استاندار مرکزی خبرداد؛
تابناک: استاندار مرکزی اعلام کرد که در 4 ماه اول سال این استان 190 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته و 86 میلیون دلار واردات داشته است و همچنین عملیات اجرایی پالایشگاه پلاسمای خون در سفر ریس جمهور به استان شروع می‌شود.
کد خبر: ۲۸۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ 20 August 2016

 به گزارش تابناک مرکزی، محمود زمانی قمی استاندار مرکزی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری اراک که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی عقبه فرهنگی و تمدن بزرگ دارد با این عقبه حتما باید دولت و مجموعه تصمیم سازان نگاهی ویژه داشته باشند ما تصمیم گرفتیم زادگاه امیر کبیر را آباد و احیا کنیم و همین طور پیرامون منتصب به زادگاه امیر کبیر در هزاوه را احیا کنیم و استدعا دارم که این را به عنوان موضوع مهم در سفر هیئت دولت منعکس کنید.

وی تمدن و تاریخ استان مرکزی را یادآور شد و افزود: بزرگترین مصلحان و در راس آن ها حضرت امام(ه) در این استان بوده اند و ما افتخار داریم استان مرکزی یکی از بزرگ ترین مصلحان تاریخ ایران را که حضرت امام(ه) است به بشریت تقدیم کرده است.

زمانی قمی افزود: ما مفاخر زیادی در تفرش و دیگر شهرهای استان داریم همچنین در حوزه اقتصاد و صنعت ما چهارمین استان صنعتی کشور هستیم اگر بخواهم به تاثیر اقتصادی استان در کشور اشاره کنم باید بگویم که 16 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور در اراک تولید می شود و تاثیر اقتصادی استان در کشور بالا است و در خور توجه است.

استان مرکزی یک استان موفق صنعتی در زمینه واردات و صادرات است

استاندار مرکزی با اشاره به وضعیت صنعت استان مرکزی گفت: اما این صنعت در سال های گذشته دچار صدماتی شد و از سال 85  تا 92 بیش از 700 واحد صنعتی با سرمایه گزاری 3 هزار و 400 میلیارد تومان و با اشتغال 14 هزار نفر تعطیل شد و تعداد 744 واحد صنعتی با سرمایه گزاری ثابت 3 هزار و 180میلیارد تومان و اشتغال حدود 9 هزار نفر در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده البته ممکن است شروع بعضی از این ها در دولت قبل هم باشد لازم به ذکر است که تعدادی هم از واحد های تعطیل شده در حال احیاست.

زمانی قمی خاطر نشان کرد: در رابطه با اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در استان 20 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی  داشتیم که در این جلسات به بررسی کارخانجات و واحدهای تولیدی نیمه تعطیل که استعداد احیا دارند پرداختیم.

وی با اشاره به اولویت کاری خود در استان گفت: ما یعنی دولت تدبیر و امید از صنایع استان صیانت می‌کنیم تا دچار آسیب نشوند و برای نجات صنایع آسیب دیده برنامه ریزی می‌کنیم البته یک نسخه واحد برای نجات تمام واحد های تولیدی نمی‌شود عنوان کرد و برای هر یک از واحد ها برنامه ریزی جداگانه نیاز داریم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: کار بعدی ما در زمینه جذب و جلب سرمایه جدید است ما بعد از توافق هسته ای و برجام این فرصت را برای گفت و گو با علاقه مندان چه خارجی و چه داخلی را غنیمت شمردیم و مذاکره می کنیم و هر مذاکره ای هم منجر به نتیجه نمی‌شود اما بعضی از این ها این امکان را دارند.

زمانی قمی با اشاره به فضای پسابرجام گفت: بعد از توافق هسته ای و در فضای پسابرجام 10 طرح صنعتی بزرگ را نهایی کردیم که به 3 مورد از آن ها اشاره می کنم، یکی از این طرح ها در دلیجان کارخانه ذوب سریس که به دلیل استفاده چند گانه قبل از توافق هسته ای اجازه داده نمی شد این تکنولوژی به ایران بیاید و امروز آلمان ها این کار را انجام دادند و از چند ماه قبل عملیات اجرایی آن شروع شده و شما می توانید این اقدام دولت و اقدام پس از برجام را می توانید در شهرستان دلیجان مشاهده کنید.

وی ادامه داد: مورد دیگر در شهرستان زرندیه بود که ما پالایشگاه پلاسمای خون را که در کشور هم نداشتیم با مشارکت شرکت کره و ایران با سرمایه گزاری هزار میلیارد تومان قرارداد را نهایی کردیم و زمین آن واگذار شده که این پروژه از خروج 250 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

استاندار مرکزی با اشاره به دیگر موفقیت‌های استان در فضای پسابرجام گفت: قرارداد دیگر احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا در شهرستان ساوه بود که با ظرفیت هزار و 200 مگابایت در تهران با مهندس چیت چیان و طرف خارجی امضا شد.

حمله کردن و انتقاد کردن به برجام کار درستی نیست

زمانی قمی تاکید کرد: حمله کردن و انتقاد به برجام و این که پرونده بزرگ سیاسی جهان را حل کرده درست نیست ما برای سربلندی ایران و انقلاب اسلامی از این فرصت استفاده می‌کنیم و در این مسیر برای عزت و استقلال ایران مذاکره می کنیم و جایی هم که دشمنان بد عهدی کنند وظیفه مسولان مرتبت مشخص است و آنجا با کمال اقتدار و قدرت هم ایستادگی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات بیکاری و وظایف مسئولان در رابطه با این مهم گفت: مسولان وظیفه دارند که از این فرصت در راستای رفع مشکلات مردم که بیکاری از مهم ترین آن هاست استفاده کنند و استان مرکزی هم با تمام توان و اراده در این مسیر گام نهاده است.

استاندار مرکزی با اشاره به استعداد استان در حوزه مربوط به کشاورزی و باغات تصریح کرد: با توجه به این که ما استانی صنعتی هستیم اما در این حوزه هم استعداد داریم، به طور مثال ما در امسال 400 هزار تن تولید گندم داریم که این رقم در مصرف به ۱۵۰ هزار تن رسیده این به معنای آن است که استان ما استانی مصرفی نیست بلکه برای سایر نقاط کشور نیز تولید داریم.

زمانی قمی خاطر نشان کرد: در تولید گوشت قرمز، شیر و تولید گوشت سفید استان ما بیش از 40 درصد مازاد تولید خود را به سایر نقاط کشور ارسال می کند.

استاندار مرکزی مجدد روی صحبت خود را به صنعت استان مرکزی معطوف کرد و ادامه داد: استان مرکزی 16 هزار میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور را تولید می کند، و در 4 ماه اول  سال این استان 190 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته و 86 میلیون دلار واردات که این واردات هم بیشتر مواد اولیه تولید کارخانجات و ماشین آلات بوده که امری ضروری تلقی می شود و تراز وارداتی در استان کاملا عیان است.

زمانی قمی افزود: اقتصاد ما صدمات فراوانی دیده است همانطور که در جنگ تحمیلی استان های همسایه عراق به شدت آسیب دیدند در این جنگ تحمیلی استان های اقتصادی و صنعتی ایران نظیر استان مرکزی صدمات زیادی دیده است که برای ترمیم آن هم به زمان و هم به تدبیر و هم به اعتبارات نیاز دارد.

وی نقش استان مرکزی در خلق ثروت و درآمد برای ایران و تولیدات آن را بسیار با اهمیت خواند و افزود: استدعا دارم پایه اعتباری و بودجه ای استان نیز با همین تناسب اصلاح شود که در سفر هیئت دولت این مهم مورد تاکید ما و نمایندگان است.

استان مرکزی با یک هوای سالم بسیار فاصله دارد

زمانی قمی به موضوع آلودگی هوای اراک اشاره کرد و افزود: ما با یک هوای پاک و سالم بسیار فاصله داریم اما گازسوز کردن کوره های آجر پزی و مجاب کردن آن ها به استفاده از سوخت گاز در برنامه است و همچنین توسعه فضای سبز و شهرک خودرو که در حال ساخت است، همچنین بخشی از تعهدات صنایع انجام شده و امیدواریم با انجام این ها شاهد پاک شدن هوا باشیم ما به مردم تعهد داریم.

وی ادامه داد: در سفر آینده رئیس جمهور به استان چند پروژه افتتاح خواهد شد که پروژه های بخش خصوصی و تولیدی ما بیش از 1500 میلیارد تومان است که برای سفر آماده بهره برداری است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: ما نمیتوانیم کتمان کنیم که در حوزه کشاورزی به خودکفایی گندم رسیده ایم زمانی که دولت یازدهم مستقر شد ما زیر 5 میلیون تن خرید گندم از کشاورزان داشتیم اما الآن بالای 10 میلیون تن داریم و این همه توفیق طبیعی است که باید بازگو شود و هر اندازه مردم امیدوار شوند به نظام امیدوار شده اند اگر در سیاست خارجی توفیق داریم و برجام به نتیجه رسید قطعا مدیون همکاری مجلس دولت قوه قضائیه و به ویژه رهبر انقلاب بوده است.

انتهای پیام/ا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار