کد خبر: ۲۱۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 21 April 2016
1423379907146_28761.jpg

تابناک گیلان - استاندار گیلان کاهش دو هزار کیلومتری مسیر هند در آسیای مرکزی به هلسینکی در اروپا را بارزترین ویژگی خط آهن قزوین – رشت – آستارا – آستارا برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، دکتر محمدعلی نجفی پس از برگزاری آیین آغاز رسمی عملیات احداث راه آهن بین المللی آستارا – آستارا که با حضور مسوولان بلند پایه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی آستاراچای برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقدمات احداث این راه آهن پس از چندین نشست کارشناسی مشترک تدوین و به شکل رسمی در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان موسوم به «نشست آستارا - آستارا» که به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان برگزار شد، مطرح و مورد توافق مسئولان بلند پایه دو کشور واقع شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی اتصال این راه آهن، علاقمندی دو ملت را در چند دهه گذشته به همراه داشته است، ادامه داد: در طرح مذکور تا پایان سال 2016 یک پل ریلی به طول 80 متر با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، هشت کیلومتر خط ریلی از خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و دو کیلومتر خط ریلی از پل ریلی مشترک در دست احداث تا محدوده تعیین شده در آستارای جمهوری اسلامی ایران عملیاتی می شود.

نجفی افزود: از دو کیلومتر مسیر داخل خاک ایران که در تعهد طرف ایرانی می باشد، زیرسازی 1.5 کیلومتر توسط شرکت زیرساخت انجام شده است.

وی احداث ترمینال آستارا را از دیگر تعهدات طرف ایرانی برشمرد و توضیح داد: مشکل مربوط به ترمینال آستارا نیز برطرف شده است و طبق اعلام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اولین فرصت، عملیات اجرایی ساخت این مکان آغاز می‌شود.

احداث راه آهن رشت – آستارا از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان است

استاندار گیلان در ادامه از آغاز عملیات احداث خط آهن رشت – آستارا در آینده ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد: این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان گیلان می باشد و با توجه به رفع تحریم ها شرکت‌هایی از کشور جمهوری آذربایجان و روسیه و چند شرکت بزرگ از کشورهای دیگر برای اجرای این طرح از طریق فاینانس اعلام آمادگی کرده اند.

وی نزدیکی دو هزار کیلومتری مسیر هند در آسیای مرکزی به هیلسینکی در اروپا را از بارزترین ویژگی های اجرای این پروژه برشمرد و افزود: حمل و نقل آسان با هزینه کمتر، کوتاه کردن زمان و بهره مندی ملت های مختلف، از مهمترین مزایای راه آهن قزوین – رشت – آستارا – آستارا می باشد.

نجفی در پایان عنوان کرد: آماده سازی ترمینال، روان سازی امور گمرک و حذف روادید بین ساکنان شهرهای مرزی آستارا – آستارا با هدف رونق اقتصادی تا شعاع 45 کیلومتر از دیگر مباحثی می باشد که در کمسیون های مشترک دو کشور بررسی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار