کد خبر: ۲۳۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 29 May 2016
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: احداث 9 مجتمع آبرسانی در سطح استان پیش‌بینی شد و مطالعات اجرای این طرح نیز در حال انجام است.

به گزارش تابناک مازندران، ذبیح‌الله ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد آب شرب شهروندان مازندران از طریق منابع آب‌های زیرزمینی و حدود 10 درصد نیز از منابع آب‌های سطحی و چشمه‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: کنترل و نظارت بر منابع تامین و مخازن ذخیره و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب توسط متخصصان بخش کنترل کیفی این شرکت و مراکز بهداشت محیط وزارت بهداشت که از نظر قانونی مسؤولیت نظارت بر کیفیت آب شرب را عهده‌دار هستند، انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی منابع جزء اولویت‌های جدی این شرکت است، افزود: در صورت مشاهده هرگونه آلودگی و عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی موجود، منابع تأمین آب بلافاصله از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه مازندران استانی باران‌خیز محسوب می‌شود ولی خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شد، تصریح کرد: برای تأمین آب پایدار مردم این استان در افق 1440 تأمین آب از طریق منابع آب‌های سطحی و سدها و با احداث تصفیه‌خانه‌ها در دستور کار قرار گرفت، که در این راستا احداث 9 مجتمع آب‌رسانی در سطح استان پیش‌بینی شد و مطالعات اجرای این طرح نیز در حال انجام است.

این مسؤول ادامه داد: در شهرهای ساحلی بابلسر، محمودآباد و شهرهایی که سطح آب زیرزمینی آن بالاست تأمین آب از نقاط بالادست و مناطقی که تحت حفاظت بوده و در معرض آلودگی فاضلاب قرار ندارند و از طریق حفر و تجهیز چاه‌های عمیق انجام می‌گیرد از جمله آب شهر بابل از مخروط افکنه آمل و هراز تامین می‌شود.

ذاکری ورود فاضلاب به سفره‌های آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریا را از مشکلات اساسی و زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: این شرکت از دهه 70 اقدام به مطالعه و اجرای پروژه‌های فاضلاب کرده است که مدول نخست تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس، جویبار و ساری با جمعیتی 282 هزار و 500 نفر به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در نظر دارد با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی پروژه‌های فاضلاب در شهرهای آمل، محمودآباد، تنکابن، قائم‌شهر و رامسر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرحله بهره‌برداری برساند که دریافت این تسهیلات در مرحله پیگیری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران اظهار کرد: علاوه بر پروژه‌‎های فوق این شرکت مطالعات اجرای طرح فاضلاب تعداد دیگری از شهرهای استان شامل گلوگاه، بهشهر، نکا، سورک، رستم‌کلا، زیراب، شیرگاه، پل‌سفید، بهنمیر، سرخ‌رود، فریدونکنار، نور و رویان، کلاردشت، کلارآباد، سلمان‌شهر، عباس‌آباد و نشتارود را نیز در دست انجام دارد.

ذاکری در پایان گفت: با هدف‌گذاری صورت گرفته در سال 1440 حدود 69.2 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به محیط زیست وارد می‌شود که این حجم پساب علاوه بر اینکه به عنوان منبع آب تجدیدپذیر قابل استفاده است، در واقع از ورود حجم فاضلاب خام و آلاینده‌ای که می‌تواند سبب آلودگی شدید محیط زیست شود، جلوگیری می‌شود.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار