کد خبر: ۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰ 28 January 2015
وارش نیوز نوشت: مازندران آنقدر با انواع آلودگی های دریایی و جنگلی و شهری و کوهی و... دست به گریبان است که کسی حواسش به آلودگی هوای استان نیست.

گر روند افزایش اتومبیل ها در مازندران به همین شکل ادامه داشته باشد، عملا تا یک دهه دیگر مازندران نیز به جرگه استان هایی با هوای آلوده خواهد پیوست و این خطر شهرهای بزرگ استان نظیر ساری و بابل را بیش از همه تهدید می کند.

بنزین دشمن آلودگی هواست و هرچه در جهان معاصر بگردید ماده ای ویرانگرتر از این برای سلامتی بشر پیدا نخواهید کرد. بر اساس آمارهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و شهرداری تهران، سوخت بنزین با فاصله ای باورنکردنی از دیگر آلاینده ها دلیل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر است.

همچنین این سوخت مدرن که اتومبیل های فراوان ما را در جاده ها به حرکت در می آورد و هرزگاهی به مسئله ای سیاسی هم بدل می شود کلانشهرهای ما را مشکلات جدی سلامت مواجه کرده است. به طوریکه حداقل 65 درصد آلودگی کلانشهر های کشور به گردن این سوخت سرخ رنگ است.

روزهایی که برای نخستین بار مردم با بنزین 90 تومانی وداع کردند همه می گفتند دیگر کسی ماشین نمی خرد و مصرف سوخت از نصف هم کمتر خواهد شد، اما بنزین در چند مرحله گران و گرانتر شد و آب از آب تکان که نخورد هیچ، مصرف سوخت افزایش هم پیدا کرد!

افزایش سالیانه مصرف بنزین در مازندران

مازندران از جمله استان هایی است که از این مقوله وحشتناک دور بوده است و جنگل و هوای مرطوب و مطبوع آن مانع از ایجاد وضعیت قرمز آلودگی هوا شده است. اما به نظر نمی رسد این روند ادامه داشته باشد و آلودگی هوا پشت دروازه های مازندران این پا و آن پا می کند.

از سال 85 تا 92 اتومبیل ها در مازندران 2 و نیم برابر شده اند و در تعطیلات نوروزی نیز این تعداد حداقل 5 برابر می شود.مصرف این ماده آلاینده نیز به تبع همنی افزایش، به بیشترین میزان خود در مازندران می رسد.

مخصوصا اینکه ترافیک های کشننده جاده های مازندران و درجا سوختن بنزین در ماشین مسافران این خطر را چندین برابر می کند. مازندران آنقدر با انواع آلودگی های دریایی و جنگلی و شهری و کوهی و... دست به گریبان است که کسی حواسش به آلودگی هوای استان نیست. اگر روند افزایش اتومبیل ها در مازندران به همین شکل ادامه داشته باشد، عملا تا یک دهه دیگر مازندران نیز به جرگه استان هایی با هوای آلوده خواهد پیوست و این خطر شهرهای بزرگ استان نظیر ساری و بابل را بیش از همه تهدید می کند.

نگرانی از آلایندگی بالای هوا در تعطیلات

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی پخش فراورده های منطقه ساری در 9 ماهه سالجاری 679 میلیون و ٨٥٦ هزار لیتر بنزین (معمولی و سوپر) در بخش مرکزی و شرقی مازندران مصرف شده است. که مبین افزایش نگران کننده مصرف این سوخت آلاینده می باشد.

میزان مصرف بنزین مصرفی منطقه ساری در شش ماهه نخست سال 91 رقم 418747000 و در شش ماه نخست سال 92 نیز 452626000 لیتر ثبت شده است که رشدی 8 درصد را نشان می دهد. قیاس این دو آمار با میزان مصرف 679 میلیون و ٨٥٦ هزار لیتر بنزین در 9 ماهه نخست به خوبی روشن می کند که مازندران در حال بدل شدن به استانی است که در آینده ای نه چندان دور دیگر دماوند از هیچ جای آن دیده نخواهد شد.

بر اساس همین آمارها مجموع مصرف چهار فرآورده نفت، امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (دو میلیارد و ٩٢٩ میلیون و ٧٢٢ هزار لیتر) دو میلیون و ١٢٠ هزار لیتر افزایش داشته است که این آمار نیز تائیدی بر روز به روز آلوده تر شدن هوای استان است.

اگرچه در این مدت شاهد افزایش تعداد جایگاه های سی ان جی در بخش مرکزی مازندران بوده ایم و هم اکنون ٧٧ جایگاه عرضه گازطبیعی فشرده (سی ان جی)شامل ٣٤ جایگاه تک منظوره و ٤٣ جایگاه دو منظوره سوخت رسانی به خودروهای گاز سوز را انجام می دهند و به گفته طالبی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری 11 جایگاه سی ان جی نیز در حال ساخت است . اما با توجه به افزایش تعداد اتومبیل ها و همچنین افزایش باورنکردنی مصرف سوخت آلاینده بنزین، نیاز مرکز و شرق مازندران به مراتب بیشتر از این است و دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

سرب تازه و ترافیک ؛ سوغات مسافران برای غرب مازندران

به گفته سید محمود طاهری؛مدیرشرکت توزیع فرآورده های نفتی منطقه چالوس در غرب مازندران که پیک اصلی ترافیک های نورزی را به خود اختصاص می دهد مقدار 23.3 میلیون لیتر بنزین سوپر، 235 میلیون لیتر بنزین معمولی در شش ماهه نخست سالجاری مصرف شده که رشد 52 درصد توزیع بنزین سوپر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد!

مجموع مصرف بنزین سوپر و معمولی نیز دو درصد افزایش داشته است. طاهری همچنین با اشاره به کاهش 9 درصدی بنزین سوپر و 14 درصد رشد افزایشی برای بنزین معمولی با مقایسه سال 92 به 91 اعلام کرده بود که نسبت های مذکور برای مجموع سوپر و معمولی 12 درصد افزایش داشته است.

البته مدیرشرکت توزیع فرآورده های نفتی منطقه چالوس اشاره ای به تعداد جایگاه های سی ان جی در این بخش استان نکرده، اما گزارش ها نشان می دهد که در این مورد نیز تا رسیدن به جایگاه مناسب فاصله زیادی وجود دارد.

افزایش اتومبیل ها و کاهش بارندگی در مازندران

متاسفانه موضوع وقتی جدی تر می شود که می بینیم سال به سال از میزان بارندگی ها کم می شود و همین موضوع که به نوعی نقش فیلترینگ هوا را در مازندران ایفا می کرد می تواند به روند روبه رشد آلودگی هوا در مازندران شتاب بخشد. کافی است میزان بارندگی در زمستان سال های 93، 92 و 91 را با دهه 80 و 70 و60 مقایسه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. به گفته کارشناسان امر ایران تا 3 دهه دیگر در مرز خشکسالی شدیدی قرار خواهد گرفت که مازندران نیز از این ورطه مستثنی نیست.

مسئله بسیار مهم این است که شهروندان باید استفاده از وسائل نقلیه عمومی را مدیریت کنند و با توجه به افزایش قیمت سوخت و خطرات حاصل از آلودگی هوا که بر کسی پوشیده نیست، سیستم حمل و نقل عمومی را برای کارهایشان انتخاب نمایند.

کافی است شب هنگام سری به خیابان های اصلی شهرهای بزرگ مازندران بزنید و تعداد خودروهای تک سرنشین را بشمارید تا دلیل اصلی رشد مصرف بنزین را متوجه شوید.

ضرورت نهادینه شدن استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در مازندران

این مسئله به جز افزایش مصرف بنزین که افزایش هزینه های دولت را در پی دارد منجر به ترافیک های اعصاب خردکنی می شود که جز اتلاف انرژی و سرمایه حاصلی نخواهد داشت. هم اینک شهرهای بزرگ مازندران نظیر ساری، بابل، آمل، قائمشهر و چالوس از نظر ترافیک تفاوت چندانی با کلانشهرهای کشور ندارند و کار به جایی رسیده است که مدتی است در ساری پلیس راهنمایی و رانندگی در کوچه پس کوچه ها چند مامور گذاشته و برخی از میانبرها را نیز بسته است. زیرا دیگر جایی برای پارک کردن ماشین ها در مرکز استان وجود ندارد.

استفاده از اتومبیل شخصی حق هر شهروندی است، اما طریقه استفاده از آن نیازمند توجه و مراعات بیشتری است.مسئولان مربوط نیز باید آموزش ها وفرهنگسازی های فعلی را به مراتب بیشتر کرده و مردم را از خطرات ناشی از آلودگی هوا در آینده آگاه کنند.

بی شک هرکسی که چند صباحی در تهران زندگی کرده باشد می داند که آلودگی هوا چه دیو وحشتناکی است و مطمئنا دلش نمی خواهد استان سرسبز و زیبایش با مردمانی سرحال به گرفتاری پایتخت نشیان دچار شوند.

پس بیائید همه سهم خود را در حفظ سلامت هوا با کاهش مصرف بنزین ادا کنیم تا برای آیندگانمان چیزی جز سرب و تنگی نفس به ارث بگذاریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار