روز گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مسکو میزبان همتایان ایرانی و سوری خود بود تا درباره اوضاع سوریه گفت و گو و تبادل نظر کند. این در حالی است که درگیری ها در شهر حلب همچنان ادامه داشته و هنوز چشم انداز روشنی برای پایان آن وجود ندارد. در این شرایط، اهداف سه کشور از برگزاری این نشست، موضوعی است که در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۱۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 29 October 2016
روز گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مسکو میزبان همتایان ایرانی و سوری خود بود تا درباره اوضاع سوریه گفت و گو و تبادل نظر کند. این در حالی است که درگیری ها در شهر حلب همچنان ادامه داشته و هنوز چشم انداز روشنی برای پایان آن وجود ندارد. در این شرایط، اهداف سه کشور از برگزاری این نشست، موضوعی است که در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در حالی روز گذشته با سرگئی لاوروف و ولید المعلم، همتایان روس و سوری خود در مسکو دیدار کرد که بر اساس گزارش ها، آخرین وضعیت بحران سوریه و به ویژه اوضاع شهر حلب، محور اصلی این دیدار را تشکیل می داد. در همین راستا و پیش از برگزاری نشست سه جانبه، لاوروف جداگانه با ظریف و معلم دیدار و گفت و گو کرده بود.

وزیر خارجه سوریه در حاشیه این دیدار به خبرگزاری «اینترفاکس» تأکید کرد، دولت سوریه آماده است تا گفت‌وگوهای داخلی را دوباره از سر بگیرد. به گفته وی، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برای برقراری یک آتش‌بس دوباره در حلب نیز آماده است؛ به شرط آنکه این تضمین باشد که شهروندان غیرنظامی بتوانند شهر را ترک کنند. اشاره معلم به این موضوع است که گفته می شود، گروه های تروریستی و معارض، عملاً شهروندان را در حلب به گروگان گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرده که آخرین رویدادها نشان می‌دهد، «نبرد بدون انعطاف» علیه تروریسم تا چه حد اهمیت دارد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که بتوان یک راه‌حل جامع و عملی برای بحران سوریه پیدا کرد. وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتایان ایرانی و سوری خود همچنین بر لزوم استفاده بیشتر از نیروی نظامی در نبرد علیه تروریسم تأکید کرد.

محمد جواد ظریف نیز در بدو ورود به مسکو گفت: «ما همواره بر ضرورت برقراری آتش بس همه جانبه، کمک رسانی انسان دوستانه گسترده و پیدا کردن راه حل سیاسی برای موضوع سوریه تأکید کرده ایم». وی همچنین تأکید نمود: «کشورهایی که خواهان صلح و برخورد با گروه های تکفیری در سوریه هستند، باید با هماهنگی بیشتر برای گسترش روش های صلح آمیز با هدف پایان دادن به جنگ تلاش کنند و رایزنی های امروز مسکو نیز در چارچوب همین رویکرد انجام می شود». 

دیدار سه جانبه مذکور در شرایطی انجام گرفت که طی ماه های اخیر، مجموعه تلاش های بین المللی برای پیدا کردن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه و یا دست کم کاستن از حجم درگیری ها در این کشور، در دستیابی به نتیجه مطلوب، ناکام مانده است. در همین راستا، در پی شکست طرح آتش بس دوجانبه روسیه و آمریکا، مذاکراتی نیز با حضور این دو کشور و قدرت های منطقه ای، از جمله ایران، عربستان، ترکیه و مصر برگزار شد؛ اما تنها نتیجه مشخص نشست مذکور نیز تأکید بر ادامه تماس ها و گفت و گوها میان طرفین بود.

در چنین شرایطی، میزبانی مسکو از وزرای خارجه ایران و سوریه، می تواند دربردارنده این پیام از جانب روسیه باشد که در صورت جدی نبودن کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آن ها در مذاکرات برای یافتن راه حلی سیاسی، مسکو دست روی دست نخواهد گذاشت و کار را از طریق همکاری و هماهنگی با متحدان منطقه ای خود به پیش خواهد برد.

از سوی دیگر، این دیدار را می توان به نوعی تأکید دوباره بر نقش ویژه ایران در موضوع سوریه از جانب مسکو ارزیابی کرد، زیرا این اواخر و به طور مشخص پس از اعلام توافق دوجانبه سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و آمریکا بر سر آتش بس در سوریه، این گمانه به طور جدی مطرح شده بود که روسیه قصد دارد ضمن فاصله گرفتن از ایران، کار را از طریق «مذاکرات قدرت های بزرگ» به نتیجه برساند. 

یکی از نکاتی که می تواند دربردارنده اهمیت دیدار روز گذشته باشد، اعلام وزیر خارجه روسیه مبنی بر سفر رئیس جمهور سوریه به مسکو در آینده ای نزدیک بود. لاوروف در حاشیه این نشست با تأکید بر ادامه همکاری سه کشور روسیه، ایران و سوریه در موضوع مبارزه با تروریسم، اعلام کرد که بشار اسد برای دیدار و گفت و گو با ولادیمیر پوتین در رابطه با همین موضوع، به مسکو سفر خواهد کرد. به این ترتیب، می توان گفت روسیه قصد دارد این نکته را در بالاترین سطح به نمایش بگذارد که در ادامه رویکرد فعلی خود نسبت به موضوع سوریه جدی است.

افزون بر این، تأکید وزیر خارجه سوریه بر آمادگی برای پذیرش آتش بس در سوریه را در اوضاع کنونی می توان به این مفهوم ارزیابی کرد که سه کشور حاضر در نشست دیروز، تلاش دارند این موضوع را به نمایش بگذارند که دولت سوریه و هم پیمانانش برای یافتن راه حل سیاسی آمادگی دارند و این طرف غربی است که با ناتوانی در کنترل معارضین مورد حمایت خود، اسباب شکست آتش بس را در سوریه فراهم کرده است. به این ترتیب، فارغ از همکاری سه کشور در عرصه میدانی که از مدت ها پیش در جریان است، برگزاری نشست دیروز را می توان در راستای تقویت وجهه سیاسی و دیپلماتیک جبهه حامی دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور دانست. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار