سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت:شنیدم قرار بود مسئولان باشگاه استقلال مبلغی از بدهی خود به من را پرداخت کنند اما وزیر به آنها گفته یک ریال به قلعه‌نویی ندهید.
کد خبر: ۱۹۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 13 March 2016
 مغرور است و بلند‌پرواز. شاید همین خصلت سرمربی کنونی تراکتورسازی است که او را از سایر مربیان لیگ برتر متمایز کرده و حتی همین رویه اخلاقی باعث شده او پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر باشد. مردی که به صراحت لهجه معروف است و شاید خیلی وقت‌ها تاوان صحبت‌هایی را داده که دیگران نمی‌دهند.

امیر قلعه‌نویی خوش صحبت است وشفاف حرفش را می‌زند، حتی جایی که می‌خواهد با کسی جدال لفظی مستقیم نداشته باشد حرفش را به صورت غیر مستقیم می‌زند و به او می‌رساند که منظورش دقیقه با چه کسی است. هر چند سرمربی سابق تیم ملی و استقلال و سپاهان و ... رفتاری خشک و جدی دارد اما در عین حال صحبت کردن درباره مسائلی به جز فوتبال با او  می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

با قلعه‌نویی صحبت کردیم، از فوتبال نوروز و سنت‌هایش،برجام و رستوران‌داری و وضعیت اقتصادی مردم،حتی اینستاگرام و جای خالی شخصی که چند سال است در زندگی‌اش حس می‌کند. بهتر است خودتان این گفت‌و‌گو را بخوانید:

- شما سال ۹۴ را خوب شروع نکردید ولی به نظر می‌رسد در حال خوب به پایان رساندن این سال هستید.

در ابتدا جا دارد ایام فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) را به تمام شیعیان جهان تسلیت و پیشاپیش عید نوروز را به همه هم میهنان عزیزم چه در داخل و چه در خارج از کشور تبریک بگویم. امیدوارم امسال سالی پر برکت برای همه عزیزان باشد. با حرف شما موافق هستم چون سال ۹۴ برای من سال خوبی نبود و فراز و نشیب زیادی در کار ما وجود داشت. این قاعده فوتبال است و با وجود اینکه خیلی اذیت شدم از این موضوع خوشحالم که پیش وجدانم راحتم چون هرچه در توان داشتم گذاشتم. مسائلی بود که ما ضربه خوردم و به همه چیز آگاهم ولی ان شاءالله این مسائل تجربه خوبی برایم می‌شود که بتوانم در آینده به راهی که دارم ادامه دهم.

- به نظر شما مهمترین اتفاق سال ۹۴ چه بود؟

توافق هسته‌ای و برجام از نظر من مهمترین اتفاق سال ۹۴ بود.

- شما دوستان سیاسی کم ندارید و آیا تا به حال شده با آن‌ها بحث فوتبالی داشته باشید؟

وجداناً اگر بخواهم در این مورد صحبت کنم باید این گونه بگویم که بعضی مواقع در خصوص فوتبال حرفهایی زده می‌شود و حتی برخی از دوستان از برد و باخت‌ها خوشحال هم می‌شوند ولی اینکه اینگونه فکر کنید آن‌ها بخواهند وقت بگذارند تا در این مسائل ریز شوند اصلا درست نیست. نه آن‌ها فرصت چنین کاری را دارند و نه ما. دوستان که آن‌ها را در هیات‌ها و یا مناسبت‌های مختلف می‌بینیم بعضی مواقع پیرامون نتایج و اتفاقات حرفهایی می‌زنند و فقط در همین حد است.

- امسال سالی بود که شما علاوه بر مربیگری یک رستوران هم افتتاح کردید آیا درباره این کار دوره دیده‌اید؟

زمانی که در سپاهان بودم ملکی به من پیشنهاد شد که آن را خریدیم و یکی از دوستان قدیمی‌ام پیشنهاد کرد که آن‌جا را رستوران کنیم. خوشبختانه این کار را انجام دادم هرچند باید بگویم این شغل در سال‌های اول سود آنچنانی ندارد و ۱۰-۱۵ نفر با خانواده‌هایشان از آنجا نان می‌خورند. فعلا این رستوران به سوددهی آنچنانی نرسیده و من فقط از این بابت خوشحالم که این چند نفر در آنجا روزیشان تامین می‌شود.

- حالا وضع خورد و خوراک مردم چطور است. آنها از غذاهای رستوران‌ها خوب استقبال می‌کنند؟

من اعتقاد دارم ایران یک ملت بزرگ و قوی و ثروتمند باید داشته باشد. این شرایطی که من می‌بینم در شخصیت مردم ما نیست. فضای اقتصادی و وضعیتی که برای جوانان به وجود آمده چندان مهیا نیست. کشور ما یک کشور جوان، با انرژی و با پتانسیل است و نیاز به بستری دارد که جوانان بتوانند این انرژی خود را برای بهبود اقتصاد مملکت خرج کنند. شما می‌بینید آمار طلاق بالا رفته و دغدغه‌های اولیه جوانان در زندگی باعث می‌شود آن‌ها خیلی زود طلاق بگیرند. شما شاهد بودید وقتی که در کمپ استقلال تمرین می‌کردیم چقدر نامه برای حل مشکلات به دست ما می‌رسید. هرچند ما هم توانی داریم و حل کردن این موضوع‌ها کار ما نیست اما به نظر این‌ها باید برنامه‌ریزی دولت باشد که مشکلات جوانان را حل کند. از نظر من وضعیت خورد و خوراک مردم اصلا خوب نیست.

- به نظر شما شهر تبریز چگونه شهری است؟

می‌دانید که تبریز شهر اولین‌ها است. به نظر من این شهر پیشرفت خوبی داشته و مردم آن با سه کشور هم زبان خود ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. تبریز خیلی شهر قشنگی است و فقط خیلی سرد است.

- اتفاقا می‌خواستم بپرسم که با سرما چه کار می‌کنید؟

واقعا هوا اینجا آنقدر سرد است که مرتب مریض هستم. در این چند روز چند بار سرم زدم و همین مسئله کار را برایم سخت کرده است.

- در آنجا هم مثل تهران ورزش می‌کنید؟

متاسفانه مدام مریض هستم ( باخنده). البته اینجا یک سالن بزرگ افتتاح شده که معمولا صبح‌ها به آنجا می‌رفتیم ولی به خاطر برگزاری مسابقات متعدد نتوانستم چند هفته‌ای ورزش کنم. دیروز به یکی از دوستانم گفتم چون ورزش نمی‌کنیم مرتب مریض می‌شویم.

- خشکبار تبریز هم معروف است. امسال آجیل شب عیدتان را از آنجا می‌خرید؟

همین طور است. تبریز هم شیرینی‌های خوبی دارد و هم آجیل خوبی. البته چلوکباب تبریز هم معروف است و اتفاقا دیروز به همراه دوستان جایی رفته بودیم که بیرون از شهر بود ولی خیلی قشنگ بود. به نظرم آنقدر ناپرهیزی کردم و به اندازه سه نفر غذا خوردم!

- از زبان آذری چیزی یاد گرفته‌اید؟

زبان آذری را متوجه می‌شوم ولی اینکه بخواهم حرف بزنم نه. زبان آذری آنقدر شیرین است و البته گیرا که هنگامی که مداحان با این زبان مداحی می‌کنند کاملا روی انسان تاثیر می‌گذارد حتی اگر آذری بلد نباشی. در مورد موسیقی آن‌ها هم همین گونه است.

- امسال سالی بود که افرادی مثل رضا احدی‌ها و همایون بهزادی‌ها را از دست دادیم خاطره‌ای از آن‌ها دارید؟

من با رضا احدی در اردوی تیم ملی بودم و وقتی برای اولین بار با او به چابهار برای اردوی تیم ملی رفتیم شناخت نسبی از او پیدا کردم. مرحوم احدی حجب و حیا داشت و واقعا اخلاق مدار بود که خیلی اذیت شد. وقتی این سرمایه‌ها را از دست می‌دهیم ناراحت می‌شوم وامیدوارم مسئولین فکری به حال این پیشکسوتان کنند چون آن‌ها راحت به دست نیامده‌اند. یا مثلا مرحوم بهزادی هم این اواخر خیلی اذیت شد و من امیدوارم آن‌ها در این روزهای فاطمیه شفاعت حضرت زهرا را داشته باشند.

- مرد سال فوتبال ایران از نظر امیر قلعه نویی کیست؟

فوتبال در حال پیشرفت است ولی اگر نظر من را می‌پرسید عبدالله ویسی مرد سال فوتبال ایران است. او با یکسری جوان و با کمترین هزینه در لیگ برتر یک مدعی است که نشان می‌دهد توانایی‌های زیادی دارد.

- و مرد سال ایران از نگاه شما کیست؟

از نظر من دکتر ظریف. من ارادت خاصی به او دارم و دیدید که خیلی شیک با زبان انگلیسی کامل از ایران دفاع کرد و با لباسی مناسب و به قول خودمان خوش تیپ آبروی ایران و ایرانی را خرید.

- امسال به هنگام سال تحویل خلا چه کسی را احساس می‌کنید؟

قطعا مادرم. مادر بزرگوار است بخصوص برای من که پدرم را زود از دست دادم. خاطره‌ای برایتان تعریف می‌کنم. چند وقت پیش یک برنامه از شبکه سه پخش شد که من آن‌ را ندیدم و بعدا سی‌دی آن را گرفتم. خانمی که در بخش تطهیر بهشت زهرا کار می‌کرد در آن برنامه گفت تا به حال شده شما یک شخص معروف را تطهیر کرده باشید. که او جواب داد خانمی را به غسالخانه آوردند که خیلی نورانی و معصوم بود. همکارانم را صدا کردم و چهره نورانی او را به آن‌ها نشان دادم که به من گفتند این شخص مادر مرحوم  امیر قلعه نویی است. من هر بار این سی‌دی را می‌بینم گریه می‌کنم. البته خیلی خوشحالم که زیر نظر چنین بانویی بزرگ و تربیت شدم.

- شما در صفحات مجازی فعالیت دارید؟به طور مثال در اینستاگرام.

روحیات من با این مسائل سازگار نیست. البته هستند عده‌ای که علاقه دارند و مرتب به من پیشنهاد می‌دهند ولی یک صفحه است که زیر نظر دوست هوتن (پسرم) فعالیت می‌کنم. شخصی هم در قم حضور دارد که در این مورد با من هماهنگی می‌کند.

- یعنی این صفحه منتسب به شماست و با شما هماهنگ است؟

هرگاه بخواهند کاری انجام دهند اطلاع می‌دهند ولی من چند چیز را به آن‌ها تاکید کردم. اول اینکه هرگز بحث سیاسی نکنند. دوم اینکه اگر به امیر قلعه نویی در آن صفحه بی احترامی شد هرگز پاسخ ندهند یا اگر می‌دهند با ادب و احترام. خوشبختانه برخی از دوستان هم این صفحه‌ها را رصد می‌کنند که تا امروز مشکلی وجود نداشته است.

- شما خرید نوروزی هم می‌روید؟

(با خنده) ما در طول سال خرید زیاد می‌کنیم و فرصت خرید نوروزی وجود ندارد.

- یعنی تا به حال نشده همسرتان چنین درخواستی داشته باشد؟

طبیعتا چرا ولی من باید یک تشکر ویژه از همسرم داشته باشم چون در این چند سال خیلی اذیت شد. هم به خاطر یکسری از مسائل ورزشی و هم به خاطر حرفهای بی ربطی که در شخصیت خودشان بود و به ما ربط دادند. جا دارد از او تشکر کنم چون در کانون خانواده درگیر تربیت بچه‌هایم بود و از طرفی هم چون من می‌خواستم به عده‌ای باج ندهم ترکش‌های زیادی به سمت ما پرتاب می‌شد که با لطف خدا این ترکش‌ها به خودشان برگشت. همان طور که می‌دانید شریک زندگی در همه حال کنار شماست و همسر من با مقاومتش به من خیلی کمک کرد. البته در اسفندماه او درگیری‌های دیگری هم دارد  چون جزو خیرین هم محسوب می‌شود. من می‌بینم که در آخر سال او همیشه حجم برنامه‌هایی که دارد بالا است و بعضی مواقع متوجه می‌شوم که از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارد. ولی از او سوال می‌پرسم که چرا روحیه اش اینگونه است می‌گوید برای شخصی کاری انجام داده‌ام ولی برای یک نفر دیگر نتوانستم. حضرت علی (ع) می فرماید هرچه جمع کردم برایم نماند اما هر آنچه بخشیدم برایم ماند.

- شما نکته اخلاقی هم برای جوانان دارید؟

اول از همه خدا را در نظر بگیرند و اهل بیت را فراموش نکنند. شاید این جمله را چند بار گفته باشم ولی باز هم می‌گویم. روزی هوتن از من پرسید من فوتبالیست خوبی می‌شوم که به او گفتم سعی کن انسان خوبی باشی. جوانان ما باید احترام پدر و مادر را سرلوحه کنند. من کاری به مسائل سیاسی ندارم اما آن‌ها بدانند پدر و مادر هم نعمت هستند و هم برکت. سرلوحه کار آن‌ها اهل بیت باشد و تحصیلات را فراموش نکنند. به عنوان یک برادر کوچکتر می‌گویم. تنها راه عاقبت به خیری توسل به اهل بیت است. تنها کسانی که خیر جوان خود را می‌خواهند پدر و مادر هستند بخصوص در این روزها که مواد مخدر و داروهای روان گردان دسترسی‌اش راحت و ارزان است و من از دولت محترم و مسئولان انتظامی می‌خواهم که با این گونه مسائل مقابله کنند.

- حتما می‌دانید سال ۹۵ سال میمون است.

این را شنیده بودم ولی اطلاع دقیقی از جزئیاتش ندارم.

- شما عید دیدنی هم می‌روید؟

همیشه اولین جایی که می‌رفتم خانه مادرم بود. هنوز هم لحظه سال تحویل خلا او را حس می‌کنم. شاید رسم همیشه این گونه باشد که خانواده ها لحظه سال تحویل در خانه‌های خود هستند ولی ما همیشه در منزل مادرم که سه چهار سال است که این اتفاق نمی‌افتد. البته در فامیل بزرگترهایی هستند که به رسم ادب و سنت به دیدار آنها می‌روم.

- کمی سوالاتمان را تغییر بدهیم و به فوتبال برسیم. انتظار شما از رئیس آینده فدراسیون فوتبال چیست؟

رک بگویم در این ۸ سال فوتبال ما پیشرفت فنی زیادی حاصل نکرد. متاسفانه آقایان باندی تشکیل دادند که از یک میکروفون به دو میکروفون افزایش پیدا کرد! یک برنامه تلویزیونی که اصلا ربطی به ورزش ندارد و آقایان برادرشان در وزارت ورزش کار می‌کند هر کاری دلشان خواست کردند و شوی خوبی اجرا کردند. فوتبال ما را رئیس فدراسیون اداره نکرد. حتی از وزارت ورزش آمدند تا با این گروه مبارزه کنند اما دیدیم که بر اساس جریانات تا حدودی وزارتی ها هم همراه آن‌ها شدند چون نتوانستند حریف این افراد شوند. رئیس فدراسیون آینده باید سرلوحه کارش خدمت به فوتبال باشد و دنبال جایگاه و میز نباشد. متاسفانه در اینجا همه اول با شعار خدمت می‌آیند ولی وقتی جایگاهشان ثابت شد همه چیز فراموش می‌شود.آن آقایی که برنامه‌اش هیچ ربطی به ورزش و ورزشی‌ها ندارد ولی چون برادرش در وزارت ورزش کار می‌کند با میکروفون همدست دیگران شده است. در این مورد بیشتر از این نمی‌خواهم حرفی بزنم.

- البته این ذهنیت در جامعه به وجود آمده که امیر قلعه نویی به خاطر مشکلاتی که با کی‌روش دارد نسبت به همه خارجی‌ها موضع‌گیری می‌کند و با مربیان خارجی مشکل دارد. از سوی دیگر حمایت شما از برانکو هم جالب است...

من یک روز خدمت آقای هاشمی به او گفتم دنیا مثل یک دهکده جهانی شده است که براساس منافع و تعاملات پیش می‌رویم. اتفاقا من آدمی هستم که سفر زیاد می‌روم و ارتباطات بسیار خوبی هم دارم. همین حالا هم دستیار خارجی کنار دستم کار می‌کند. روزی که تیم ملی به لبنان باخت اولین شخصی که از کی‌روش حمایت کرد من بودم. همه این مباحثی که شما اشاره می‌کنید مربوط به اتفاقاتی است که در موردش بارها صحبت کردم و اتفاقا همه این مسائل به هم گره خورده است. من با برانکو ایوانکوویچ سه روز خوب در برلین داشتم و اسکوچیچ هم تا به حال سه بار در رستوران من حضور پیدا کرده و میزبانش بودم. کجا ارتباطات من با خارجی‌ها بد است؟ آقایانی که این حرف ها را می زنند چنین ذهنیتی را در مردم درست کرده‌اند.این حرف من را به تاریخ بنویسید و این مصاحبه من در آرشیو خبرگزاری شما باقی بماند، ۱۰ سال دیگر خیانت آقایان مشخص می‌شود. بالاخره امروز نه، فردا نه، ۱۰ سال دیگر نقاب‌ آقایان برای همه برداشته خواهد شد. مطمئن باشید یک روز به این حرف ها می رسید چون اعتقاد دارم روشن شدن عدالت و حق دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. من در مدتی که تیم نداشتم کلی سفر رفتم. چطور آن زمان که از کی‌روش حمایت کردم او سه نفر از کادر فنی‌اش را به تمرین استقلال فرستاد تا از من تشکر کنند؟

- حتی شما با هم جلسه هم گذاشتید، در مورد آن جلسه صحبت نمی کنید؟

بعد از اینکه همکاران او در تمرین ما حاضر شدند آقایان در برنامه ورزش و مردم حرفهایی زدند که هیچ کدام درست نبود. در آن جلسه هم که شما می‌گویید هم آقای نبی حضور داشتند و هم مترجم آقای کی‌روش. اگر دوست داشتند خودشان در مورد آن جلسه صحبت کنند که حتی فکر می‌کنم ۴-۵ ساعت هم طول کشید. ما باید به دنبال انسانیت باشیم. اگر آمدیم با باندی مبارزه کنیم آدمِ بد روزگار نشویم. روزی یکی از مسئولان صدا و سیما را در آکادمی دیدم او نزدیک به ۵۰ دقیقه با من صحبت کرد و به من گفت شما خلاف جهت آب شنا می‌کنید. او حرفهایی زد که برایم جالب بود. مثلا می‌گفت طرف به ما زنگ می‌زند و خواهش و تمنا می‌کند که ۵ دقیقه روی آنتن باشد.شما ببینید یک گروه ۲۰- ۳۰ نفره که هم قلم دارند و هم میکروفون علیه ما هستند. این‌ها باعث اذیت شدن مسائل و آدم‌ها هستند که مردم قطعا خودشان در آینده قضاوت خواهند کرد.

- به تیمتان برسیم، کمی از حال و هوای تراکتورسازی و انتخابتان توضیح دهید؟

روزی آقای عباسی به من مراجعه کرد و گفت به تراکتورسازی بیا، خیلی با او حرف زدم و به او گفتم امسال نمی‌خواهم مربیگری کنم و چند پیشنهاد داشتم که آن‌ها را به خاطر رسیدگی به کارهایم رد کردم. او باز هم توضیح داد که تونی می‌خواهد از تراکتور برود و من به او گفتم شرایط را به شکلی نمی‌بینم که به این تیم بیایم. در نهایت با اصرار او پذیرفتم که اگر در نیم فصل شرایط مهیا شد به این تیم بروم. ولی باز هم آقای عباسی به من تاکید کرد تونی در حال رفتن از تبریز است و تو همین حالا باید تیم را در اختیار بگیری. در نهایت حرف او را پذیرفتم و کار را شروع کردم.

- تیم خوبی هم تحویل گرفتید؟

طبیعتا من با مطالعه تراکتورسازی را انتخاب کردم می‌دانستم این تیم آینده خوبی دارد و در نیم فصل هم یارگیری خوبی انجام دادیم و تنها مشکل ما این بود که به ترکیه نرفتیم. اگر ما به آن‌جا می‌رفتیم تیم کاملا هماهنگ می‌شد اما شرایط به شکلی پیش رفت که دیدار تدارکاتی ما شد دیدار با راه‌آهن. در ادامه هم کار را پیش بردیم و دیدید همان بازیکنانی که رویشان فشار بود مثل بختیار رحمانی که می‌گفتند او کم کاری می‌کندحالا سرباز تراکتور شده است و تمامی بازیکنان سرباز سرشان را برای تیم می‌دهند. شاید اگر در بازی با پدیده و استقلال خوزستان آن اشتباهات فردی را نداشتیم حالا در جدول خیلی شرایطمان بهتر بود. در مجموع تنها دغدغه این روزهای ما مسائل مالی است که آقای عباسی و هیات مدیره نهایت تلاش را می‌کنند.

- ظاهرا قرار است با چارتر به ازبکستان بروید؟

خوشبختانه رفقای خوب ما همیشه کنارمان هستند و شخصی مثل آقای عبدالله پور در هواپیمایی تابان ما را شرمنده کرده است. جالب است از زمانی که با استقلال و عربستان رفته‌ایم هنوز پول او را نداده‌اند و به او بدهکاریم. شرایط تیم ما هم بد نیست انشاءالله روز سه شنبه با یک بازی خوب و منطقی برای سه امتیاز وارد زمین می‌شویم. تمرینات ما تا ۲۸ اسفند ادامه دارد و از روز سوم فروردین کارمان را دوباره آغاز می‌کنیم.

- شما از استقلال هیچ وقت صحبت نکردید ولی ظاهرا از این تیم طلب دارید؟

من حدود یک میلیارد از استقلال طلبکارم. فقط یک سوال از وزیر ورزش دارم که شما مدیر اعتقادی و مسلمان هستید چرا تیم زیر مجموعه‌تان حق من را نمی‌دهد. البته شنیده‌ام قرار بوده بخش کوچکی از مطالبات من پرداخت شود ولی وزیر گفته یک ریال هم به قلعه نویی ندهید! البته من گناه کسی را نمی‌شورم ولی چنین مسئله‌ای را شنیده‌ام. اگر چنین چیزی نیست خود آقای گودرزی توضیح بدهد بهتر است.امسال که نظر وضع دوستان خوب شده است.مسال  که ب یادم می‌آید پارسال یک بازی صدرنشین شدیم و وقتی نفت مسجد سلیمان را بردیم به مدیرعامل باشگاه زنگ زدم و گفتم شما ۱۰۰ میلیون جور کن تا به بازیکنان نفری ۳ میلیون بدهیم و با این ۳ میلیون سه بازی را پیش می‌بریم ولی دو شب قبل از بازی با نفت با من تماس گرفتند و گفتند نشد پولی جور کنیم. حالا می‌بینم یک سامانه نزدیک به ۹ میلیارد به این باشگاه پول داده است، پس چرا حق من را نمی‌دهند؟ اگر ما حجب و حیا می‌کنیم نباید پول ما را بدهند؟ حرف من همین است و بس.

- اگر صحبت خاصی دارید بگوید؟

در پایان سال از همه مردم عزیز ایران می خواهم که ما را دعا کنند و ان شاءالله در سال جدید شاهد اتفاقات خوب برای مردم ایران عزیز باشیم./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :