کد خبر: ۲۳۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹ 02 June 2016
دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه سوم قائم‌شهر امروز مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و به نحوه طراحی سؤال امتحانات نهایی امسال اعتراض کردند.

به گزارش تابناک مازندران، هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و بعد از تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان سال آخر بعد از گذراندن روزهای امتحان چشم‌انتظار آزمون بزرگ‌تری به‌نام کنکور هستند.

قبولی در این امتحان مهم و سرنوشت‌ساز گاهی لبخند را بر لب دانش‌آموز می‌نشاند و خستگی را از تن او و خانواده به‌در می‌برد و یا گاهی میلیون‌ها میلیون پول بی‌زبان در کوچه پس‌ کوچه‌های کلاس‌های کنکور هزینه و با زمان‌های اتلاف‌ شده همراه می‌شود و آبی سرد توأم با آه بر دل فرد شرکت‌کننده و خانواده‌اش می‌نشاند.

تا قبل از این، قبولی در دانشگاه‌ها منوط به پاسخ پرسشنامه‌های روز کنکور می‌شد و هر دانش‌آموز بسته به استعداد، توانایی و آگاهی علمی خویش چهارگزینه‌ای‌ها را پُر می‌کرد.

بعد از گذشت تقریباً یک‌ ماه و اندی جواب کنکور می‌آمد و به قول معروف هر کسی به اندازه پولی که می‌داد آش نوش جان می‌کرد.

* سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور

اما چندسالی است که این رویه کمی تغییر یافته و سوابق تحصیلی نیز در نتایج کنکور دخیل است و تقریباً سهم 25 درصدی در گزینش نهایی آزمون سراسری داراست و گاهی سخت‌گیری در امتحانات نهایی، نگرانی و تشویش خاصی را در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه سوم شهرستان قائم‌شهر امروز مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و به نحوه طراحی سؤال امتحانات نهایی امسال اعتراض کردند.

این دانش‌آموزان، خواستار یکسان‌سازی سطح دشواری و آسانی سؤالات نهایی برای همه شدند و دلیل اعتراض خود را طرح سؤالات سخت و دشوار در امتحان نهایی امسال برشمردند.

* ما بچه‌های عادی که از سهمیه خاصی بهره‌مند نیستیم راه به جایی نمی‌بریم

یکی از این دانش‌آموزان با بیان اینکه شرط معدل امتحان نهایی در کنکور امسال لحاظ می‌شود، افزود: با وجود سهمیه‌بندی‌های مختلف در کنکور ما بچه‌های عادی که از سهمیه خاصی بهره‌مند نیستیم راه به جایی نمی‌بریم.

یکی دیگر از آنها بیان کرد: وقتی امتحانات نهایی سخت و دشوار باشد در نتیجه معدل‌مان کم می‌شود و نمی‌توانیم در رشته خوبی قبول شویم.

* اگر در کنکور قبول نشوم انگیزه‌ای برای شرکت در سال‌های بعد را ندارم

این دانش‌آموز دختر اضافه کرد: با وجود شرکت در کلاس‌های متعدد کنکور و صرف هزینه‌های هنگفت، اگر در کنکور قبول نشوم انگیزه‌ای برای شرکت در سال‌های بعد را ندارم.

بعد از گذشت یک ساعت دانش‌آموزان معترض، نمایندگانی از میان خود انتخاب کرده و نزد مدیر آموزش و پرورش قائم‌شهر فرستادند و منتظر ماندند تا جواب قانع‌کننده‌ای دریافت کنند.

*اعتراض دانش‌آموزان به‌دلیل فشردگی برنامه‌های امتحانی و نحوه طراحی سؤال

مدیر آموزش و پرورش قائم‌شهر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان به‌دلیل فشردگی برنامه‌های امتحانی و نحوه طراحی سؤالات در مقابل این اداره تحصن کردند، اظهار کرد: این تحصن در حدود یک‌ساعت به طول انجامید.

محمد رسولی افزود: همه این دانش‌آموزان معترض خواستار ملاقات با بنده بودند که با این تعداد انبوه این امر میسر نبود و به ناچار از هر مدرسه یک نماینده برای بازگو کردن مشکلات معترضان انتخاب شدند.

* طرح سؤال و برنامه‌ریزی سراسری است و جنبه شهرستانی ندارد

وی تصریح کرد: ما در فضایی دوستانه با نمایندگان این مدارس به گفت‌وگو پرداخته و آنها به‌صورت انفرادی مشکلات را بیان کرده و قانع شدند که طرح سؤال و برنامه‌ریزی سراسری است و جنبه شهرستانی ندارد.

رسولی بیان کرد: بعد از شنیدن نکته نظرات، طرح جلسه و بررسی راهکارها به دانش‌آموزان قول دادیم که مشکلات و نظرات آنان را به اداره‌کل و وزارت آموزش و پرورش انتقال داده تا شاید در تصحیح سؤالات قدری مهربانانه‌تر برخورد کنند.

این تجمع علاوه بر قائم‌شهر در چندین شهر استان و کشور نیز برگزار و دانش‌آموزان خواهان رسیدگی به این مشکل شدند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار