گفتگوی تلفنی وزرای دفاع ایران و جمهوری آذربایجان
معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت ارمنستان علاقه ای به حل مناقشه ندارد و قوانین را زیرپا می گذارد.
کد خبر: ۲۰۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 05 April 2016
به گزارش تابناک تبریز از صدا وسیما ، در چهار روز گذشته منطقه قره باغ  صحنه خونین ترین درگیری ها از زمان پایان جنگ میان جمهوری اذربایجان و ارمنستان در سال 1994 بود.

16:00  جمهوری آذربایجان روز سه شنبه موافقتنامه آتش بس با جدایی طلبان در منطقه قره باغ را تایید کرد.

15:40 وزارت دفاع منطقه خودخوانده قره باغ اعلام کرد مقامات جمهوری آذربایجان و جدایی طلبان ارمنی تبار در منطقه قره باغ روز سه شنبه به موافقتنامه ای درباره پایان دادن به چهار روز درگیری شدید برسر این منطقه مورد مناقشه دست یافتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ایروان ، سخنگوی وزارت دفاع منطقه خودخوانده قره باغ در مصاحبه با فرانس پرس گفت موافقتنامه آتش بس با جمهوری آذربایجان به دست آمده و دستور توقف تیراندازی ها صادر شده است.

15:10 شبکه تلویزیونی المیادین: الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد این کشور آماده بازگشت به صلح است به شرطی که ارمنستان به آن پایبند باشد.
وی افزود جمهوری آذربایجان آماده از سرگیری مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ است.

14:00 شبکه تلویزیونی الجزیره: احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه بر حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان تاکید کرد. 
داوداوغلو گفت: ما به حمایت از آذربایجان تا زمان آزاد شدن مناطق در اشغال ارمنستان ادامه خواهیم داد.

12:15 معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد با روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو گرده و از آنها خواسته است تا مناقشه قره باغ را حل و فصل کنند.جو بایدن در صفحه توییتر خود نوشت به الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی وی اعلام کرده است حل و فصل جامع مناقشه قره باغ برای ثبات ، امنیت و شکوفایی این کشورها ضروری است. 

12:10 معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست منطقه ای در باکو پایتخت این کشور گفت : «همه مسئولیت آنچه شاهد هستیم متوجه ارمنستان است که هیچ علاقه ای به حل این مناقشه ندارد و قوانین بین المللی را زیرپا می گذارد. »

11:45 رییس مجلس دومای روسیه نیز از علاقمندی کشورش برای برقراری هرچه سریعتر صلح در منطقه قفقاز جنوبی خبر داد .

11:35 وزرای دفاع ایران وجمهوری آذربایجان نیز درگفتگوی تلفنی در باره آخرین تحولات مناقشه  قره‌باغ بحث وتبادل نظر کردند.

11:30 منابع خبری جمهوری آذربایجان از ادامه درگیری ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی خبر می دهند.

11:15 به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از باکو، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است چنانچه جدایی‌طلبان ارمنی گلوله باران مناطق مسکونی این کشور را متوقف نکنند، «خان‏کندی» مرکز قره‌باغ را هدف قرار خواهند داد.

11:10 قرار است گروه مینسک متشکل از فرانسه ، روسیه وآمریکا امروز با برگزاری نشستی در وین مناقشه قره باغ را بررسی کند. 

11:00 سازمان امنیت و همکاری اروپا توقف فوری عملیات نظامی را در منطقه مورد مناقشه قره باغ  خواستار شده است.

10:30 به گزارش خبرگزاری رویترز ، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد شانزده تن از نیروهای این کشور در درگیری های دو روز گذشته در منطقه قره باغ کشته شدند. 

10:00 به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از بیشکک، مقامات قرقیزستان از آمادگی این کشور برای میانجی گیری در مناقشه قره باغ خبر دادند.وزیر امور خارجه قرقیزستان از طرفین درگیر در مناقشه قره باغ خواست ضمن برقراری آتش بس فوری با استفاده از راههای دیپلماتیک به مناقشه پایان دهند.

09:45 وزرای امور خارجه روسیه و آلمان در گفتگویی تلفنی اعلام کردند مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد و خویشتنداری طرف های درگیر را خواستار شدند.

09:40 یک منبع آگاه در سازمان ملل اعلام کرد به رغم تشدید مناقشه قره باغ ، بان کی مون دبیر کل این سازمان در نظر دارد اواخر ماه آوریل راهی ارمنستان و جمهوری آذربایجان شود.

09:30 رییس جمهور ارمنستان  آمادگی خود را برای امتیاز دهی متقابل با جمهوری آذربایجان برای حل تنش بین دو کشور بر سر منطقه قره باغ اعلام کرد. 

09:20 وزارت امور خارجه بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد این کشور هیچ کمک نظامی به هیچ یک از طرفین مناقشه قره باغ عرضه نمی کند.

09:15 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به گفتگوی تلفنی جان کری ، وزیر امور خارجه با همتای روسی خود گفت هر دو طرف از ارمنستان و آذربایجان خواستند به سرعت به درگیری ها پایان دهند. مارک تونر افزود: « جان کری و سرگی لاوروف از طرف های درگیر در قره باغ خواستند اختلاف های خود را در قالب طرح پیشنهادی سازمان توسعه و همکاری در اروپا حل و فصل کنند. 

09:00 برگزاری اسپوتنیک به نقل یک منبع نظامی اعلام کرد اعضای سازمان (تکفیری صهیونیستی) داعش جمهوری آذربایجان که تعداد آنها به حدود 100 نفر می رسد سوریه را ترک کرده اند و برای جنگ در قره باغ عازم این منطقه شده اند.  

08:50 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از ایروان ، رسانه های ارمنستان روز دوشنبه اعلام کردند یک فروند هواپیمای بدون خلبان جمهوری آذربایجان یک اتوبوس را که نیروهای داوطلب ارمنستانی را منتقل می کرد هدف قرار داد که بر اثر آن شش نفر کشته شدند.   

08:30 سرگئی لاوروف در نشست خبری گفت: « روسیه ، ترکیه یا هیچ طرف خارجی دیگر را به تحریک و تشدید تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان متهم نمی کند.»

08:00 وزیر خارجه آلمان بر ضرورت تلاش برای کاهش وخامت درگیری های اخیر در منطقه قره باغ تاکید کرد. 

07:00 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور اسلام گرا - محافظه کار ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد منطقه قره باغ که ایروان و باکو درباره آن اختلاف نظر دارند روزی به آغوش جمهوری آذربایجان « مالک اصلی این منطقه » باز می گردد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :