کد خبر: ۲۴۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۴ 18 June 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه قانون نوشت: «کار از ارزش‌های محوری در یک جامعه محسوب می‌شود و اشتغال و یافتن شغل مورد نظر از اساسی‌ترین نیازهای موجود در یک جامعه است. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که آثار سوء بسیاری را برای اقتصاد یک جامعه به بار می‌آورد و به طور معمول یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت‌ها مقابله با معضل بیکاری در کشورهاست. این مساله به قدری حایز اهمیت است که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

بر مبنای تحقیقات در کشور ما موضوع ترک شغل هم با گستردگی زیادی به چشم می‌خورد و به عوامل مختلفی برمی‌گردد که ازمهم‌ترین آنها دستمزد پایین و قراردادهای موقت کار است. هراس از اخراج و ترک کار، باعث گرایش شدید کارجویان ایرانی به مشاغل دولتی شده است.به عقیده کارشناسان بازار کار دلایل جابه‌جایی و تغییر شغل در ایران به صورت مستقیم با ماهیت شغل، وضعیت امنیت آن، حقوق و مزایا و جایگاه اجتماعی آن در ارتباط است، از این رو درصدی از نیروهای کار در میانه‌ راه تصمیم می‌گیرند شغل خود را تغییر داده و به اصطلاح از نو تجربه‌ جدیدی را در جایی دیگر شروع کنند.

بی‌ثباتی بازار کار، تعدیل نیرو توسط بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کار و مراکز تولیدی کشور، تلاش شاغلان برای دستیابی به جایگاه های بالاتری از اشتغال، بازنشستگی، خوداشتغالی و موضوعاتی از این دست نیز به عنوان دیگر دلایل اختیاری و غیراختیاری انجام جا‌به‌جایی‌های نیروی کار کشور است.

علاوه بر آن مساله مهم دیگری که در ایران وجود دارد موضوع بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل جوان در کشور است. این دسته که به طور معمول دارای تخصص در رشته‌های دانشگاهی خود هستند، به دلیل نداشتن تجربه و سابقه کار معمولا از سوی شرکت‌ها و اداراتی که به دنبال جذب نیرو هستند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. این‌ها مشکلات عمده‌ای است که در بحث اشتغال و معضل بیکاری در کشور ما وجود دارد و باید به هر ترتیبی فکری به حال رفع این مشکلات شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار