مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اجرای پروژه پروتون‌تراپی و کربن‌تراپی در کشور گفت: با همکاری شهرداری تهران مقرر شد که این پروژه با ارزش تقریبی 300 میلیون یورو در بوستان ولایت عملیاتی شود.
کد خبر: ۳۲۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 31 October 2016
به گزارش تابناک از قزوین، اصغر زارعان در حاشیه سفر به استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: پروژه شتابگر ملی در زمینی به مساحت 6 هکتار در استان قزوین اجرا می‌شود که عملیات ساختمانی آن در حال اتمام است.

وی با بیان اینکه 4 استان از مزایای این پروژه به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند، افزود: این پروژه یک مرکز پرتودهی است که در زمینه محصولات کشاورزی، زمان نگهداری محصولات مختلف در ابعاد مختلف صنعتی و کشاورزی فعالیت می‌کند و از این نظر حائز اهمیت است.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: نسبت به انتقال شتاب‌دهنده ملی به استان قزوین اقدام شده است که این شتاب‌دهنده در حال حاضر در این استان بوده و این نخستین شتاب‌دهنده بومی به شمار می‌رود که در کشور ساخته شده است.

زارعان ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه 50 نفر به صورت مستقیم در این مرکز مشغول به کار شده و 300 نفر دیگر هم به صورت غیرمستقیم در صنایع زیردستی آن مشغول به کار می‌شوند؛ البته در استان‌های دیگر هم به همین صورت اما در سطح پایین‌تر ایجاد اشتغال می‌کند.

وی با اشاره به میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای عملیات عمرانی این پروژه عنوان کرد: در مجموع 20 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده و با در نظر گرفتن آزمایشگاه جدیدی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پروژه چشمه نور تصریح کرد: پروژه چشمه نور یک تحول اساسی در منطقه خاورمیانه و کشور ایران ایجاد می‌کند زیرا پایه و اساس اقدامات، پژوهشی می‌شود و حتی کشورهای دیگر هم می‌تواند از امکانات آن بهره‌مند شود.

زارعان اضافه کرد: حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده و این پروژه جزء معدود پروژه‌هایی است که اگر محقق شود، هزاران نفر در داخل کشور در عرصه تولید علم و پژوهش مشغول به کار می‌شوند و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در عرصه پژوهش مرتفع کند.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که برای روز ملی فناوری هسته‌ای در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: 10 پروژه فرآیندی، اساسی و مهم برای روز ملی فناوری هسته‌ای در نظر گرفته شده که امید است در زمان خود به ملت ایران اعلام شود.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مطرح کرد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه پروتون‌تراپی و کربن‌تراپی است که با عملیاتی شدن آن تحولات اساسی در منطقه خاورمیانه و کشور ایران رخ می‌دهد.

زارعان با بیان اینکه پروتون‌تراپی و کربن‌تراپی برای شناسایی سرطان و جلوگیری از نابودی سلول‌های سالم استفاده می‌شود،‌ افزود: اگر بتوانیم وارد این فرآیند شویم، ششمین کشور جهان هستیم که از این تکنولوژی برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی لازم برای پروژه پروتون‌تراپی و کربن‌تراپی انجام شده است، اضافه کرد: با همکاری شهرداری تهران مقرر شد که این پروژه با ارزش تقریبی 300 میلیون یورو در بوستان ولایت عملیاتی شود.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هم‌اکنون در حال انجام اقدامات فاینانس و مسائل مالی پروژه هستیم.

زارعان با اشاره به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران پس از برجام بیان کرد: به مردم ایران باید این نوید را بدهم که فعالیت‌های تحقیق و پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران پس از برجام نه تنها کُند نشده بلکه توسعه هم یافته است و در این میان هم شور و نشاط لازم در صنعت هسته‌ای ایران وجود دارد تا مشکلی از مشکلات کشور حل شود.

وی یادآور شد: این اقدامات نتیجه اعتماد به نفس، تلاش و به عبارتی توکل و توسل به ائمه‌اطهار(ع)، صبر و مقاومتی بود که مردم از خود نشان دادند و با تدبیر رهبری و دولت وضعیت در عرصه فنی سازمان انرژی اتمی بهتر از قبل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار