مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین:
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین از عضویت ۹۰۳ بیمار کلیوی در این انجمن خبر داد.
کد خبر: ۱۲۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 15 November 2015
به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه اشدری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و سومین سالروز هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد، اظهار کرد: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین در حال حاضر ۹۰۳ بیمار کلیوی را زیرپوشش خدمات خود دارد که ۴۳۶ نفر از آن‌ها بیماران دیالیزی و ۴۶۷ نفر بیماران پیوندی هستند.

وی بابیان اینکه تاکنون سالانه افزون بر ۵۰ نفر در این انجمن پیوند کلیه کرده‌اند، افزود: خیرین این انجمن از ابتدای تأسیس آن در استان قزوین علاوه بر خریداری ۱۷ دستگاه دیالیز و اهدای آن به مراکز درمانی استان؛ ۲۵ تا ۱۰۰ درصد از هزینه پاداش اهدای کلیه به تعدادی از بیماران دیالیزی نیازمند را نیز پرداخت کرده‌اند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین ادامه داد: این انجمن سالانه پنج میلیون ریال از هزینه‌های آزمایش بیماران دیالیزی برای هر یک از بیماران پیوندی را پرداخت و از طریق معرفی بیماران به بانک‌ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) حداکثر تا ۲۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به آنان اعطا می‌کند.

اشدری اضافه کرد: همچنین معرفی بیماران کلیوی به مراکز درمانی، خدمات دارو، آزمایشگاه، تصویربرداری پزشکی و سنگ‌شکنی به‌منظور دریافت خدمات رایگان یا بهره‌مندی از تخفیف ویژه و نیز صدور کارت اهدای عضو پس از مرگ مغزی بخش دیگری از خدمات انجمن حمایت از بیماران کلیوی را تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آمار ابتلا به بیماری‌های کلیوی رو به رشد است و تاکنون درزمینهٔ پیشگیری از آن موفقیت چندانی حاصل نشده است که در این زمینه از استانداری درخواست می‌شود ضمن حمایت از انجمن بیماران کلیوی برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه آن، این انجمن را در اجرای برنامه‌های استانداری برای کاهش ابتلا به بیماری‌های کلیوی یاری کند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین تصریح کرد: درزمینهٔ پیشگیری از بیماری‌ها بهترین، گسترده‌ترین و ارزنده‌ترین گزینه‌ای که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، قشر کودک و نوجوان است و برای این کار باید از ظرفیت آموزش‌ و پرورش از آمادگی تا دبیرستان بهره گرفت؛ ضمن اینکه غربالگری و آموزش در مراکز صنعتی و دانشگاهی نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی مؤثر است.

اشدری خاطرنشان کرد: چنانچه دانش آموزان در مدارس به‌گونه‌ای هدایت شوند که در حوزه پیشگیری از بیماری‌های کلیوی اطلاعات کسب کنند و آن را به خانواده‌ها انتقال دهند، می‌توان تا حدی اطلاع‌رسانی لازم را در سطح اجتماع انجام داد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه به‌محض درگیری یکی از اعضای خانواده با بیماری کلیوی مشکلات روانی، معیشتی، عاطفی و اجتماعی برای تمام خانواده ایجاد می‌شود و این آسیب‌ها دولت را نیز متحمل هزینه می‌کند، پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی ضرورتی انکارناپذیر است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین اضافه کرد: طرح «همشاگردی سلام» برنامه‌ای است که برای دومین سال متوالی در طول سال تحصیلی در هفت‌بند ازجمله «سلامت بدن و تغذیه سالم، ورزش، ارتباط آن با کلیه و پیشگیری از بیماری‌ها، بهداشت روانی و تأثیر آن بر سلامت بدن، کلیه و پیشگیری از بیماری‌ها» و نیز «دیالیز و پیوند کلیه» در مدارس به اجرا درمی‌آید و دانش آموزان روزنامه‌های دیواری با موضوع بیماری کلیوی تهیه می‌کنند.

اشدری یادآور شد: هم‌اکنون این انجمن ۷۴ بیمار بیکار، ۹ بیمار بازنشسته فرهنگی، پنج بیمار بازنشسته دولتی، ۱۰ بیمار بازنشسته نیروهای مسلح، ۴۴ بیمار مستمری‌بگیر، ۱۰ بیمار زیرپوشش بهزیستی، ۴۰ بیمار زیرپوشش مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین، ۱۴ نفر دانشجو و محصل و فقط ۳۸ بیمار شاغل را زیرپوشش خدمات خود دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری انجمن‌های خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد باوجود داشتن مجوز از وزارت کشور، در استان اجازه جمع‌آوری زکات فطره را نیافتند و همین امر سبب شد انجمن حمایت از بیماران کلیوی توانایی ارائه سبد کالا شامل برنج، روغن، گوشت و اقلامی از این قبیل به بیماران زیرپوشش خود را نداشته باشد.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین تصریح کرد: نیاز به محیطی بی‌دغدغه و به‌دور از سلایق سیاسی داریم تا افراد خیر بدون هیچ چشم‌داشتی به کسانی که جامعه نیاز آن‌ها را به اثبات رسانده است، کمک کنند.

اشدری با تأکید بر اینکه لازم است دولت با سمن‌ها در تعامل مثبت باشد، اضافه کرد: دولت‌ها باید بدانند که سمن‌ها مغایر قوانین گام برنمی‌دارند و فارغ از سیاست عمل می‌کنند؛ زیرا برای وفاق با دولت آمده‌اند و در مسیر حل مشکلات نیازمندان از وجود خیران بهره می‌گیرند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار