش سهمیه تولید روزانه جمهوری اسلامی به حدود چهار میلیون بشکه ضمن ارتقای نقش تعیین کننده ایران در بازارها و داد و ستدهای اقتصادی در گستره جهانی زمینه افزایش صادرات نفت و توسعه سرمایه گذاری های دراز مدت خارجی در حوزه های نفتی را هم فراهم می کند.
 
عضو هیات مدیره شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی یادآور شد: اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در مهمترین مرکز تعیین کننده فراز و فرودهای اقتصاد جهانی (اوپک) برنامه ریزی های عقلانی توسط دولت تدبیر و امید و بازیافت قدرت و عمق نفوذ استراتژیک انقلاب اسلامی در تصمیم سازی های فرا منطقه ای را بدنبال داشته است.
 
احمدی افزود: کسب این موفقیت اقتصادی و دستیابی به حق قانونی سهمیه تولید و صادرات نفت در اجلاس اخیر وزرای نفت کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) باعث تقویت توان عمرانی، توسعه فعالیت های سازندگی، ایجاد اشتغال، رفع مشکلات معیشتی، رونق بازار کار و تلاش و تولید در جامعه خواهد شد.
 
به گزارش تابناک ایلام، 14 عضو اوپک اواخر هفته گذشته توافق کردند تولید نفت خود را به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند.
 
بر اساس این توافق به جز لیبی و نیجریه که کاهش تولید نخواهند داشت، تنها ایران می‌تواند در 6 ماه اجرای این توافق تا 90 هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش دهد و بقیه اعضا مجبورند تولید خود را کاهش دهند که بیشترین سهم کاهش با 486 هزار بشکه در روز متعلق به عربستان سعودی است.
 
همچنین قرار است کشورهای غیر عضو اوپک نیز 600 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند که سهم روسیه از این مقدار به تنهایی 300 هزار بشکه در روز است.
 
سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC) یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا، گابون و اندونزی است.
 
مقر بین‌ المللی اوپک از بدو راه اندازی در سال 1339 در ژنو سوئیس بود اما در سال 1344 به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.
12 سپتامبر 1960 کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به ایجاد سازمان واحدی کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد.
 
هدف اصلی این سازمان، آن چنان که در اساسنامه آن بیان شده هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌ های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه ‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسان های زیان ده و غیر ضروری، توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و عنایت خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت، تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی است.
 
کارشناسان پیش بینی کرده اند با توافق جدید اوپک قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی دستکم در شش ماه آینده بین 50 تا 60 دلار در نوسان خواهد بود.
 
به دنبال توافق اوپک، قیمت نفت در سه روز گذشته 14 درصد افزایش یافت به گونه ای که تنها در جمعه گذشته به بشکه ای 51.68 دلار رسید که این بیشترین قیمت در 17 ماه گذشته است.
 
انتظارها برای توافق اوپک از روز پیش از نشست بازار را تکان داد به طوری که در یک هفته قیمت نفت 12 درصد افزایش یافت که این رشد قیمت هفتگی از سال 2011 بی سابقه بوده است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار