کد خبر: ۲۱۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ 18 April 2016
روزنامه جوان درباره گرانی برنج گزارش داده است:‌ تقريباً هر سال بازي دلالان منجر به افزايش و اختلاف چند هزار توماني قيمت برنج توليدكنندگان داخلي و قيمت مصرف‌كنندگان مي‌شود. اما در سال زراعي قبل اين بازي با تأخير انجام شد و بالاخره قيمت برنج در ابتداي امسال بالا رفت بدون هيچ اقدامي از سوي سازمان حمايت.

در حالي كه قيمت برنج‌ خارجي در دو سال اخير روندي كاهشي داشته اما سياست دولت به نام حمايت از توليد داخل باعث شده تا آثار اين كاهش قيمت در داخل ظهور نيابد اما مثل اينكه عجين شدن سود دولتي از واردات برنج‌ خارجي با منفعت دلالان برنج داخلي منجر به سودهاي كلاني شده است كه در سكوت سازمان‌هاي نظارتي معلوم نيست به جيب چه كساني مي‌رود؟

به گفته مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، هيچ كمبودي در بازار برنج وجود ندارد و وجود دلالان و به نوعي جوسازي عده‌اي سودجو، دليل اصلي گراني اخير برنج شده است كه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان بايد در اين زمينه پاسخگو باشد و اين درحالي است كه به‌رغم پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا، اين سازمان همچنان، موضع سكوت اختيار كرده است.

در بازار شب عيد برنج تنها محصول خوراكي بود كه با نوسان قيمت مواجه شد و وزارت جهاد كشاورزي نيز نسبت به آن اعتراض داشت و به گفته معاون اين وزارتخانه، دلالان عامل گراني اين محصول شده‌اند، چراكه هيچ كمبودي در بازار نداريم و قيمت منطقي هر كيلوگرم برنج بايد نهايتاً 8 هزار تومان باشد.

با اين حال دلالان همچنان بر اين رويه خود تأكيد دارند و كار به جايي رسيده است كه با محدودکردن عرضه در بازار عمده فروشي تهران قيمت هر كيلو برنج ايراني به 12 هزار تومان هم رسيده است كه معلوم هم نيست اين برنج‌هاي گران واقعاً يكدست و ايراني باشند!
در اين زمينه رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي نيز با انتقاد از فعاليت سودجويان و دلالان برنج در بازار تأكيد كرد: گراني برنج كه عده‌اي آن را به دليل افزايش قيمت در شهرهاي مصرف‌كننده عنوان مي‌كنند در واقع به دليل افزايش قيمت آن در شهرهاي توليدكننده و وجود دلالان در اين بخش است.

محمدآقاطاهر درگفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد‌ه است: افزايش قيمت برنج را قبول دارم ولي اين موضوع در شهرهاي مصرف‌كننده اتفاق نيفتاده بلكه مربوط به گران فروختن آن در شهرهاي توليدكننده است و كارخانه‌هاي مربوط در شهرهاي توليدكننده اين محصول را گران مي‌فروشند.
وي در عين حال بيان كرد:‌ در اين ميان فعاليت سودجويان نيز رونق گرفته و شاهد تقلب در فروش برنج‌هاي ايراني با‌كيفيت نيز هستيم؛ متأسفانه در برخي مواقع برنج‌هاي پاكستاني با برنج‌هاي مرغوب ايراني تركيب شده يا برنج‌هاي پاكستاني در كيسه‌هاي ايراني جاسازي و فروخته مي‌شود.

رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي به مردم هشدار داد برنج را از واحدهاي مجاز و داراي پروانه كسب خريداري كنند تا از با‌كيفيت بودن آن اطمينان حاصل كنند.

شنيده‌ها‌ي خبرنگار «جوان» حاكي است كه برنج‌هايي با منشأ نامعلوم به شهر‌هاي شمالي انتقال داده شده و در برخي از شاليكوبي‌ها در حال قاطي كردن آن با برنج‌هاي شمالي است.

 يك فعال بازار برنج كه نخواست نامش را فاش كند در پاسخ به اين سؤال كه ممكن است برنج‌هاي فروخته شده دولتي نيز به شمال انتقال داده شود، گفت: به دليل شباهت‌هاي برنج‌هاي دولتي فروخته شده مي‌تواند اين امر محقق شود اما مداركي دال بر اين موضوع نيست.
 وي تأكيد كرد: با اين حال به راحتي فعالان بازار برنج مي‌توانند غش داشتن برنج‌هاي مخلوط شده را تشخيص دهند و متأسفانه برنج‌هايي كه به نام برنج ايراني فروخته مي‌شود در بازار زياد‌ترديده مي‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار