تفاهمنامه همکاری تجاری بین مازندران و ایسیکول قرقیزستان در نشست استانداران ایسیکول قرقیزستان و مازندران منعقد شد.
کد خبر: ۲۱۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷ 15 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، پیش از ظهر امروز در نشست مشترک استانداران مازندران و ایسیکول قرقیزستان که در استانداری مازندران انجام شد، تفاهمنامه همکاری تجاری بین مازندران و ایسیکول قرقیزستان منعقد شد.

آکی‌ بایف استاندار ایسیکول جمهوری قرقیزستان با اشاره به اینکه در سفر دو روزه به مازندران متوجه شباهت دو استان مازندران با ایسیکول شدیم، اظهار کرد: تشابه مرزی و جغرافیایی نشان از این است که ما می‌توانیم با هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.

استاندار ایسیکول جمهوری قرقیزستان به نشست روز گذشته در اتاق بازرگانی مازندران اشاره کرد و افزود: این سفر باید راهی برای تحقق تفاهمنامه‌های منعقد شده در گذشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون سه دیدار بین استان ایسیکول جمهوری قرقیزستان و مازندران صورت گرفته و بازدیدهای مشترکی هم انجام شده است، اضافه کرد: در نشست‌های اخیر دو استان درباره همکاری مازندران و ایسیکول و استفاده از قابلیت‌های ورزشی، صنعتی، بازرگانی، کشاورزی، درمانی و توریستی مطرح شد.

آکی بایف با اشاره به اینکه مازندران در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی موفق است، گفت: استان ایسیکول قرقیزستان هم با توجه به تشابه فرهنگی و جغرافیایی آمادگی همکاری با مازندران در زمینه توسعه اقتصادی دو استان را دارد.

وی با اعلام اینکه منطقه ایسیکول جمهوری قرقیزستان دارای جمعیت 300 میلیونی است، بیان کرد: استان ایسیکول جمهوری قرقیزستان در سال 2015 به عضویت اتحادیه گمرکی اوراسیا درآمد و در زمینه بازرگانی موفقیت‌های خوبی هم کسب کرد.

استاندار ایسیکول با اشاره به موضوعات پیشنهادی استاندار مازندران در زمینه تبادلات تجاری و رونق بخش اقتصادی، گفت: استان ایسیکول قرقیزستان هم مانند مازندران ظرفیت‌های خوب ورزشی و کشاورزی دارد و در زمینه توریستی هم قابلیت دارد.

این مسئول با اعلام اینکه هر ساله حدود 3 میلیون گردشگر از استان ایسیکول جمهوری قرقیزستان بازدید دارند، افزود: بیشتر گردشگری استان ایسیکول در زمینه آب درمانی و اقامتگاهی است.

آکی بایف بیان کرد: در بازدید از مراکز درمانی مازندران قابلیت‌های پزشکی این استان دیده شد و ما می‌توانیم گردشگران درمانی خود را به مازندران هدایت کنیم.

وی افزود: مقامات پزشکی مازندران هم اعلام کردند آمادگی دارند برای مرحله نخست درمانی به قرقیزستان سفر کنند و به دلیل تجهیزات بیمارستانی و درمانی در مرحله نهایی درمان بیماران را به مازندران ارجاع دهند.

استاندار ایسیکول به ظرفیت‌های ورزشی دو استان به ویژه کشتی اشاره کرد و گفت: قرقیزستان در زمینه ورزشی از ظرفیت‌های ورزش کشتی مازندران آگاه است و این دو استان می‌توانند همکاری خوبی با هم داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه در جمهوری قرقیزستان ورزشکاران نام‌آور زیادی دارد، افزود: قرقیزستان در تابستان امسال میزبان جشنواره بازی‌های بومی محلی و عشایری است و از مقامات مازندران دعوت می‌شود ناظر این بازی ها باشند.

آکی بایف به تعاملات تجاری و بازرگانی دو استان مازندران و ایسیکول جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: از سوی اتاق بازرگانی مازندران پیشنهادات خوبی شد و برای تسهیل فعالیت‌های تجاری و بازرگانی باید فضای مناسب ارتباطات فراهم شود.

وی با اعلام اینکه از دو فرودگاه در قرقیزستان یکی از آن بین‌المللی است، تصریح کرد: کشور ما عضو اتحادیه اوراسیا است و زمینه همکاری  دو استان می‌تواند برای دو کشور موثر باشد.

استاندار ایسیکول گفت: امیدواریم ره‌آورد این سفر تعامل و همکاری بیشتر در عرصه‌های صنعتی، کشاورزی، ورزشی و درمانی در چارچوب سیاست‌های کلان دو کشور شود.

به گزارش فارس، هیات قرقیزستانی از مراکز تفریحی، توریستی، تولیدی و درمانی مازندران بازید داشتند و در پایان این سفر تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار