دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد محیط زیستی مازندران
دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران گفت: تاثیر تغییرات اقلیمی بر جنگل های مازندران مشهود است و باید به این جنگل ها فرصت بازسازی بدهیم.
کد خبر: ۲۲۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴ 08 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، داریوشعبادی گفت: در مازندران با تغیر اقلیم و کاهش رطوبت، برخی گونه های گیاهی که نیاز بیشتری به رطوبت دارند حذف می شوند.

وی ادامه داد: با افزایش دما و تغییر اکوسیستم برخی گونه های گیاهی از نوک درختان دچار خشکی شده و یا پر برگ نشده اند و این روند در جنگل های مازندران در حال اتفاق افتادن است.

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندرانگفت:برخی درختان جنگلی نیز به دلیل گرمای هوا و کاهش رطوبت نتوانسته اند به رشد طولی و حجمی مناسب برسند و این کاهش رشد درختان جنگلی در هر هکتار از جنگل قابل مشاهده است.

عبادی با اشاره به این تغییر اقلیم به اتفاق مهم دیگری هم اشاره و تصریح کرد: هجوم آفت ها و بیماری ها نیز از اتفاقات مهمی بوده که بر اثر تغییرات اقلیمی در جنگل های استان رخ داده است که درمانی هم برای آن وجود ندارد و موجب از بین رفتن برخی گونه ها و کاهش تنوع زیستی در جنگل ها خواهد شد.

این فعال محیط زیست استان ادامه داد: با کاهش گونه های گیاهی شاهد کاهش گونه های جانوری در جنگل ها خواهیم بود و جانورانی که زیستگاهآنها از بین رفته باشد نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

وی بدون اشاره به گونه خاصی از جانوری ادامه داد: کاهش زمان رویش گیاهان موجب کاهش میزان غذای جانوران شده و حیات تمامی جانوران بومی با خطر مواجه است.

عبادی تصریح کرد: برخلاف گونه های گیاهی که در صورت تغییر اقلیم و از بین رفتن گونه های بومی گونه های پست تر جایگزین می شوند در گونه های جانوری در صورت انقراض جایگزینی وجود ندارد و همانند ببر مازندران که به دلایلی همچون دام، انسان، چوپان و بهره برداران از جنگل امنیت این جانور از بین رفته و دیگر چیزی جایگزین نشده است.

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندرانبیان کرد: اگر راش را از جنگل ها قطع کنیم به جای آن درختان پست تری همچون توسکا و یا خرمندی رویش خواهد کرد که ارزش اکوسیستمی و صنعتی کمتری نسبت به راش دارند و یا به جای انگیلی و زیلکی درختچه های ازگیل و تمشک و یا ولیک جایگزین خواهند شد که ارزش آنها نیز کمتر است.

وی ادامه داد: اگر به طبیعت مازندران فرصت بدهیم و دخالت هایی که انسان در راه سازی ها، توسعه شهری، جاده سازی و .... در جنگل ها وجود دارد را کم کنیم اکوسیستم مازندران می تواند خود را بازسازی کند.

عبادی در خصوص کاشت درختان سوزنی برگ در جنگل های مازندران نیز گفت:درختان برگ سوزنی بومی جنگل های شمال نیستند و به دلیل اینکه نسبت به کم آبی مقاوم تر هستند در جنگل های شمال کاشته شده است.

وی افزود: درختان پهن برگ نیاز به آبیاری زیادی دارند و این امکان در جنگل ها وجود ندارد و به آنها درختان پیش آهنگ اطلاق می شود و این درختان می توانند با ایجاد سایه درختچه های همچون ازگیل و ولیک رشد کنند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: در سایه این درختچه ها نیز دانه های درختان اصلی و بومی جنگل های شمال در خاک و فضای مناسب در یک دوره حدود 100 ساله دوباره رویش خواهند کرد و باز سازی می شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار