مديرکل بهزيستی استان همدان گفت: وضعيت اشتغال معلولان حال خوبی ندارد و متاسفانه در حق آنها اجحاف می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 30 November 2015

مديرکل بهزيستی استان همدان گفت: وضعيت اشتغال معلولان حال خوبی ندارد و متاسفانه در حق آنها اجحاف می‌شود.

به گزارش ایسنا، "اکبر سوری" به مناسبت گراميداشت هفته معلولان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آمار سه سال گذشته، به ازاى هر پنج مرد سالمی که به سر کار مي‌روند، فقط يک مرد معلول مشغول به کار می‌شود این در حالیست که به ازای هر 11 خانم سالمی شاغل يک خانم معلول به شغل دست می‌یابد.

وی به حق سه درصدی معلولان در کارهای دولتی اشاره کرد و افزود: تخصيص وام‌های اشتغال کم‌بهره تا سقف 15 ميليون تومان برای معلولان در نظر گرفته شده است.

معلوليت جسمى در استان همدان بيشترين تعداد را دارد

سوری ادامه داد: 33 درصد از حجم معلوليت‌های استان را معلوليت‌های جسمی دربرمی‌گيرد و شهرستان تويسرکان بيشترين آمار ضايعات نخاعی را دارد.

وی با بيان اينکه 80 درصد از جامعه معلولان در کشورهای در حال توسعه بوده و تنها 20 درصد در کشورهای توسعه‌يافته هستند، تاکيد کرد: شرايط فوق در حاليست که تنها 20 درصد از امکانات در کشورهای در حال توسعه بوده و 80 درصد آن سهم کشورهای توسعه‌يافته است.

وی اظهار کرد: بايد فرهنگ‌سازی در جامعه شکل بگيرد به طوريکه مراکز مشاوره و ژنتيکی در جامعه حساس‌سازی و آگاه‌سازى کنند.

وی تصريح کرد: در مشاوره ژنتيکی و ازدواج بايد مسئولان و مردم به صورت جدی مسأله را دنبال کنند چراکه بار معلوليت بر خانواده و جامعه بيش از حد توان جامعه و خانواده است.

وی گفت: معلولان که سال‌ها پيش به عنوان سربار جامعه به حساب می‌آمدند، امروزه به بهترين جايگاه خود رسيده و در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... بسيار خوش درخشيده‌اند.

سوری افزود: امروزه سازمان بهزيستى تنها متولی امر معلولان در کشور در جهت مراقبت و پيشگيری از معلوليت و آسيب‌های آن در دو دهه اخير نقش بسزايی داشته است.

وی گفت: بيش از 50 درصد معلوليت‌ها ذهني، بينايی، شنوايی و ژنتيکى بوده و در بسياری از موارد بصورت چند معلوليتی است.

غربالگری‌ها از معلوليت پيشگيری کرده است

مديرکل بهزيستی همدان گفت: سازمان بهزيستی با مشاوره و غربال شنوايی، بينايی، ژنتيک و ... توانسته تا حد زيادی از وقوع معلوليت‌ها پيشگيری کند.

وی افزود: با آگاه‌سازی جامعه، تشکيل کلاس‌های مشاوره‌ای در خصوص ازدواج، بارداری و مهارت‌های زندگی توانسته‌ايم از معلوليت‌ها پيشگری کنيم.

سوری اعلام کرد: در هشت ماهه امسال، دو هزار و 333 مشاوره در خصوص ازدواج و ژنتيک انجام شده و در غربال بينايی به چهار هزار کودک، شنوايی به سه هزار و 486 نوزاد و 398 خانواده در استان مشاوره داده شده است.

وی تصريح کرد: سازمان بهزيستی در پيشگيری از معلوليت بسيار فعاليت کرده اما متاسفانه در زمينه حوادث جاده‌ای، رشد صنعت، بيماری‌های مختلف به ويژه نروپاتی و ... تاکنون اقدامات جدی صورت نگرفته است.

فعاليت 16 مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی در همدان

مديرکل سازمان بهزيستی استان در بخش دیگری از فعالیت 16 مرکز مراقبت شبانه روزی توان‌بخشی در زمینه ذهنی، روانی و سالمندی خبر داد.

وی تصريح کرد: در توان‌بخشی سازمان بهزيستی خدمات متفاوتی از آغاز معلوليت تا زندگی مستقل و يا نگهداری در مراکز شبانه‌روزى توان‌بخشی ارائه مى‌شود.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته هزار و 150 نفر در 12 مرکز شبانه‌روزی آموزشی درمانی، توان‌بخشی، نگهداری و مراقبتی سازمان بهزيستی پذيرش شده‌اند.

وی گفت: در مجموع 960 نفر در 16 مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی، خدمات دريافت کرده و 268 نفر در منزل خدمات پزشکی دريافت کرده‌اند.

سوری افزود: خدمات روزانه مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوايی‌سنجی به 10 هزار نفر و بهره‌مندی سه هزار و 800 نفر از وسايل کمک توان‌بخشی است همچنين 21 کودک ناشنوا در هشت ماهه سال تحت جراحی کاشت حلزون قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: علاوه بر کمک‌های مراقبتی و توان‌بخشی، در زمينه تحصيلات، حرفه‌آموزی و مسائل اجتماعی کمک‌های ويژه‌ای به معلولين شده است.

سوری گفت: در سال 93 استان همدان رتبه دوم کشوری را از نظر جلب مشارکت‌های مردمی و در زمينه اشتغال معلولان نيز رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

مديرکل سازمان بهزيستی در بخشی از جلسه به برنامه‌های هفته گراميداشت معلولان اشاره کرد و افزود: رونمايی از پوستر روز جهانی معلول در 8 آذر انجام می‌شود و برگزاری مسابقات ورزشی در سالن قدس از برنامه‌های اجرايی در این روز است.

وی مراسم اهدا خون را از برنامه‌های قابل اجرا در روز 9 آذر و در محل انتقال خون دانست و اعلام کرد: آغاز مسابقه کتاب‌خوانی در محل جمعيت توان‌يابان از برنامه‌های روز 10 آذرماه است.

وی گفت: روز 12 آذرماه با عنوان تجديد ميثاق با شهداست که در مزار شهدا برگزار می‌شود همچنين برگزاری مسابقات ورزشی در سالن فردوسی از برنامه‌های همان روز است.

سوری افزود: کوهنوردی توان‌يابان و شرکت در نماز جمعه و سخنرانی مديرکل بهزيستی در پيش از خطبه‌های نماز از برنامه‌های 13 آذر است.

وی در پايان گفت: تعداد برنامه‌های اجرايی بسيار زياد و متنوع بوده که تنها به بخشی از آن اشاره شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار