پزشک بدون مرز قائم شهری با تاکید بر اینکه ایران امن‌ترین کشور دنیا است، گفت: در مدت سه روز 990 بیمار شیمیایی‌شده که از طریق بمباران داعشی‌ها مبتلا شده بودند را معاینه کردم.
کد خبر: ۲۰۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 02 April 2016

به گزارش تابناک مازندران،سیدناصر عمادی اظهار کرد: به دلیل نداشتن تجربه و اطلاعات کافی مبنی بر مراقبت در زمان بمباران شیمیایی، بیش از 40 موشک کاتیوشایی به مردم عراق خسارت‌های زیادی وارد کرد.

وی تصریح کرد: پس از بمباران کرکوک عراق و با توجه به درخواست وزیر بهداشت این کشور از همتای ایرانی خود، 8 پزشک ایرانی با تجربه برای کمک به مردم عراق فرستاده شدند.

این پزشک بدون مرز با اشاره به اینکه برای کمک به آسیب‌دیدگان به روستای «تازه خرماطور» رفتیم و هنوز هم پرچم‌های داعش در کنار خیابان‌های آن دیده می‌شد، گفت: با توجه به اینکه تک‌تیراندازهای داعشی جاده‌ها را برای ناامن کردن در نظر داشتند، اتومبیل حامل پزشکان بدون مرز با سرعتی بیش از 140 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد.

عمادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم روستای تازه خرماطوی کرکوک، شیعه و ترکمن بودند، خاطرنشان کرد: بیش از۲۰هزار نفر ترکمن و شیعه در عراق در این روستای بزرگ زندگی می‌کردند.


وی مصدومیت ناشی از گاز خردل را در قسمت‌های ریه، پوست و چشم مردم از مهم‌ترین مشکلات آنها دانست و اظهار کرد: به دلیل استفاده از گاز خردل یا تاول‌زا مصدومان این منطقه درد و سوزش شدید در چشم و پوست خود احساس می‌کردند.

این پزشک بدون مرز مازندرانی با بیان اینکه 990 نفر را در طول سه روز مورد معاینه قرار دادم، گفت: از این تعداد حدود 100 نفر بیماری چشم، پوست و ریه داشتند و تعدادی از آنها نیز یکی از این علائم ناشی از مصمومیت گاز خردل در بدن‌شان مشخص شده بود.

عمادی تصریح کرد: بسیاری از بیماران یا به شهادت رسیدند و یا اینکه در بیمارستان برای مداوای بیشتر بستری هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه داعش با۴۰موشک کاتیوشا این روستا را بمباران کرده بود، گفت: بوی گاز خردل که همانند سیر و پیاز بود حتی پس از چند روز نیز احساس می‌شد و من را نیز به سرگیجه مبتلا کرد.


این پزشک با ابراز تاسف از حضور داعشی‌ها در عراق، اظهار کرد: داعش موشک‌های خود را بر روی مادران و فرزندان‌شان می‌ریزد و با نیروهای عراقی و ارتش نمی‌جنگد.

عمادی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در کشوری امن زندگی می‌کنیم اما باید آگاه باشیم که در اطراف ایران دشمنان‌مان مستقر هستند و تجربه و دانش مردم و مسئولان از بسیاری از گلوله‌های شیمیایی بااهمیت‌تر است.

این متخصص پوست در بخشی دیگر از سخنان خود با متفاوت دانستن بمب‌های شیمیایی و خمپاره‌ای، خاطرنشان کرد: مدت ماندگاری گاز شیمیایی طولانی است و بسیاری از مردم به این مهم توجهی ندارند و در نهایت به خود و خانواده‌ آنها آسیب وارد می‌شود.

وی افزود: باید به مردم و مسئولان در خصوص مراقبت از خود در برابر این مواد جنگی آموزش داده شود.
این پزشک بدون مرز قائم شهری با اشاره به اینکه حضور در کرکوک بشردوستانه بود، خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی کشور به ویژه جمعیت هلال‌احمر، بسیج جامعه پزشکی، مراکز اورژانس و درمانی باید اطلاعات کافی از حملات شیمیایی داشته باشند تا بتوانند در لحظات نیاز به مردم کمک کنند.

عمادی در پایان گفت: بسیار خوشحالم که برای کمک به مردم آسیب‌زده کرکوک رفتم و در آنجا به خدمت‌رسانی مشغول شدم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار