مروری بر روزنامه های شنبه 24 مهرماه؛
روزنامه های امروز، از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا، موضوع احتمال استعفای جنتی را بررسی و امروز را روز سرنوشت قلمداد کرده اند. با این حال، موضوع انتخابات و استراتژی اصلاح طلبان و اصولگرایان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۱۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 15 October 2016

روزنامه های امروز، از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا، موضوع احتمال استعفای جنتی را بررسی و امروز را روز سرنوشت قلمداد کرده اند. با این حال، موضوع انتخابات و استراتژی اصلاح طلبان و اصولگرایان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه تیتر نخست برخی روزنامه های امروز را می بینید؛

وطن امروز: حمله موشکی آمریکا به یمن

حمایت: حجم تعرضات به محیط زیست نشانه کم کاری دستگاه های مسئول است

آرمان: غرویان: برگ برنده انتخابات 96 در دست هاشمی است

آفتاب یزد: استعفای سفارشی یا استعفای اعتراضی؟!

ایران: رئیس صندوق بین المللی پول در دیدار با وزریر اقتصاد: پیگیری شتاب همکاری بانک های جهان با ایران

اعتماد: موسوی لاری: دست مان خالی نیست

کیهان: احساس فریب خوردن از غرب در مردم ایران رو به گسترش است

همشهری: درخواست مردم؛ توقف خودروهای آلاینده

جوان: ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن برای تحمیل آتش بس سعودی

شرق: وزیراطلاعات:تهمت جاسوسی نزنیم

جام جم: ردپای داروی قاچاق در بازار سلامت

رسالت: آیت الله موحدی کرمانی:دولت چشم امید به آمریکا نداشته باشد

به گزارش «تابناک»،روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا امروز موضوع استعفای جنتی را در کانون توجه قرار داده اند.

 


در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « جنتي رفتني است؟ » نوشت: «دهمین وزیر ارشاد جمهوری اسلامی این روزها بیش از قبل زیر فشار است؛ از یک سو شایعات مربوط به استعفا یا به نقل‌های دیگر برکناری، از سوی دیگر فشارهای منتقدان دولت. «علی جنتی» که از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نفر اول ساختمان خیابان «کمال‌الملک» است، چندهفته‌ای می‌شود که هم‌زمان، انتقادات و شایعات استعفایش اوج گرفته. وزیری که برای شرکت در اجلاس وزرای مجمع جهانی فرهنگ به «بالی» اندونزی رفته بود و پنجشنبه‌شب به تهران بازگشت. همین سفر شایعات عقب‌افتادن قبول استعفا یا برکناری از سوی رئیس‌جمهوری را مطرح کرد تا اتفاق احمدی‌نژاد و متکی وزیر خارجه‌اش تکرار نشود. از سوی دیگر گویا آنچه از آن به عنوان «ترمیم کابینه» یاد می‌شود، از سوی دولت در حال پیگیری است. این در حالی است که اگر «ترمیم کابینه» دامن وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ را در دولت بگیرد، سایر وزارتخانه‌هایی هم که در فرهنگ نقش دارند، باید انتظار «ترمیم» را بکشند؛ وزارتخانه‌هایی مانند «ورزش و جوانان»، «علوم و تحقیقات» و «آموزش‌وپرورش». شایعات مربوط به «استعفا»، «برکناری» یا «ترمیم» وزارت ارشاد، همچنان در فضای مجازی با قوت می‌چرخد و سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید استعفایی تقدیم رئیس‌جمهوری نشده و بحثی هم درباره برکناری نبوده است. اما درعین‌حال «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه استعفای «جنتی» را از وزارت ارشاد «نه تأیید و نه تکذیب» کرد. او که در شایعات نامش به عنوان یکی از جایگزین‌های «جنتی» به چشم می‌خورد، این شایعه را هم «تأیید و تکذیب» نکرد».

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «دولت به دنبال يك وزير آشنا! » نوشت: «با وجود اينكه معاون پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني بركناري وزير ارشاد را شايعه دانسته و آن را رد كرده بود، شواهد چيز ديگري را نشان مي‌دهد. گويا قرار است جنتي چند ايستگاه زودتر از خط پايان دولت يازدهم از قطار كابينه پياده شود. »

«آشنا» وزير مي‌شود؟!

حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور در واكنش به برخي اظهارات مطرح شده مبني بر استعفاي علي جنتي، وزير فرهنگ ارشاد اسلامي و تقديم آن به رئيس‌جمهور مي‌گويد: «من اين مسئله را نه تأييد مي‌كنم و نه تكذيب.»

وي در پاسخ به اين سؤال كه گفته شده است متن استعفاي آقاي جنتي ‌روي ميز رئيس‌جمهور گذاشته شده است، اظهار مي‌دارد: «قطعاً اگر چنين باشد با شروع هفته به اين موضوع رسيدگي مي‌شود و رئيس‌جمهور نيز به‌تازگي از سفر بازگشته است.»

مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور درخصوص احتمال جايگزيني‌اش به‌جاي علي جنتي نيز از پاسخ صريح طفره مي‌رود و مي‌گويد: «اين موضوع را هم نه‌تأييد مي‌كنم و نه‌ تكذيب».

از صحبت‌هاي مشاور رئيس‌جمهور مي‌توان اينگونه برداشت كرد كه رفتن جنتي نه با بركناري بلكه بر اساس استعفا و پذيرش آن از سوي رئيس دولت خواهد بود و همه چيز معطل اين است كه وزير نامه استعفايش را تقديم دكتر روحاني كند.

انتخابات

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت وگو با روزنامه اعتماد گفت: ظرفیت اصلاح‌طلبی یک ظرفیت ماندنی است و در حدود ٦٥ درصد جامعه ما با همچنین گرایشی همراه هستند لذا در هر انتخاباتی که رقابتی باشد مردم به سمت این جریان می‌آیند. من اردوگاه اصولگراها را كاملا غيرمنسجم مي‌بينم اصلا شرايط‌شان به گونه‌اي نيست كه بتوانند خودشان را جمع‌و‌جور كنند و منسجم شوند و بر كانديدايي مشخص به توافق برسند اصلا هم چنين اتفاقي نخواهد افتاد. چندي پيش باهنر اعلام كرده بود كه براي انتخابات سال ١٤٠٠ برنامه‌هاي خود را تهيه مي‌كنيم. ما تشويق‌شان مي‌كنيم مي‌گوييم كه اگر اهل برنامه باشيد بهتر.

 دعای موسوی لاری برای اصولگراها/ دولت به دنبال يك وزير آشنا!؟

دعا مي‌كنيم به نتيجه برسند.احمدي‌نژاد دوره و تاريخ مصرفش تمام شد اگر مي‌آمد باقي مي‌ماند و در نهايت شكست مي‌خورد. احمدي‌نژاد به سفرهاي استاني كه اخيرا مي‌رفت از شهرهاي مختلف آن استان با خود آدم مي‌بردند در شهر محل حضور و سخنراني‌اش. خب هر شخصي كه همچين امكاناتي در اختيارش باشد با اتوبوس و ميني‌بوس افراد را با خود همراه كند قطعا جمعيت هزار نفره شكل مي‌گيرد. چرا بايد بگوييم كه وي به شهري رفته و شش نفر برايش شعار دادند معلوم مي‌شود پايگاهي دارد! كدام پايگاه؟ با كدام كارنامه؟!.

 

همچنین روزنامه آرمان در گفت و گو با محسن غرویان با عنوان « برگ برنده انتخابات ۹۶ در دست هاشمي است » به نقل از وی نوشت: «آيت‌ا... جوادي آملي در ديدار اخيري كه با آيت‌ا... هاشمي داشتند خطاب به ايشان عنوان كردند كه«شما چه بخواهيد و نه چه نخواهيد از استوانه‌هاي نظام هستيد». هنگامي كه آيت‌ا... جوادي آملي به عنوان يك عالم و فيلسوف برجسته جهان اسلام چنين ديدگاهي درباره آيت‌ا... هاشمي دارند حجت بر همه ما تمام شده است. به همين دليل آيت‌ا... هاشمي نيازي به حضور در جلسات جامعه روحانيت مبارز ندارند بلكه جامعه روحانيت مبارز به آيت‌ا... هاشمي نياز دارد. نكته ديگر اينكه آيت‌ا... هاشمي نزديك‌ترين فرد به مقام معظم رهبري هستند و به همين دليل ايشان از تاثيرگذاري بسيار بالايي در فضاي سياسي ايران برخوردار است. بدون شك تاثيرگذاري آيت‌ا... هاشمي در انتخابات آينده قطعي است و در اين زمينه هيچ گونه شك و ترديدي وجود ندارد. آيت‌ا... هاشمي داراي يك ظرفيت سياسي منحصر به فرد است كه مي‌تواند با استفاده ازاين ظرفيت نيروهاي معتدل كشور را حول محور خود در جهت حمايت از آقاي روحاني در انتخابات جمع كند. به همين دليل بايد عنوان كرد كه برگ برنده انتخابات ۹۶ در دست آيت‌ا... هاشمي است.»

 

همچنین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « پرهیز از پیشداوری منفی درباره مردم» به برگزاری مسابقه فوتبال در روز تاسوعا واکنش نشان داده و نوشته: « مراسم تاسوعا و عاشورای امسال همزمان شده بود با برگزاری مسابقه فوتبال تیم‌های ایران و کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 که از اهمیت و حساسیت زیادی هم برخوردار بود. از مدت‌ها قبل‌تر مسئولان مربوط در دولت رایزنی‌ها و پیگیری‌های خود را برای تغییر زمان بازی انجام دادند که البته این جابه‌جایی زمانی میسر نشد. بر همین اساس نگرانی‌هایی از سوی برخی افراد ابراز شد و بعضی پیشنهاد لغو مسابقه را دادند، برخی راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند و عده‌ای هم تعابیر نادرستی را علیه فوتبالیست‌ها به کار بردند. بعدتر اما اثبات شد که همه این نگرانی‌ها ناشی از عدم شناخت دقیق آنها از هوشمندی، شعور و عشق مردم به امام حسین(ع) است.

ما البته مطمئن بودیم که جای نگرانی نیست و مردم خودشان همچون گذشته حرمت سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را رعایت می‌کنند چنان که در سال‌های همزمانی عید نوروز با محرم مردم هم جشن طبیعت را گرامی می‌داشتند و هم حرمت عزاداری‌ها را رعایت می‌کردند. امسال هم یک بار دیگر شکوه سوگواری مذهبی و غرور ملی را توأم با هم به نمایش گذاشتند و استادیوم ورزشی آزادی را به حسینیه‌ای 100 هزار نفری بدل کردند. پیام رسای این اتفاق آن بود که نسبت به مردم پیشداوری‌های منفی نداشته باشیم نه تنها در مسأله ورزش که در سایر مسائل اجتماعی و سیاسی هم به درک و شعور مردم باید احترام گذاشت»./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار