کد خبر: ۳۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 06 May 2015
مسجدجامعی با بیان اینکه در شهر باید از قبیله شدن فاصله بگیریم و به سمت همبستگی برویم، گفت: در کنار همبستگی، تکثر را هم باید بپذیریم در غیر این صورت رفتار مدنی نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد مسجدجامعی عصر امروز در جلسه علنی ‌شورای شهر ساری با اشاره به اینکه در شورای شهر دو رویکرد ملی و محلی داریم که به نوعی مکمل همدیگر هستند، اظهار کرد: قانون اساسی صورت جدیدی را مطرح می‌کند که حکومت یا مدیریت محلی است و اگرچه در کنار مدیریت ملی است اما عین مدیریت ملی نبوده و مکمل آن است.

وی با بیان اینکه تدبیری که دولت پیشین درباره مسکن در تمام کشور لحاظ کرد، برای مقتضیات محلی ‌در نظر نگرفته بود، اضافه کرد: مقتضیات محلی در هر منطقه ویژگی‌هایی دارند که در همان منطقه قابل اجراست.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون اساسی بر مقتضیات محلی تاکید دارد و  براساس آن برنامه‌ریزی باید انجام شود، خاطرنشان کرد: این ماهیت قدرت است و هرگاه طرحی از شورا به مجلس رفته، اختیارات آن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در دولت پیشین پیشنهاد دادند انتخاب شهردار هم براساس رای وزارت کشور باشد، گفت: انتخاب شهردار را هم می‌خواستند از شورا بگیرند و به دستگاه اجرایی واگذار کنند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون اساسی قائل بر مدیریت محلی است، افزود: در قانون اساسی درباره بسیاری از موارد به تعداد انگشتان دست، آیات قرآن نمی‌بینیم اما درباره شورا به دو آیه استناد کرده چرا که اسلام درباره شورا دغدغه داشته است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی بیش از 100 بار تکرار کلمه شوراها را داریم، افزود: در هیچ قانون اساسی، بر شورا تا این اندازه تاکید نشده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شورا باید همبستگی ایجاد شود، گفت: هر حرکتی که به متزلزل ساختن همبستگی بین شهروندان منجر شود با اخلاق شهروندی فاصله دارد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در شهر باید از قبیله شدن فاصله بگیریم و به سمت همبستگی برویم، تصریح کرد: در کنار همبستگی، تکثر را هم باید بپذیریم در غیر این صورت رفتار مدنی نداریم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری باید در زمینه همبستگی کار کند، افزود: مدیریت شهری به گونه‌ای کار کند که این همبستگی به برآیند رفتار مدنی منجر شود.

مسجدجامعی با بیان اینکه در قانون شوراها، از کارکرد ویژه شورا مسئله نظارت است،ادامه داد: اختیارات گسترده‌ای برای شوراها پیش‌بینی شده اما قانون اساسی راهکار ویژه‌ای برای اعمال قانون نظارت توسط شوراها ندیده و بر اساس قوانین بعدی، اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار با رای نصف به اضافه یک اعضا محقق می‌شود و برکناری شهردار با دو سوم اعضا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: قانونگذار در این حوزه سخت‌گیری ویژه‌ای کرده چرا که یک وزیر با رای نصف به‌اضافه یک اعضا برکنار می‌شود.

مسجدجامعی با بیان اینکه قانونگذار در زمینه نظارت، تذکر را مقدم بر دستور جلسه لحاظ کرده است، ادامه داد: شهردار به تذکر پاسخ می‌دهد و اگر اعضا از این پاسخ قانع نشدند، ابزار سئوال و بعد استیضاح وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استیضاح به ویژه در شهرهای بزرگ، بار سیاسی دارد، تصریح کرد: قانونگذار این مسائلی را که اعلام کرده منجر به آن نمی‌شود که اعضای شورا بتوانند نظارت مستمر داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورا باید از ابزار رسانه استفاده کند، گفت: رسانه باید آنقدر قدرت‌مند باشد که بتواند سئوال را مطرح کند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه شورا می‌تواند ذی‌حساب را زیر نظر خود داشته باشد، گفت: دیوان محاسبات بنا بر قانون فقط می‌تواند دستگاه‌های دولتی را زیر پوشش نظارت خود داشته باشد و کارکردی مشابه دیوان محاسبات برای شهرداری‌ها لازم است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار