نیروهای امنیتی اردن به طور منظم با قاچاقچیان مواد مخدر و شبه نظامیان هوادار گروه‌های تروریستی در سوریه، درگیری دارند.
کد خبر: ۱۹۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 04 March 2016
سیاستمدار اردنی درگیری‌ نیروهای امنیتی اردن با عناصر تکفیری در شهر إربد را بزرگ‌ترین اقدام نظامی کشورش علیه تکفیری‌ها توصیف و تاکید کرد عربستان در پی شکست در سوریه با حمایت از جریان سلفی اردن در صدد بی‌ثبات کردن این کشور است.

 «خالد بنی هانی»، عضو حزب بعث سوسیالیست اردن در امان با تاکید بر اینکه درگیری نیروهای امنیتی اردن و سلفی‌ها در اطراف اردوگاه آوارگان فلسطینی إربد در شمال این کشور غیرمنتظره نبوده گفت: دستگاه امنیتی اردن بر پایه اطلاعات امنیتی مبنی بر حضور یک هسته تروریستی سلفی اقدام به مقابله نظامی کرد.

وی افزود: طی پنج سال گذشته منطقه اربد شاهد رشد آشکار جنبش سلفی-جهادی بوده بخصوص که تحولات سوریه و تبلیغات دینی علیه کشور برادر سوریه نیز در این امر تاثیر زیادی داشته است به گونه‌ای که شمار زیادی از عناصر این گروه‌های سلفی با نفوذ به داخل خاک سوریه به جنگ با نیروهای دولتی بشار اسد رفته و کشته شدند.

بنی هانی گفت: با شکست پروژه وهابی در سوریه و اعلام آتش‌بس در هفته اخیر بسیاری از تکفیری‌های اردنی که به سوریه رفته بودند اذن بازگشت به کشورشان را خواستند و دولت امان هم با بازگشت آنها موافقت کرد، مشروط به اینکه محاکمه شوند اما افراد مسلح نپذیرفتند و سناریو اعمال فشار سیاسی بر اردن از سوی این افراد و  آل سعود که گرداننده آنها بوده کلید خورد.

فعال اردنی گفت: با این وجود مقامات رسمی اردن بر مخالفت خود با بازگشت بدون محاکمه این افراد مسلح و خانواده‌هایشان به اردن اصرار کردند، به گونه‌ای که عبدالله دوم، شاهد اردن هم بسیار جدی اعلام کرد کشورهایی که دلشان به حال این تروریست‌ها می‌سوزد، اردن حاضر است آنها را با هواپیمایی اختصاصی به این کشورها انتقال بدهد.

وی افزود: همین جا بود که بقیه افراد جریان سلفی که در إربد ساکن هستند با گردانندگان خود برای ضربه زدن به منافع اردن نقشه کشیدند.

بنی هانی تاکید کرد: درگیری زودهنگام نیروهای امنیتی اردن با هواداران گروه تکفیری داعش در شهر اربد نقشه تروریست‌ها برای حمله به مواضع نظامی و غیرنظامی اردن را ناکام گذاشت .

وی ادامه داد: این عملیات سه شنبه شب آغاز شد که تا سپیده دم ادامه داشت و در آن یک افسر پلیس اردن و هفت تروریست کشته و بیش از 35 تن دیگر دستگیر شدند و این یکی از بزرگترین اقدامات نظامی علیه هواداران گروه‌های تکفیری است که در سال‌های اخیر در اردن انجام شده است.

عضو حزب سوسیالیست البعث اردن ادامه داد: در پی کشته شدن افسر اردنی در این درگیری‌ها دستگاه امنیتی اردن عزم خود را برای دستگیری یا کشتار دیگر تروریست‌ها جزم کرده است.

بنی هانی با اشاره به اینکه تفکر سلفی-تکفیری از ده‌ها سال پیش در اربد وجود داشته و در حال رشد است، گفت: تاکنون این جریان منافع اردن را هدف نگرفته بود و این بزرگ‌ترین درگیری با این جریان بوده است.

وی با اشاره به احتمال دست داشتن سعودی‌ها در تحریک جریان سلفی اردن گفت: بعید نیست که عربستان در سایه شکست بزرگی که در سوریه متحمل شده است با پول، سلاح و حمایت‌های سیاسی در پی ناآرام کردن اوضاع اردن باشد.

به گزارش فارس، سازمان اطلاعات اردن 2 روز پیش از ناکام ماندن حمله تروریستی داعش به مواضع نظامی و غیرنظامی در شهر اربد واقع در شمال این کشور و نزدیکی مرز سوریه خبر داد.

سازمان اطلاعات اردن تاکید کرد که مقادیر زیادی از سلاح و تجهیزات نیز شناسایی و ضبط شده است.

سازمان اطلاعات اردن این طرح را خرابکارانه و جنایتکارانه توصیف کرده است.

نیروهای امنیتی اردن سه شنبه شب در درگیری با تروریست‌های هوادار گروه تکفیری داعش در شهر اربد، هفت تن از آنها را کشتند.

اربد در 80 کیلومتری شمال امان، پایتخت اردن قرار دارد و تنها چند کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد.

نیروهای امنیتی اردن به طور منظم با قاچاقچیان مواد مخدر و شبه نظامیان هوادار گروه‌های تروریستی در سوریه، درگیری دارند.

اردن بخشی از ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا است که حملات هوایی علیه داعش در سوریه و عراق انجام می‌دهد.

بنا بر اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، اردن با وجود مشکلات داخلی فراوان میزبان بیش از 630 هزار پناهجوی سوری است. دولت اردن اما این رقم را 1.4 میلیون نفر اعلام کرده و افزوده است بسیاری از آنها ثبت نام نشده‌اند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ریاض ، اردن ، بی ثباتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار