افزایش 21 درصدی مرگ ناشی از مسمومیت قرص برنج
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل از افزایش 21 درصدی مرگ ناشی از مسمومیت قرص برنج در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: پارسال 57 نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج در استان اردبیل جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۲۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸ 27 April 2015

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل از افزایش 21 درصدی مرگ ناشی از مسمومیت قرص برنج در این استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش تابناک دکتر بهزاد ولیزاده گفت: پارسال 57 نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج در استان اردبیل جان خود را از دست دادند.

آلومینیوم فسفید که در ایران آن را با نام قرص برنج می شناسند و از آن برای ضد عفونی کردن و حفاظت از دانه های غلاتی همچون برنج استفاده می کنند، سمی بسیار مهلک است به ویژه هنگامی که آن را از ظرف تازه باز شده مصرف کنند.

در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، دچار مسمومیت خواهد شد و اگر سم از بدن وی خارج نشود، مرگ در پی خواهد داشت که بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن برخی عناصر داخلی بدن روی می دهد.

دوز مرگ آور این قرص بین ۰٫۱۵ و ۰٫۵ گرم است و ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد.

بر اساس آمارهای کشوری استانهای تهران، گیلان و مازندران به ترتیب بیشترین مرگ ناشی از مصمومیت با قرص برنج را دارند. فقط در استان تهران سالانه حدود 600 تا 700 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند که اکثر خودکشی عمدی می کنند.

بجای قرص برنج از سیر استفاده کنید

کارشناسان دارویی دارویی پیشنهاد می کنند مردم به جای قرص برنج از سیر برای آفت زدایی غلات استفاده کنند.

علی آرمون کارشناس داروسازی با بیان اینکه مردم از قرص برنج برای حفظ برنج مصرفی خود از گزند حشرات استفاده می کنند ادامه داد: فروش سم «فسفید آلومینیوم» یا قرص برنج چند سالی است که ممنوع شده است اما متاسفانه بصورت غیرقانونی توسط فروشنده های سم و عطاری ها عرضه می شود.

این کارشناس دارویی افزود: در صورت بروز مسمومیت اتفاقی یا عمدی با قرص برنج باید بلافاصله فرد مصدوم را به نزدیکترین بیمارستان انتقال داد.

به نظر می رسد مسئولان باید با نظارت ویژه و تصویب قوانین سختگیرانه جلوی عرضه این سم مهلک و خطرناک را بگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار