رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران از اجرای طرح افزایش ماندگاری محصولات لبنی استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد.
کد خبر: ۱۸۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 18 February 2016

به گزارش تابناک مازندران،اسماعیل خاتمی مقدم اظهار داشت: ماست، دوغ، شیر و پنیر که پاستوریزه هستند باید در یخچال نگهداری شوند.

وی از شهروندان خواست تا از خرید محصولات پاستوریزه خارج از یخچال پرهیز کنند و تاکید کرد: مهم‌ترین راه نهادینه شدن کامل شدن زنجیره سرد برای محصولات غذایی اراده مردم در نخریدن این محصولات در خارج از یخچال است.

رئیس انجمن صنایع غذایی دارویی مازندران با بیان اینکه هر چه بازرسان و ناظران بهداشت محیط فعال باشند، اما تا مردم کمک نکنند ، فرهنگ زنجیره سرد محصولات پاستوریزه موفق نخواهد بود.

وی گفت: امروز بازار محصولات غذایی همه چیز را بر مصرف‌کنندگان دیکته می‌کند، در حالی که مردم باید با اراده نگاه بازار را تغییر بدهند.

خاتمی مقدم به وجود ضعف آموزش و فرهنگ رعایت زنجیره سرد اشاره کرد و گفت: در یک دهه اخیر به دلایل مختلف، نظارت و نقش مردم در حفظ سلامت محصولات لبنی و غذایی در سطح عرضه کم رنگ تر شده است.

وی گفت: در 2 دهه قبل امکانات و تجهیزات سردخانه ای کمتر بود، اما مردم در نگهداری محصولات لبنی پاستوریزه بیشتر توجه کرده و سطح بهداشت در عرضه و نگهداری محصولات پاستوریزه بیشتر بوده است.

خاتمی مقدم بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف که باید پاسخگو باشند‌، تاکید کرد و ادامه داد: سازمان صنعت ، معدن و تجارت و اصناف چقدر شاخص زنجیره سرد را در صدور مجوز واحدهای فروشگاهی لحاظ می‌کند، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی که یکی از وظایف آن کنترل بهداشت بوده، چقدر توجه کرده است؟

وی گفت: اگر قرار است تا سرانه مصرف لبنیات افزایش یابد و مردم را به مصرف محصولات پاستوریزه سوق بدهیم، همه باید به این مورد توجه کنیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران به طرح مشترک صنایع لبنی و سازمان غذا و دارو برای کاهش عمر دوغ اشاره کرد و گفت: اگر زنجیره سرد رعایت نشود اجرای طرح کاهش ماندگاری عملاً تاثیری بر سلامت جامعه نخواهد داشت.

وی اجرای این طرح را باعث ایجاد فشار بیشتر بر تولیدکنندگان دانست و خواستار حمایت دولت از آنان شد.

خاتمی مقدم گفت: صنایع لبنی به رغم افزایش هزینه تولید و دیگر مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند برای تضمین سلامت مصرف‌کنندگان اجرای طرح را قبول و تلاش کردند تا در یک فرصت سه ماهه خود را با آن تطبیق دهند.

وی افزود: تولیدکنندگان با توجه به اوج مصرف آخر سال و اول سال آینده درخواست کردند تا طرح به صورت پلکانی اجرا شود ولی قول دادند که تا پایان فرودین سال آینده ماندگاری دوغ را به عدد 15 تا 20 روز بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو برسانند.




منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار