شادی و نشاط، دورهمی و صله رحم از جمله درس‌هایی است که به‌عنوان فرهنگ گذشتگان و نیاکان باید حفظ شود و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هایی در قالب فرهنگی بومی می‌تواند گام مهمی در راستای بازگشت به گذشته و از سر گرفتن آداب و رسوم خوب گذشتگان باشد.
کد خبر: ۲۸۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵ 28 August 2016

به گزارش تابناک مازندران، چهارمین همایش فرهنگی ورزشی بومی فشکور در بخش مرزن آباد چالوس نیز در راستای تجدید دوباره با آداب و سنن گذشتگان با حضور و استقبال بی نظیر مردم منطقه برگزار شد.
 
چهارمین همایش فرهنگی ورزشی بومی فشکور در بخش مرزن آباد چالوس نیز در راستای تجدید دوباره با آداب و سنن گذشتگان با حضور و استقبال بی‌نظیر مردم منطقه برگزار شد.
 
 شادی و نشاط، دورهمی و صله رحم از جمله درس‌هایی است که به‌عنوان فرهنگ گذشتگان و نیاکان باید حفظ شود و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هایی در قالب فرهنگی بومی می‌تواند گام مهمی در راستای بازگشت به گذشته و از سر گرفتن آداب و رسوم خوب گذشتگان باشد.
 
زندگی شهرنشینی و سرگرم شدن به زندگی مادی  و غرق شدن در مسائل مختلف  موجب شده بسیاری از آداب و رسوم گذشته به فراموشی سپرده شود و بسیاری از بزرگترها در گوشه‌هایی از زندگی خود خلاء وجودی این آداب و رسوم را به خوبی احساس کنند.
 
پای درد دل بزرگترها که می‌نشینیم می‌بینیم با وجود کمبود امکاناتی که در گذشته وجود داشته است اما همواره به نیکی از گذشته و آداب و سنت‌ها یاد می‌کنند. سنت‌های مختلف در عروسی‌ها و بازی‌های بومی محلی که اغلب آنها به فراموشی سپرده شده، از جمله این سنت‌هاست.
 
به نظر می‌رسد آنچه موجب استقبال مردم از برگزاری جشنواره‌های مختلف بومی همراه با بازی‌های محلی در نقاط مختلف مازندران می‌شود به نوعی اشتیاق بزرگترها به بازگشت به گذشته و یادآوری خاطرات آن دوران و آشنایی جوان‌ترها با سنن گذشتگان خود باشد.
 
چهارمین همایش فرهنگی ورزشی بومی فشکور در بخش مرزن آباد چالوس نیز در راستای تجدید دوباره با آداب و سنن گذشتگان با حضور و استقبال بی نظیر مردم منطقه برگزار شد.
 
تمرین دوباره دور هم بودن و حفظ اصالت
 
فرماندار چالوس در مورد این همایش اظهار کرد: برگزاری این گونه  همایش‌ها و جشنواره‌ها در جهت توسعه و انس بیشتر بین مردم موثر است.
 
محمدناصر زندی توجه به زندگی شهری و پراکندگی مردم و دوری از زادگاه را دلیلی بر کاهش ارتباطات بین مردم عنوان کرد و گفت: برگزاری این همایش‌ها به ‌دلیل تجمع اقوام با یکدیگر سبب ایجاد روزی به‌یادماندنی و شیرین می‌شود.
 
وی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه همه قرار گیرد این است که اصالت و فرهنگ غنی خود را فراموش نکرده و صله رحم که از ارزش‌های دینی ماست رو به فراموشی نرود.
 
سبک خاص عروسی‌های گذشته به فراموشی سپرده شده است
 
مسؤول کمیته تبلیغات و هماهنگی در مورد این جشنواره گفت: جشنواره بومی فشکور  به نام یاد ایام برای چهارمین بار اجرا شد که در این همایش و جشنواره سعی در به روز کردن و بازسازی آیین و سنت‌های  قدیم از جمله کشتی قدیمی، کمربند بازی و رسن است.
 
محمدصادقی افزود: نمایشگاه ادوات قدیمی و غذاهای محلی قدیمی از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره است که با توجه به استفاده  مردم امروز از فست فودها، استقبال از غذاهای محلی و بومی در این جشنواره بسیار زیاد است و اغلب غذاها نیز از سبزیجات و مواد اولیه همین منطقه طبخ می‌شود.
 
وی به آداب عروسی در گذشته اشاره کرد و گفت: سبک و سیاق خاص عروسی‌های گذشته به فراموشی سپرده شده است و در این همایش به صورت نمادین عروسی برگزار می شود  که در عروسی‌های گذشته داماد با اسب به استقبال عروس می‌رفت و انار به‌سمت هم پرتاب می‌کردند و کودکان خردسال جمع‌آوری می‌کنند و همه اینها را موجب خیر و برکت زندگی می‌دانستند.
 
مسئول کمیته تبلیغات و هماهنگی،  قدمت بازی‌های محلی را در منطقه کوهستان با بیش از  ۳۰۰ سال اعلام کرد و یادآور شد: بخشی از این بازی‌ها از جمله "کمر قیش کایی" در این جشنواره برگزار شد.
 
صادقی رونمایی از تمبر یادبود فشکور را از نکات برجسته این همایش دانست و خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در مازندران رونمایی از تمبر یادبود فشکور که در پست جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید به‌مرحله اجرا درآمد.
 
مسئول کمیته تبلیغات و هماهنگی جشنواره فرهنگی ورزشی فشکور با اشاره به برگزاری آئین کشتی محلی میس میسی یا مشت به مشت که کشتی پهلوانی قدیمی است، گفت: برنامه‌های طنز نمایشی، اجرای موسیقی محلی ترانه‌سرایی و بیان اشعار محلی و اجرای بازی‌های بومی محلی نیز از دیگر برنامه‌ها بود که با استقبال خوب مردم مواجه شد.
 
احیای سنت‌ها و آیین‌های گذشتگان هدف برگزاری همایش
 
دبیر همایش فرهنگی، ورزشی و بومی فشکور با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این همایش در حقیقت بازگشت به گذشته است، اظهار کرد: این همایش یک سرگرمی و شادی تنها نیست بلکه درس گرفتن از آداب و رسوم خوب گذشتگان است.
 
عارف رحیم‌نژاد با بیان این‌که با نگاه دوباره به زندگی و گذشتگان باید زندگی خوبی را در پیش گرفت، تصریح کرد: با برپایی این جشنواره درصدد شدیم تا شاد بودن و نشاط مردم و یادآوری آداب  و رسوم مردم احیا شود.
 
وی با اشاره به وجود  تعاون و همکاری و صمیمیت در گذشته، گفت:  عفاف، حیا و حجاب بیشتری برقرار بود و از دیگر ویژگی‌های آن دوران می‌توان به  نبود چشم و هم‌چشمی، وجود ایمان مخلصانه، اسراف نکردن و شاکر و بی‌ریا بودن اشاره کرد که در این جشنواره نیز سعی شد تا این خصلت‌ها هر چند سال یک‌بار بازبینی شود تا جوانان بدانند که گذشتگان چگونه زندگی می‌کردند.
 
دبیر همایش فرهنگی، ورزشی و بومی فشکور با بیان این‌که در این همایش برنامه فرهنگی و ورزشی بومی اجرا شد، خاطرنشان کرد: شعرسرایی و آوازخوانی اصیل ایرانی و بازیابی واژه‌هایی که فراموش شد، ایجاد نمایشگاهی از غذاهای محلی و استفاده از صنایع دستی سنتی گذشتگان از مهم‌ترین این برنامه‌ها بود.
 
رحیم‌نژاد  افزود: برگزاری عروسی محلی و استفاده از رسوماتی مانند سوار شدن عروس بر اسب و پرتاب کردن انار، سیب، قند و شکلات در استقبال از عروس توسط داماد که از سنت‌های قدیم  بود امروز برای نسل جدید بازبینی شد تا بدانند گذشتگان چگونه با سادگی و بی ریا مراسم خود را برپا می کردند.
 
رونمایی از تمبر یادبود فشکور مازندران
 
رئیس اداره پست شهرستان چالوس نیز در مراسم رونمایی از تمبر یادبود چهارمین همایش فرهنگی، ورزشی و بومی یاد ایام فشکور با اعلام این‌که این اقدام برای نخستین بار در استان مازندران اجرا شد، گفت: روستای فشکور  به‌علت غنای تاریخی، داشتن آب و هوای مساعد و اقلیمی مطلوب و موقعیت‌های جغرافیایی مناسب  به "فشکور نگین کوهستان" مشهور است.
 
امیرعلی ازوجی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی فشکور گفت:  برگزاری این همایش فرصتی است تا برای توسعه صنعت گردشگری در این روستا گام‌های مثبتی برداشته شود.
 
غذاهای محلی فشکور مناسب ذائقه
 
عضو کمیته بانوان همایش فرهنگی ورزشی بومی فشکور که مسئول برگزاری غرفه غذاهای محلی را نیز به عهده داشت، اظهار کرد: غذاهای محلی که توسط بانوان فشکوری و منطقه کوهستان طبخ شد اغلب با مواد اولیه و سبزیجات همین منطقه تهیه شد.
 
سحر کوهستانی به تعدادی از این غذاها اشاره کرد و گفت: کدو بِلت، ترشه تره، بیج تره، ماست بزه خورش، اِسبه اَر داله آش ، جینگیک، گَمرد آش، تِرش آش، پنیر بیج، آشکنی پلا، اِساک تره از جمله بخشی از این غذاهاست.
 

به گزارش ایسنا، چهارمین همایش فرهنگی ورزشی بومی فشکور بخش مرزن آباد چالوس با حضور مسئولان شهرستان چالوس، مردم مناطق کوهستان و کلاردشت و کجور برگزار شد که در این همایش برنامه‌های ورزشی فرهنگی بومی مانند کشتی بومی محلی، بازی‌های بومی محلی، برنامه‌های طنز نمایشی، آئین کشتی محلی میس میسی، ترانه‌سرایی و بیان اشعار محلی، موسیقی محلی، پخت غذاهای محلی، آئین عروسی محلی، رونمایی از تمبر یادبود و برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی با شکوه و شور خاصی اجرا شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و یک روز خوب و به یاد ماندنی را در خاطرات باقی گذاشت.
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار