رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با اشاره به تخریب کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو این شهرستان گفت: مشارکت بخش خصوصی به ویژه مالکان این بناها در مرمت کاروانسراها الزامی است.
کد خبر: ۲۹۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 11 September 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم : سیما علویه در لارستان، درباره بازسازی کاروانسراهای «گلشن و نو» اظهار داشت: چند سال قبل بانک پاسارگاد برای خرید و سرمایه‌گذاری در کاروانسراهای شهر لار اقدام کرد اما به دلیل آنکه این کاروانسراها دارای مالک خصوصی هستند و برخی از آنها به ورثه افتاده است، این کار محقق نشد.

سیما علویه با گلایه از مالکین حجره‌های کاروانسراها به دلیل آنکه حاضر به تعمیر یا فروش حجره‌های مربوط به خود نیستند، افزود: تنها راه حل نجات کاروانسراها از ویرانی همگامی و همصدایی تمامی مسئولان شهرستان است. 

وی تصریح کرد: اگر کاروانسراهای «گلشن و نو» به عنوان یک اثر ملی شناخته شود، امکان سرمایه‌گذاری و خرید حجره‌ها توسط بخش خصوصی و واگذاری حجره‌ها به شکل راحتر صورت می‌گیرد.

علویه با بیان اینکه چندی پیش جلسه‌ای با حجره‌داران کاروانسرا در اتاق اصناف لارستان تشکیل و مقرر شد از بین خود آنها پنج نفر به عنوان هیئت امناء برای تسهیل در هماهنگی‌ها انتخاب شوند، گفت: متأسفانه هیچ کدام حاضر به عضویت در هیئت امناء نشدند و در واقع حجره‌داران تمایلی برای بازسازی و حفظ این اثر تاریخی ندارند.

سرپرست میراث فرهنگی لارستان با اشاره به اینکه مالکیت برخی از کاروانسراها مثل پشته سنگر متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه است و برای رسیدگی نیاز به ورود این نهاد دارد، خاطرنشان کرد: برخی کاروانسراها مثل نو و گلشن، دارای مالکینی خصوصی یا سرقفلی است و متأسفانه بدلیل نبود قانون صریح در این خصوص برای اجبار مالکین جهت فروش یا تعمیر حجره‌ها، تنها می‌توان از راه جلسه مسئولان و همکاری مردم کاروانسراهای لارستان را از نابودی نجات داد.

این کارشناس با بیان اینکه کاروانسراهای نو و گلشن از مهمترین کاروانسراهای منطقه جنوب کشور و منطقه لارستان بزرگ است، بیان کرد: این کاروانسراها متعلق به دوره صفویه است و در دوره‌های مختلف تعمیر شده و به دلیل آنکه مالک خصوصی دارد، در حال حاضر می‌بایست بخش خصوصی در امر بازسازی ورود کند و میراث فرهنگی فقط نقش نظارتی را دارد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای خرید حجره‌های کاروانسرا به قیمت روز از مالکان افزود: با واگذاری این کاروانسراها به بخش خصوصی و تعمیر آن زیر نظر میراث فرهنگی، امکان تبدیل آن به بازارچه تاریخی و جذب توریست وجود دارد که متأسفانه به دلیل عدم همکاری مالکین کاروانسرا این ایده تاکنون محقق نشده است.

علویه بیان کرد: درصورت تشکیل جلسات مستمر ماهانه انجمن میراث فرهنگی با حضور ادارات مربوطه امکان رسیدگی به مسائل متعدد آثار تاریخی منطقه لارستان مثل آب انبارها، کاروانسراها و غیره که در معرض تخریب و نابودی هستند، می‌توان نتایج خوبی را بدست آورد.

وی درباره تعداد جلسات انجمن میراث فرهنگی در یکسال اخیر گفت: متأسفانه با وجود مکاتبات متعدد با فرماندار سابق، جلسه انجمن میراث فرهنگی در یک سال اخیر تشکیل نشده است و  اگر خواهان رفع مشکلات میراث فرهنگی هستیم، این کار مستلزم همکاری، همراهی و همفکری ارگان‌های ذیربط است.

سرپرست میراث فرهنگی لارستان بیان کرد: در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 170 میلیون تومان پشت بام کاروانسرا تعمیر شد اما مشارکت حجره‌داران در این زمینه نباید فراموش شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار