کد خبر: ۲۲۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷ 14 May 2016
به گزارش ایرنا کامبیز مشتاق گوهری روز شنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: برگزاری این اجلاس در اردیبهشت سال جاری با حضور بیش از 30 کشور جهان فرصت مناسبی برای معرفی صنایع دستی و قابلیت های گردشگری کشور به ویژه سیستان و بلوچستان است.
وی ادامه داد: هنرمندان 10 استان کشور در این جشنواره صنایع دستی و موسیقی بومی و محلی خود را در معرض نمایش علاقمندان می گذارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: حوزه گردشگری استان هم اینک یکی از موفق ترین بخش های این نهاد است به طوری که بعد از یک رکود 10 ساله شاهد حضور گردشگران خارجی به استان هستیم.
گوهری با بیان اینکه سال 96 سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری کشور معرفی شده، گفت: تمام تلاش این نهاد با ظرفیت ملی و استانی معرفی هر چه بهتر قابلیت های استان در بخش گردشگری است تا زمینه ساز حفظ این فرصت در برنامه ششم توسعه باشیم.
وی افزود: برای تامین و ایجاد زیر ساخت های لازم گردشگری، در این راستا به دنبال بهره مندی از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی هستیم.
وی گفت: امسال در ایام نوروز شاهد حضور حدود سه میلیون و 144 هزار نفر گردشگر به داخل استان بودیم که این آمار نسبت به بسیاری از استان های گردشگری کشور قابل توجه بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از تخصیص یارانه سفر به استان خبر داد و افزود: این یارانه هفته گذشته به استان اختصاص یافت و بر اساس آن یک سوم هزینه سفر از سوی این سازمان به گردشگران پرداخت می شود.
مشتاق گوهری ادامه داد: این امر کمک قابل توجه ای به معرفی جاذبه های دیدنی و تغییر نگاه به سیستان و بلوچستان می کند.
وی آس بادی سیستان را یک میراث ارزشمند در منطقه ذکر کرد و افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با پیگیری پایگاه های آس بادی به دنبال ثبت جهانی این اثر بعد از ثبت 2 اثر جهانی استان از جمله شهر سوخته و کویر لوت است.
وی گفت: همچنین تفتان به عنوان یک اثر مهم در زمینه توسعه گردشگری روستایی مورد توجه قرار گرفته به طوری که در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است.
وی افزود: همچنین در سواحل مکران نیز راه اندازی دهکده های ساحلی با همکاری سایر دستگاهها در دستور کار قرار دارد.
ابوبکر نرماشیری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز افزایش سطح تسهیلات اشتغالزایی با رشد 120 درصدی، هدف گذاری 12 هزار شغل در طرح راهبری کار آفرینی و اشتغال استان و هدف گذاری آموزش سه هزار نفر در سالجاری را از جمله مهمترین برنامه های این بخش ذکر کرد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان به گفته مسئولان بر اساس شاخص های وزارت کشور امن ترین استان کشور بحساب می آید براین اساس ضروری است اصحاب رسانه با پوشش اخبار مثبت از استان زمینه تغییر نگاه منفی را فراهم کنند.
مجتبی میرحسینی اظهار داشت: برگزاری اجلاس کشورهای دارای مناطق آزاد در چابهار در کنار جشنواره اقوام ایرانی در این شهرستان زمینه ساز تغییر نگاه به سیستان و بلوچستان در کنار معرفی قابلیت ها و ظرفیت های فراوان آن در همه بخش های اقتصادی، فرهنگی و غیره است.
افشین شکیبی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: تاکنون هزار 724 اثر استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار