استان پهناور آذربایجان غربی امسال سرسبزتر از سالهای قبل آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۱۹۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ 18 March 2016

مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

۸۲۰۰۶۰۴۳-۷۰۵۹۸۳۶۴

 تابناک آذربایجان غربی : شکوفه های بیدمشک به عنوان طلیعه بهار در آذربایجان غربی شناخته می شود که امسال بر خلاف سالهای قبل پیشتر از نوروز شکوفا شده و فضای این استان زرخیز و حاصلخیز را معطر کرده است.

همچنین شکوفه های بادام، زردآلو و هلو که اغلب بعد از سیزدهمین روز نوروز به گل می نشیند، همزمان با شکوفه های بیدمشک به علت آب و هوای مساعد و گرم استان به گل نشسته است.
با مناسب شدن هوا فصل کشت و کار نیز آغاز شده و باغها و مزارع استان شاهد تلاشی دوباره از کشاورزان و باغداران شده است.
خیل عظیم شکوفه ها و گلهای وحشی در باغها و دامنه کوهها و دشت های استان امسال زنبورهای عسل را نیز از خواب زمستانی بیدار کرده است و این موجودات پر تلاش همگام با کشاورزان و باغداران در جنب و جوش هستند.
بارندگی های نسبتا مطلوب سال آبی امسال نیز رودخانه های استان را به جریان انداخته است.
اگر چه میزان آب رودخانه ها به میزان سالهای قبل و پر آب نیست، ولی توانسته امید سالی پر بار را در دل کشاورزان این خطه زنده کند.
دریاچه نیلگون ارومیه نیز امسال گویی جانی دوباره گرفته است رهگذران جاده ارومیه به تبریز از مسیر میانگذر جاده شهید کلانتری دیگر شاهد نمکزاری بزرگ و غمبار نیستند.
فصل بهار در این استان فصل کوچ پرندگان مهاجر به تالابها، آبگیرها و جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه نیز به شمار می رود.
مردمان این استان شاهد عبور هزاران پرنده از نوع و گونه های مختلف هستند که در مسیر کوچ خود در زیستگاه های استان اقامت میان مدتی دارند و پس از تغذیه و استراحت دوباره به راه خود ادامه می دهند.
آذربایجان غربی به غیر از دریاچه ارومیه دارای ۳۵ تالاب و آبگیر با آبهای شور و شیرین است که تمامی آنها در این فصل مملو از پرندگان بومی و مهاجر می شود.
تالاب کانی برازان مهاباد بزرگترین تالاب پرنده نگری در شمالغرب کشور است که در تمام فصول سال شاهد حضور گردشگران و علاقه مندان به تهیه عکس و فیلم از این تالاب است.
تالاب قوپی باباعلی و کانی برازان در مهاباد، درگه سنگی، سولدوز و حسنلو در نقده ، تالاب پیر احمد کندی در ماکو به همراه دریاچه های پشت سد ارس و شهر چای ارومیه و دهها تالاب دیگر استان در این فصل از سال مملو از آواز پرندگان برای گردشگران است.
آذربایجان غربی غیر از این طبیعت زیبا و دلنواز به لحاظ فرهنگی نیز از استان های منحصر به فرد در کشور محسوب می شود.
در این استان علاوه بر ترک ها، کرد، اقوام ارمنی و آشوری نیز زندگی می کنند و زاد و بوم هر یک از آنها بیانگر غنای تاریخی و فرهنگی این استان است.
مشاهده زاد و بوم مناطق کردنشین در شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، بوکان  ، سردشت ، پیرانشهر و غیره  از جاذبه های منحصر به فرد آذربایجان غربی است که بر خی از آنها حتی در حد ماسوله در شمال ایران اسلامی می تواند باشد.
این استان از نظر تاریخی و میراث فرهنگی نیز از مهمترین استان های کشور است به نحوی که تا امروز ۱۵۰۰ تپه، بنا، محوطه تاریخی و آثار معنوی این استان در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.
همچنین دو اثر تاریخی و مهم این استان نیز در ردیف میراث جهانی به ثبت رسیده است.
اثر فاخر و تاریخی قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب دو اثر ثبت شده به جای مانده از دوران و اعصار گذشته است که سالانه گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان از این آثار بازدید می کنند.
این استان دارای آثار و محوطه های تاریخی بسیاری است که قدمت برخی از این محوطه ها به هفت هزار سال قبل باز می گردد.
در آذربایجان غربی آثاری از دوران نوسنگی، مفرغ، مس و آهن وجود دارد که برخی از انها در محل کشف و برخی دیگر در موزه های استانی و ملی نگهداری می شوند.
جام زرین حسنلو، ستون کله شین و محمود آباد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، نگاره های سنگی خره هنجیران و معبد برده کنته مهاباد، پل قلاتاسیان سردشت و تپه های هفتوان سلماس آثار گرانبهایی در آذربایجان غربی هستند که ارزش هر یک از آنها به اندازه یک تاریخ مکتوب است.
این استان در سالهای پس از انقلاب اسلامی به یکی از قطب های مهم در تجارت خارجی تبدیل شده است.
این تحول موجب شده تا برخی از شهرهای محروم استان آذربایجان غربی به شهرهایی با رونق اقتصادی و تجاری تبدیل شوند و مردم این مناطق در این بخش مشغول به کار شوند.
بازارها و بازراچه های اجناس خارجی پر رونق در شهرستان های مهاباد، پیرانشهر و سردشت در جنوب استان و شهرستان های ماکو و پلدشت در شمال استان و سرو در ارومیه آذربایجان غربی سالانه هزاران نفر از گردشگران سراسر کشور را به سوی خود جلب می کند.
طبیعت زیبای استان به همراه آب و هوای مناسب و پاک و وجود بازارچه هایی با قیمت های مناسب و تنوع کالاهای داخلی و خارجی آذربایجان غربی را به یکی از قطب های مهم تجارت و بازرگانی در شمال غرب تبدیل کرده است.
در کنار جاذبه های گردشگری مسوولان استان نیز با تمهیدات لازم تلاش کرده اند تا گردشگران نوروزی خاطراتی خوش از حضورشان در این استان داشته باشند.
معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای پذیرایی از میهمانان نوروزی ۳۴ هتل، هتل آپارتمان، مجتمع اقامتی و پذیرایی و مهمانسرا آماده شده و شش هزار تخت نیز در این بخش تجهیز و آماده سازی شده است.
حسین امامی با اشاره به بررسی همه بخش های مرتبط با گردشگری نوروزی در آذربایجان غربی افزود: در بازرسی های صورت گرفته تمامی ایرادهای مجتمع های خدماتی و رفاهی، غذاخوری های بین راهی، سرویس های بهداشتی در داخل شهرها و جاده ها، راهدارخانه ها و رستوران ها به صاحبان این خدمات گوشزد شده است.
امامی اظهار کرد: ۳۵ نفر راهنمای گردشگری آموزش دیده همزمان با ایام تعطیلات نوروزی در ورودی شهرهای آذربایجان غربی و تعدادی از اماکن دیدنی استان مستقر می شوند تا مسافران را در صورت نیاز راهنمایی کنند.
عباس سیدذکریایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهار کرد: طرح امداد و نجات نوروزی این نهاد همچون دیگر نهادها از ۲۵ اسفند در سراسر استان آغاز شده و در مدت سه هفته تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح در مجموع ۲۸ پایگاه در نظر گرفته شده که ۱۲ پایگاه آن ثابت و شبانه روزی بوده و ۱۶ پایگاه سیار است.
وی ادامه داد: پایگاه های سیار از ساعت هشت صبح تا ۲۲ فعالیت خواهند کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: علاوه بر آمبولانس و نیروهای امدادی مستقر در پایگاه های امداد و نجات این جمعیت، قرار است در ایام نوروز سال ۹۵ یک فروند بالگرد نیز در استان به فعالیت های مورد نیاز در حوزه امداد حادثه دیدگان بپردازد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با اشاره به پیش بینی فعالیت ۶۹ پایگاه اورژانس در جاده ها و شهرهای آذربایجان غربی در ایام نوروز اظهار کرد: از این تعداد ۴۰ پایگاه جاده ای بوده و ۲۹ پایگاه در داخل شهرها به خدمت رسانی می پردازند.
بهرامی ادامه داد: ۴۷۵ نفر در ایام نوروز در پایگاه های اورژانس سراسر آذربایجان غربی حضور می یابند.
وی گفت: همچنین مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی به صورت ۲۴ ساعته تمام اقدامات را پایش می کند.
وی افزود: ۱۱۰ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در ایام نوروز به کار گیری شده و سه ایستگاه سلامت نیز برپا می شود.
گزارش از: طاهره نویدآرین / ایرنا



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار