'سرگئی كایكین' رئیس 'اداره كل نمایشگاه های كتاب روسیه' حضور ویژه كشورش در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران را اقدامی در راستای تداوم همكاری های ایران و روسیه و آغازی جدی برای گسترش مناسبات فرهنگی دو كشور دانست.
کد خبر: ۲۲۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 07 May 2016
'سرگئی وادیماویچ كایكین' (Sergey V. Kaykin)، رئیس 'اداره كل نمایشگاه های كتاب روسیه' در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه اكنون در حال برگزاری است، گفت: 'مهمان ویژه این نمایشگاه بودن واقعا باعث خوشحالی است و در واقع این نوع حضور در راستای تداوم همكاری های ایران و روسیه است كه سال گذشته با شركت ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه كتاب سن پترزبورگ به طور جدی كلید خورد و ایران نیز به گونه ای پررنگ و قابل توجه ظاهر شد.'

وی درباره موضوعات كتاب های غرفه روسیه افزود: 'روسیه در این نمایشگاه عمدتا كتاب هایی در حوزه ادبیات روسی را عرضه كرده است كه بیشتر آثار نویسندگان جوان ما را شامل می شود. 

همچنین تعداد قابل توجهی از آثار عرضه شده در غرفه روسیه مخصوص آموزش زبان روسی است كه تعداد و تنوع كتاب های مخصوص آموزش زبان روسی به كودكان بسیار قابل توجه تر از عناوین مشابه برای بزرگسالان است.'

كایكین درباره دلیل گزینش كتاب هایی با موضوعات فوق گفت: 'آثار ادبی نویسندگان روس در میان ایرانی ها طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل ما عمده كتاب های غرفه خودمان را به آثار ادبی معاصر روسیه اختصاص داده ایم. همچنین بخش كتاب ها و وسایل كمك آموزشی برای كودكان ما در این نمایشگاه بسیار متنوع و غنی است.' 

وی كه نخستین بار سال گذشته (1394) در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران حضور داشته است، درباره دومین تجربه حضور خود در این رویداد فرهنگی ایران افزود: 'نكته قابل توجه برای من این است كه با وجود تغییر محل نمایشگاه و دوری از مركز شهر، در همان روز اول عده زیادی از مردم برای بازدید آمدند و این نشان می دهد كه ایرانی ها نسبت به كتاب بی تفاوت نیستند.'

مسئول ارشد غرفه روسیه كه كشورش با شعار 'با هم بخوانیم...' (Reading Together) در نمایشگاه كتاب امسال كشورمان حضور دارد، همچنین یادآور شد كه بخش اصلی غرفه این كشور به جمهوری تاتارستان تعلق دارد و آثار عرضه شده از سوی نمایندگان این جمهوری خودمختار روسیه را نیز ابزار موثری برای آشنایی مخاطبان با فرهنگ، ادبیات و زبان تاتارها و همچنین كشور پهناور روسیه توصیف كرد.

جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با شعار 'ایران، مهد فرهنگ و تمدن' به عنوان مهمان ویژه در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه كتاب مسكو كه از 11 تا 15 شهریور ماه برگزار شد حضور پیدا كرد. بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب مسكو (MIBF) از 7 تا 11 سپتامبر سال جاری میلادی در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی از كشورهای ارمنستان، استرالیا، افغانستان، اوگاندا، ایتالیا، آذربایجان، آرژانتین، آلمان، بلژیك، بوسنی و هرزگوین، تاجیكستان، تانزانیا، تركیه، تونس، چین، ژاپن، صربستان، عمان، فرانسه، فنلاند، قبرس، كانادف، كنیا، كوبا، كویت، گرجستان، لبنان، لهستان، مكزیك، مونته نگرو، نیجریه، واتیكان و هلند در 170 غرفه برگزار می شود. 

این نمایشگاه با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. این مجموعه در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار