معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ما در استان اردبیل کمتر از 10 مورد کمبود و نایاب بودن داروها را شاهد هستیم در حالی که سیاست وزارت بهداشت جایگزینی داروهای داخلی به جای داروهای خارجی است.
کد خبر: ۳۱۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 17 October 2016

به گزارش تابناک اردبیل، سید حجت‌ خلیل‌اللهی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: ما در استان اردبیل کمتر از 10 مورد کمبود و نایاب بودن داروها را شاهد هستیم در حالی که سیاست وزارت بهداشت جایگزینی داروهای داخلی به جای داروهای خارجی است.

وی تصریح کرد: ما در استان اردبیل با داروهای کمیاب روبه‌رو نیستیم مگر در موارد خاص برای بیماران خاصی که در سال‌های گذشته داروهای خارجی مصرف می‌کردند و امروزه تاکید بر مصرف داروهای ایرانی است که احساس می‌کنند مصرف این داروها می‌تواند عوارضی را برای آنها به همراه داشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان تلاش کرده تا در اکثر موارد داروهای داخلی را بر واردات داروهای خارجی ترجیح دهد، گفت: در سال اقتصاد مقاومتی وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا از واردات داروهای خارجی پرهیز کرده و به جای آن داروهای داخلی را تولید کند که در همین زمینه به جز چند داروی کمیاب برای بیماران خاص به ویژه ام.اس و پیوند کلیوی در سایر موارد در استان اردبیل دارو به اندازه کافی تأمین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آب اردبیل سالم سالم است

خلیل‌اللهی با یادآوری اینکه آب اردبیل براساس آزمایش‌های استانی و خارج از استان سالم و بهداشتی است و هیچ مشکلی در مصرف آن وجود ندارد، افزود: نتایج آزمایش‌ها به رغم رنگ ظاهری آب اردبیل نشان می‌دهد که در سلامت آب اردبیل نباید شک کرد چرا که نتیجه‌ آزمایش‌ها حکایت از این موضوع دارد.

وی با بیان اینکه روزانه 60 بار در هر ساعت آزمایش میکروبی و شیمیایی از آب‌های مصرفی مردم گرفته می‌شود و به صورت ادواری حتی این آزمایشگاه‌ها برای انگل‌شناسی به آزمایشگاه شیراز ارسال می‌شود، بیان کرد: ‌آب اردبیل مشکل عفونی، میکروبی و شیمیایی ندارد و از سالم‌ترین آب‌هاست.

کشف 227 تن گندم غیرقابل مصرف انسانی در اردبیل

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به کشف 227 تن گندم غیرقابل مصرف انسانی در اردبیل در ماه‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: ما این محموله‌ها را توقیف کردیم و منتظر صدور حکم برای مصارف صنعتی این گندم‌ها هستیم چرا که مصرف حیوانی آن نیز توصیه نشده است.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه به هیچ وجه این گندم‌ها وارد چرخه مصرف در سیلوها، انبارها و کارخانه‌های آردسازی نشده است، اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با اقدام به موقع مانع از ورود گندم آلوده و حتی مخلوط شده به سایر گندم‌ها به سیلوهای استان باشیم.

وی در مورد عسل عرضه شده در مراکز بین راهی و مسیر اردبیل تا سرعین اظهار کرد: ما با نقض قوانین روبه‌رو هستیم و هنوز نتوانستیم بساط این عسل‌فروشی‌های تقلبی را بگیریم.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه ما تنها در برابر صدور پروانه ساخت آنها پاسخگو هستیم و گرنه باید سایر نهادها سعی کنند تا این ممانعت و جلوگیری را انجام دهند، گفت: هنوز متولی برای سازماندهی عسل‌فروشی‌های بین‌ راهی در قالب شورای سلامت شناخته نشده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقتصاددانان و حقوقدانان با شهرداری‌ها مکاتبه کردند تا دست‌فروشی‌ها را قانونی اعلام کنند، تصریح کرد: در این صورت باید فروش عسل و سایر محصولات با شناسه نظارتی غذا و دارو همراه باشد.

خلیل‌اللهی در مورد بی‌حاصل بودن اقدامات چند سال اخیر در حوزه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در اردبیل بیان کرد: ما باید در این زمینه راه حل عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در پیش بگیریم.

وی در مورد کاهش سرمایه‌های اجتماعی و بی‌اعتمادی‌های مردم اضافه کرد: این عملکرد مسؤولان است که مردم را نسبت به بسیاری از امور بی‌اعتماد کرده است.

خلیل‌اللهی در مورد اشتباه دولت‌ها در حذف شیر یارانه‌ای ادامه داد: این حذف سبب شده تا مصرف شیر کاهش پیدا کرده و نظارت‌ها نیز بر کارخانه‌های تولید شیر کاهش پیدا کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار