عروسی- عقد- ازدواج

حجت‌الاسلام ‌مهدی ستوده در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به فاجعه‌آمیز بودن این رفتار برخی از خانواده‌ها در اجبار فرزندان کوچک خود برای ازدواج زودهنگام اظهار کرد: روستاهایی را در اطراف اردبیل سراغ داریم که فرزندان دانش‌آموز خود را حتی در مقطع ابتدایی در سن و سال بسیار پایین مجبور به ازدواج می‌کنند که ثبت رسمی این ازدواج نیز به صورت مخفیانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در اطراف شهر هیر روستایی وجود دارد که اغلب دختران در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال به ازدواج مردان با سنین بالا در می‌آیند که هیچ‌گونه محدودیتی نیز اداره ثبت برای ازدواج رسمی آنها به وجود نمی‌آورد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان ازدواج کرده و نامزد را در مدارس به دلیل برخی از حاشیه‌سازی‌ها یادآور شد و گفت: این ازدواج‌های زودرس مانع از تحصیل دختران روستایی می‌شود که آثار و تبعات بسیار نگران‌کننده‌ای نیز به همراه دارد.

ستوده افزود: آموزش و پرورش باید با تدبیری متفاوت در جذب این دانش‌آموزان و آگاه‌ کردن خانواده‌های آنها تلاش کند، زیرا ازدواج زودرس عوارض بسیار خطرناکی را به همراه داشته و دفترخانه‌ها و عاقدها گاه به صورت مخفیانه و پنهانی به ثبت این‌گونه ازدواج‌ها دست می‌زنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل در این مورد گفت: ازدواج زودهنگام دختران در مناطق روستایی سبب شده است تا یک درصد آمار دانش‌آموزان دوره متوسطه اردبیل از میانگین کشوری پایین باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: ما تلاش می‌کنیم تا با رفع موانع فرهنگی و سوق دادن دانش‌آموزان دختری که به ازدواج زودهنگام دست زدند از طریق آموزش راه دور و بزرگسالان زمینه ادامه تحصیل آنها را فراهم کنیم.