فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران گفت : بیش از یکصد قلم اشیای تاریخی به قدمت یکهزار و 500 تا سه هزار سال، روز گذشته از 2 حفار در شرق این استان کشف شد .
کد خبر: ۳۳۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸ 16 November 2016
به گزارش تابناک مازندران، سرهنگ نعمت قاسمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود : کارشناسان این اشیا را متعلق به دوره عصر آهن 2 و 3، زمان اشکانیان و ساسانیان اعلام کردند.
وی ادامه داد : خنجر ، درفش ، سفال ، مهر ،جواهرات و کاسه از جمله وسایل کشف شده از این حفاران است .
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از کشف 10 دستگاه فلزیاب از این حفاران به عنوان مساله قابل توجه یاد کرد و افزود : احتمال می رود که این افراد سرنخ هایی برای کشفیات بیشتر و شناسایی حفاران آثار تاریخی داشته باشند و برای بررسی پرونده ها به مراجع قضایی مرتبط تحویل داده شد.
 
 دستگیری 28 باند حفاران اشیای تاریخی در مازندران
وی از شناسایی 28 باند حفاران اشیای تاریخی از ابتدای امسال تاکنون در مازندران خبرداد و افزود : 130 حفار و قاچاقچی در این خصوص دستگیر شدند .
به گفته سرهنگ قاسمی 400 شی تاریخی به همراه 30 دستگاه فلزیاب از این افراد نیز کشف و ضبط شد .
وی از تلاش و همراهی نیروی انتظامی و دیگر گروه های مردمی حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان عوامل مهم وتاثیر گذار در حفظ و صیانت از این آثار برشمرد .
***شرق مازندران ، کانون حفاری ها و کشفیات اشیای تاریخی
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از شرق استان به عنوان نقاطی که بیشترین حفاری و کشفیات اشیای تاریخی در آنها صورت می گیرد ، نام برد .
وی ادامه داد : کنترل و نظارت های بیشتری با همراهی دهیاری ها ، شوراهای اسلامی و مجموعه های انتظامی در این مناطق صورت می گیرد تا از حفاری جلوگیری شود .
به گفته سرهنگ قاسمی 20 نهاد و ارگان از جمله سپاه ، نیروی انتظامی ، دانشگاه ها و آموزش و پرورش به عنوان مجموعه های دست اندرکار در حوزه حفاظت از میراث تاریخی فعالیت دارند .
 
وی اوج فعالیت حفاران آثار تاریخی را فصل سرد سال پاییز و زمستان اعلام کرد و افزود :بیشتر حفاری ها در روستاها ومناطق صعب العبور انجام می شود .
سرهنگ قاسمی ادامه داد : فصول سرد سال این مناطق ییلاقی و خالی از سکنه ، محیطی امن برای حفاران به شمار می رود .
وی گفت : حتی گاه دیده شده حفاران با بردن و ذخیره آذوقه و سوخت یک ماه در این مناطق ، به حفاری مشغول هستند .
مازندران 2 هزار و 500 اثر تاریخی دارد که حدود700 اثر ثبت ملی شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار