در استان قم با وجود پایین بودن سطح زیر کشت گندم نسبت به کشور اما متوسط برداشت این محصول در استان 20 درصد از متوسط برداشت در کشور بیشتر است.
کد خبر: ۲۴۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، این روزها گندم‌زارهای قم حال خوشی دارند، زمین‌های زراعی در کویر تشنه قم رنگی دیگر گرفته و خوشه‌های طلایی سر به فلک کشیده گندم نوید بخش کشاورزانی شده است که یک سال دیگر از عمر خود را برای کشت و تولید این محصول صرف کرده‌اند. این روزها کشاورزان قمی گندم به دست، لبخند می‌زنند و خدایی را شاکر می‌شوند که بار دیگر الطافش بر مردم این نقطه از کویر را فرو فرستاده است.

این روزها کشاورزان قمی یک به یک در حال برداشت گندم‌های تولیدی خود هستند. برداشت این محصول که از ابتدای این ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد بیانگر این است که امسال کشاورزان قمی میزان و حجم خوبی از گندم را برداشت کرده‌ و توانسته‌اند بار دیگر نیاز گندمی استان و بخشی از کشور را تامین کنند.

خوشبختانه وضعیت اقلیمی استان به گونه‌ای است که قم توانسته به یکی از تولید کنندگان اصلی گندم کشور تبدیل شود. البته به دلیل کمبود آب و گرمی هوا در استان قم ضرورت دارد تا کشاورزان به سوی تولید محصولاتی حرکت کنند که مطابق با شرایط جوی استان باشد و به آب‌بری اندک نیاز داشته باشد. از این رو تغییر و اصلاح الگوی کشت طی سالیان اخیر مورد توجه کشاورزان واقع شده و در شرایط فعلی نتیجه روی آوردن به سوی کشت محصولات کم آب بر همچون گندم و جو، تولید وافر و مرغوب این محصولات را در پی داشته است.

متاسفانه طی سالیان گذشته شاهد واردات گندم از سوی برخی کشورها همچون آلمان، کانادا، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم که امید است امسال نیازمند به واردات این محصول از سوی این کشورها نباشیم. طبق آمار هر ساله در این استان شاهد تولید 30 هزار تنی گندم هستیم که این حجم از تولید در حالی است که اکثر کشاورزان با روش‌های سنتی به کشت و تولید گندم می‌پردازند و بی‌شک در صورت مکانیزه شدن شاهد افزایش چشمگیر حجم تولیدات کشاورزی به ویژه گندم در این استان خواهیم بود. استان قم تنها 46 صدم درصد زمین‌های کشاورزی کشور را داراست ولی 56 صدم درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود و این نشان از توانایی و ظرفیت مطلوب استان در کشت محصولات زراعی دارد.

اخبار نیز حاکی از آن است که سالانه نیاز این استان به گندم چیزی حدود 120 تا 130 هزار تن است که تولید این محصول در استان می‌تواند پاسخگوی بخشی از این نیاز باشد.

محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اجرای طرح تغییر الگوی کشت در استان گفت: در همین راستا طی سال جاری به کاهش 17 درصدی سطح زیرکشت گندم روی آوردیم که این اقدام در زمین‌های کم بازده انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در این استان سطح زیر کشت گندم نسبت به کشور پایین‌تر است، ادامه داد: با این وجود متوسط برداشت محصول در استان 20 درصد از متوسط برداشت در کشور بیشتر است.

طلایی با بیان اینکه امسال شاهد افزایش یک تنی این محصول در استان بودیم، افزود: آنچه سبب افزایش محصول شده همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی، مقابله با علف‌های هرز، کاشت نهاده با ژن مناسب و آبیاری اصولی و... بوده است.

وی با بیان اینکه بخش جعفر آباد و جاده تهران بیشترین سطح کشت گندم را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: از ابتدای زمان برداشت گندم در استان تا کنون بالغ بر 7 هزار تن گندم دریافت شد و تا دهه اول تیرماه نیز مابقی محصولات از مزارع آبی استان برداشت می‌شود.‌

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه برای امسال قیمت هر کیلو گندم 1260 تومان تعیین شده است، اضافه کرد: پس از خریداری محصولات توسط شرکت غله بانک کشاورزی وجه آن را به صورت نقدی می‌پردازد.

وی گندم تولیدی امسال را از نظر کیفی مرغوب‌تر از سال‌های پیش عنوان و تصریح کرد: بارندگی‌های مناسب در بهار و رعایت اصول کشت به افزایش کیفیت این محصول کمک کرده است.

طلایی خاطرنشان کرد: در استان قم قریب به 70 هزار هکتار زمین‌ کشاورزی وجود دارد که 52 هزار هکتار آن به کشت ذرت، گندم، یونجه و جو اختصاص دارد و مابقی نیز مختص کشت محصولات باغی است.

بی‌شک افزایش تولید از جمله آرزوهایی است که هر کشاورز برای رسیدن به آن در تلاش است و این مهم به دست نمی‌آید مگر با گذر از روش‌های سنتی کشت و تولید محصول و استفاده و بهره برداری از تکنولوژی‌ها و علم روز.

اکثر کارشناسان بر این باورند که آنچه می‌تواند به افزایش محصولات و توسعه صنعت کشاورزی بیانجامد مکانیزه ساختن کشاورزی و استفاده از دانش، تجربه و تخصص کشورهای موفق در این زمینه است. کشور ما از پهنه‌ای وسیع برخوردار است و وضعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که می‌تواند با مهیا کردن شرایط لازم انواع محصولات را کشت و تولید کرد و این مهم تنها نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های برتر دنیا و تخصص و مهارت دارد.

در این خصوص سعید همتی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: باید با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم مناطق مختلف کشور را از نظر ظرفیت و ویژگی‌ها سنجید و در کشت محصولات مطابق با وضعیت جغرافیایی و آبی هر منطقه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه استان قم یک استان کویری، خشک و کم آب است، گفت: بی شک کشت محصولاتی که نیاز آبی کم دارند باید در این استان مورد توجه باشد و با استفاده از روش‌های جدید آبیاری محصولاتی کیفی و مرغوب تولید کنیم.

همتی با بیان اینکه روش‌های نوین آبیاری تنها مدیریت و کنترل مصرف آب نیست، ادامه داد: ضروری است که با انجام تحقیقات و استفاده از فناوری‌های نو به تولید ارقامی بپردازیم که هم نیاز آبی کم داشته و هم زودرس باشند.

وی افزود: لازم است برای جلوگیری از هدررفت آب و مقابله با کم‌آبی فرهنگ نشا کاری و کشت فشرده را ارتقاء دهیم و به بهبود کاشت و ارتقای صنعتی سازی و همچنین فرآیند تقویت خاک در مزارع بپردازیم.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: باید پژوهش‌های حوزه کشاورزی به سمت بخش خصوصی سوق یابد و آینده‌پژوهی در زمینه مخاطرات پیش روی صنعت کشاورزی و همچنین تلاش برای کاستن از هزینه‌های تولید در این عرصه باید در اولویت مسؤولان باشد.

محسن باقری از جمله کشاورزان موفق استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و استفاده از ابزار آلات پیشرفته نقشی بسزا در افزایش تولید محصولات دارد.

وی با بیان اینکه کشت گندم از جمله محصولات زراعی وی بوده است و میزان برداشتی‌ در سال‌های گذشته بسیار کمتر از برداشت فعلی بوده است، ادامه داد: به لطف خداوند و همچنین زحمات مسؤولان در جهاد کشاورزی و تلاش آنها در خصوص آموزش و آگاه سازی کشاورزان نسبت به تغییر و اصلاح الگوی کشاورزی توانسته‌ام امسال بیش از سال‌های گذشته گندم برداشت کنم.

باقری افزود: اگر از سوی جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مسؤول تسهیلات مناسب‌ و کم سود در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مشکلات این حوزه رفع شود بدون‌شک انگیزه کشاورزان برای تولید محصولات کیفی‌تر افزایش یافته و بسیار فعال‌تر برای توسعه این حوزه ورود می‌کنند.

بر این اساس باید ذکر کرد که خوشبختانه در سال جاری شاهد موفقیت کشاورزان استان در تولید و برداشت گندم بوده‌ایم و بی‌شک این مهم در سایه تلاش‌های کارشناسان و آموزش و اطلاع رسانی در مسیر تغییر و اصلاح الگوی کشت رخ داده است و این نشان از آن دارد که هر امری در صورت توجه ظرفیت توسعه و رشد را دارد.

باید خودکفایی در زمینه تولید تمام محصولات کشاورزی به ویژه گندم که می‌تواند حیات اقتصادی کشور را تضمین کند مورد توجه قرار گیرد و بی شک اجرای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری نیز ریشه در این مهم دارد که باید با بها بخشیدن به آن و رفع مشکلات این حوزه و فراهم ساختن ابزار آلات و استفاده از تکنولوژی‌های برتر و نوین کشاورزان را در توسعه این مهم یاری کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار