معاون وزیر بهداشت:
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت نیز باید زمینه را برای مشارکت و افزایش آگاهی اجتماعی مردم فراهم کند، افزود: دولت در این راستا از ظرفیت انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت و اجتماعی باید بهره بگیرد.
کد خبر: ۳۲۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 08 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛دکتر محمدهادی ایازی روز سه شنبه در نشست مشارکت های اجتماعی اظهار کرد: در صورتی که افراد با تغییر در سبک زندگی دغدغه سلامت خود و دیگران را داشته باشند موجب افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمانی می شوند.
 
وی با بیان اینکه دولت نیز باید زمینه را برای مشارکت و افزایش آگاهی اجتماعی مردم فراهم کند، افزود: دولت در این راستا از ظرفیت انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت و اجتماعی باید بهره  بگیرد.
 
ایازی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی با توجه به اهمیت سلامت مردم جهان در صدد افزایش آگاهی بخشی جهانی به عموم مردم کشورهای مختلف برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، تغییر در سبک زندگی آنها و افزایش زیرساخت های سلامت برای مشارکت هرچه بیشتر مردم است.
 
وی با قدردانی از مشارکت خیرین و مردم در حوزه سلامت در سطح کشور، اظهار کرد: حضور خیرین و انجمن های مردم نهاد در حوزه سلامت و بهداشت اجتماعی باید بیش از گذشته گسترش یابد.
 
وی به موضوع مشارکت های بین بخشی و استفاده از ظرفیت های دیگر دستگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های مردم نهاد حوزه بهداشت باید برای بهبود سلامت جامعه از توان و ظرفیت دیگر دستگاه های دولتی و خصوصی بهره گیری کنند و به نوعی دیگر دستگاه ها در سلامت جامعه خود را سهمیم و دارای مسئولیت اجتماعی بدانند.
 
وی تاکید کرد: وجود معضل ها و آسیب های اجتماعی چون طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، خودکشی، بیکاری، اختلالات روانی، اعتیاد و وجود مناطق کمتربرخوردار از مهم ترین دغدغه های مسئولان کشور خصوصا مقام معظم رهبری است و به گفته ایشان باید با کاهش این معضل ها فضای نشاط و امید واقعی در بین مردم تزریق شود و هر فرد ایرانی خود را نسبت به رفع یا کاهش مسائل و آسیب های اجتماعی مسئول بداند.
 
وی یادآور شد: در همین راستا ستاد پیگیری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در وزارت بهداشت راه اندازی شده است و البته باید موارد و موضوع های مرتبط با ایجاد یا کاهش آسیب ها و معضل های اجتماعی و مسائل بهداشتی در بین مردم فرهنگ سازی شود.
 
مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به اهمیت نقش سمن های مردم نهاد در حوزه سلامت در مورد بقا و ماندگاری یک سمن گفت: انجمن های مردم نهاد باید از افراد متخصص در حوزه فعالیت خود استفاده کنند.
 
دکتر مصطفی جمالی افزود: انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت با هماهنگی و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی از توانمندی پزشکان و کادرهای درمانی متخصص برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کنند و همچنین در انجام برنامه های سلامت محور و ارائه آمار با دانشگاه هماهنگ باشند.
 
وی یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی نیز در نشست ها و تصمیم گیری ها از نمایندگان سمن ها استفاده کنند و همچنین آنها را در اجرای پروژه های مشترک یا غیر دولتی سهیم کرد.
 
جمالی گفت: سمن ها در حوزه های مختلف باید برای بقا و موفقیت خود باید برنامه و چشم انداز مشخص و ایده آل و نیز مسیری مشخص برای دستیابی به اهداف خود تعریف کنند و دارای عملکردی شفاف و روحیه پاسخگویی به مردم و مسئولان در خصوص برنامه ها و اهداف و اعتبارات مصرفی انجمن باشند.
 
وی به انجمن های مردم نهاد توصیه کرد: داشتن رهبری واحد و متعهد، انجام فرایندهای نیازسنجی و آسیب شناسی و شناسایی آسیب ها و نقاط قوت، داشتن تنوع منابع مالی، بهره مندی از برنامه های اصولی و علمی، تلاش صادقانه برای جلب مشارکت و حمایت مردم، اجتناب از تبعیض نژادی و قومی، استفاده از ایده ها و نظرات از دیگران از مواردی است که مسئولان و هیات مدیران انجمن های مردم نهاد مد نظر داشته باشند.
 
این نشست با حضور نمایندگان انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت، مسئولان برخی دستگاه های اجرایی و دانشگاه علوم پزشکی استان در محل سالن نشست های هتل زاگرس ایلام برگزار شد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار