به گزارش تابناک سمنان،طرح ارزیابی سامانه های آبیاری باغات پسته و تعیین شاخص بهره وری آب در شرایط حاضر و در مزارع زارعین توسط عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود)اجرا گردید.
کد خبر: ۱۸۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 29 February 2016
دکتر علیرضا توکلی مجری این طرح روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این پژوهش که در سطح تعدادی از باغات پسته شهرستان دامغان اجرا شد، شاخص بهره وری آب در باغات منتخب تعیین، میزان کاهش تلفات آب با کاربرد لوله های کم فشار اندازه گیری و روند تغییرات شوری آب چهار منطقه پسته کاری دامغان مشخص و تحلیل شد.

وی افزود: شاخص بهره وری آب در درختان بالای 20 سال باغات منتخب برابر 0.504 کیلوگرم بر متر مکعب و در درختان بالای 10 سال برابر 0.420 کیلوگرم بر متر مکعب به دست آمد.

دکتر توکلی ادامه داد: 51 درصد باغات دارای بهره وری آب کمتر از 0.17 کیلوگرم بر متر مکعب هستند.

وی ادامه داد: شوری85.3 درصد باغات کمتر از 6000 میکروزیمنس بر سانتی متر بوده با مصرف آب آبیاری 8000 متر مکعب در هکتار و به طور متوسط 22 تن نمک در سال در هر هکتار به خاک اضافه می شود و از منظر هدایت الکتریکی محدودیت جدی وجود ندارد.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) در سال 1349 در شهرستان شاهرودکه قطب کشاورزی استان است، تاسیس گردید.

در این مجموعه 25 نفر محقق با گرایشات تخصصی مختلف در قالب چهار بخش تحقیقاتی و سه ایستگاه تحقیقاتی با اجرای پروژه های تحقیقاتی مشغول به کار می باشند.

تولید نهال های اصلاح شده درختان مثمر و تکثیر بذور اصلاح شده محصولات زراعی از جمله گندم، جو، سورگوم، و دیگر محصولات از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار