مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری شاربن در استان همدان به حداقل رسیده است، گفت: کانون‌های بروز بیماری شاربن در استان همدان در حد صفر است.
کد خبر: ۱۸۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 29 February 2016

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری شاربن در استان همدان به حداقل رسیده است، گفت: کانون‌های بروز بیماری شاربن در استان همدان در حد صفر است.

به گزارش ایسنا،دکتر "محمودرضا رسولی" از برقراری طرح هدفمندسازی واکسیناسیون دام علیه بیماری دامی شاربن در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح دام‌های سبک، سنگین و تک‌سُمی‌های استان را در برمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کلیه واکسن‌ها در استان رایگان انجام می‌گیرد، ادامه داد: در سال‌جاری واکسیناسیون تک‌سمی‌ها تقریبا 90 درصد پیش‌بینی صورت گرفته همچنین علاوه بر واکسیناسیون دام‌های سبک ثابت در روستاهای استان، ارسال پنج اکیپ با 40 روزکاری در مناطق قشلاقی لرستان، ایلام و خوزستان به منظور واکسیناسیون دام‌ها انجام شده است.

رسولی از واکسیناسیون یک میلیون و 82 هزار رأس دام سبک در این مناطق قشلاقی به انواع واکسن‌ها از جمله شاربن خبر داد و اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون دام سبک در استان نسبت به کار پیش‌بینی شده، 107 درصد کار انجام گرفته است.

وی در خصوص واکسیناسیون دام‌های سنگین نیز تصریح کرد: در بسیاری از مناطق استان، طرح مراقبت فعال از دام‌های سنگین جایگزین واکسیناسیون شده است.

رسولی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام گرفته، حلقه انتقال این بیماری از دام به انسان حذف شده اما در حال حاضر راه انتقال این بیماری به انسان از طریق خاک است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری سریع بروز پیدا می‌کند و با توجه به اینکه فرصت ایجاد علامت در دام وجود ندارد عمدتا علائم آن بعد از مرگ حیوان و با کالبدگشایی تشخیص داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص علائم این بیماری یادآور شد: خونریزی از بینی و دهان حیوان و عدم انعقاد خون از جمله علائم این بیماری است اما با توجه به اینکه قابلیت انتقال دارد معمولا پس از مرگ، کالبدگشایی نمی‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار