کد خبر: ۲۶۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰ 16 July 2016
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: با توجه به آغاز جشنواره موسیقی لیلم از پایان ماه جاری، مازندران میزبان جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان نیز خواهد شد.

عباس زارعی در نشست خبری نخستین جشنواره سراسری موسیقی بومی مازندران با نام لیلم در ساری با بیان اینکه مازندران در موسیقی بومی و محلی سابقه طولانی دارد و جای خالی این جشنواره کاملاً مشهود است، افزود: با توجه به آغاز جشنواره موسیقی لیلم از پایان ماه جاری، مازندران میزبان جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان نیز خواهد شد.

وی افزود: جشنواره البرزنشینان با شرکت هفت استان در مازندران برگزار می شود.

این مسئول اجرای این جشنواره را منوط به برگزاری مناسب لیلم دانست و خاطرنشان کرد: مازندران از توانایی خاصی در حوزه موسیقی بومی برخوردار است.

زارعی توجه ویژه به حوزه موسیقی بومی مازندران را از اهداف جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: موسیقی‌های نوین و امروزی جای موسیقی بومی را گرفته است.

وی بررسی موسیقی در جغرافیایی فرهنگی، تغییر ذائقه مردم مطابق با اصالت ها و  فرهنگ غنی استان،باز شناخت راویان موسیقی و ایجاد انگیزه بین هنرمندان را از دیگر اهداف این جشنواره  دانست.

این مسئول شناسایی افراد گمنام فعال در حوزه موسیقی سنتی استان  را از اهم برنامه های این جشنواره عنوان کرد و از برگزاری جشنواره موسیقی لیلم از ۲۹ تا ۳۱ تیرماه خبر داد.

وی افزود: آیین اختتامیه این جشنواره  با حضور مسئولان ارشد استان و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو بخش رقابتی انفرادی و گروهی  برگزار می‌شود.

زارع ادامه داد: بخش انفرادی در هشت حوزه برگزار می‌شود و آثاری که به دبیرخانه رسیده، داوری شده است.

زارع هچنین از حضور احتمالی مراد خانی معاونت وزارت ارشاد کشور در این جشنواره خبر داد.

وی از دیدار با پیشکسوتان موسیقی استان و فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: گروه‌هایی از کردستان، آذربایجان و گیلان در این جشنواره شرکت می‌کنند  و اختتامیه این جشنواره روز جمعه اول مرداد انجام خواهد شد.

زارعی افزود: 2شهر  چالوس و بهشهر پایلوت میزبان برگزاری جشنواره انتخاب شدند که در چالوس با هماهنگی های مسئولین این مهم انجام اما در بهشهر در بحث زیر ساختی دچار مشکل بودند در نتیجه برگزاری جشنواره را صرفا در مرکز و غرب استان شاهد خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری این جشنواره بتوانیم این جشنواره شاهد یک رخداد هنری خوب و تاثیر در استان باشیم.

به گزارش ایسنا، محمد غلامی مدیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست یادآور شد:  شروع جشنواره از 29 تیر ماه سال جاری است و از مجموع ۲۵۴ هنرمندی که در بخش‌های گروهی و انفرادی آثار ارسال کردند 88 اثر در بخش انفرادی پذیرش شد که ۱۲ گروه از 24 اثر به جشنواره راه یافتند و سه گروه از جمله گلستان نیز به بخش رقابتی جشنواره راه ‌یافته‌اند.

غلامی درباره داوری جشنواره اظهار کرد: استاد آقاجانیان، کیوان پهلوان، بهمن یار شریفی، ابراهیم عالمی و علی حسن نژاد و ارسلان طیبی و نصیر شیردل داوران این جشنواره هستند و در رشته آواز، دوتار و لله وا بیشترین شمار شرکت کنندگان را داشته ایم و در ساز سرنا و قرنه شاهد شرکت کنندگان کمتری بودیم.

وی گفت: از 7 نفر از فعالان موسیقی در این جشنواره تجلیل می شود.

 

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار