کد خبر: ۱۲۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶ 11 November 2015

اقامتگاه بوم گردی در روستای جوانمرد بوکان تأسیس می شود

به گزارش رضا سلیمانی خبرنگار خبرگزاری تابناک آذربایجان غربی : در سومین جلسه کمیته کارشناسی اقامتگاههای بوم گردی ، با پنج در خواست واصله از سوی متقاضیان حقیقی موافقت بعمل آمد.

در سومین جلسه کمیته کارشناسی اقامتگاه‌های بوم گردی که به ریاست مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی تشکیل شد، پس از بررسی شرایط و شاخص‌های درخواست‌های واصله، با پنج طرح با رعایت شرایط و ضوابط مربوط، جهت صدور مجوز موافقت شد.

براساس این گزارش اقامتگاه‌هایی که با تاسیس آن‌ها موافقت به عمل آمد در روستاهای موسالان سردشت، جوانمرد بوکان ، بدرلو ارومیه، شیخ سرمست سلماس و کله کوکه پیرانشهر قرار دارند.

گفتنی است که اقامتگاه‌های بوم گردی با هدف توسعه گردشگری طبیعی، تاریخی و اشتغال زائی برای اهالی بومی روستاهای دارای جاذبه‌های گردشگری، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

 

تولید بالغ بر یک میلیون و 326 هزار تن سیب درختی در آذربایجان غربی

رحیم پرویزی در جلسه هم اندیشی ترویج بهبود فرهنگ مصرف سیب که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد ، اظهارکرد: بر اساس پیش بینی کارشناسان امسال بیش از یک میلیون و 326 هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 35 درصدی برخوردار است .

پرویزی تصریح کرد: این استان مقام اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده است و سطح زیرکشت باغات سیب استان 70هزار و 744 هکتاربوده که سطح باغات بارور 56 هزار و 505 هکتار و مابقی غیر بارور است .وی یاد آورشد: بیش از مدت یک سال است که نظام صنفی کشاورزی ارومیه ، کمیته پیگیری مسائل و مشکلات سیب استان را با حضور نمایندگان استانداری و سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و سایر تشکل های مرتبط تشکیل داده و جلسات آن را به طور منظم برگزار نموده است .دبیر نظام صنفی كشاورزی ارومیه تاکید کرد: یکی از اقدامات اخیر نظام صنفی كشاورزی شهرستان ارومیه، پیشنهاد و مكاتبه با استاندار آذربایجان غربی در موضوع "ترویج افزایش فرهنگ مصرف سیب" بوده است و در این مكاتبه خواسته شده است تا با توجه به رتبه اول كشوری تولید سیب در استان آذربایجان غربی و همچنین حمایت از باغداران استان ، تعمهیدات لازم برای هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش، مراكز نظامی و پادگان ها، مراكز آموزشی و درمانی و افزایش آگاهی های عمومی در خصوص مزایای مصرف سیب به عمل آید.

وی خاطر نشان کرد: در پی این اقدام نظام صنفی كشاورزی شهرستان ارومیه، استاندار آذربایجان غربی نیز طی نامه ای به رئیس صدا و سیما، وزرای جهاد كشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری به انجام اقدامات در جهت عملی شدن موضوع مطرح شده از سوی نظام صنفی كشاورزی شهرستان ارومیه به منظور ترویج فرهنگ استفاده از سیب در سبد غذایی خانوارها، تغذیه دانش آموزان و نیروهای نظامی، انتظامی و ... را خواستار شده است .

مجید نوروزی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه تعداد 42 هزار نفر در سطح استان عضو نظام مهندسی کشاورزی هستند ، ادامه داد: هدف اصلی ما در کمیته سیب در مرحله نخست بهبود وضعیت سیب صنعتی در استان است ، چرا که به تبع آن با کاهش ورود سیب درجه 2 به سردخانه ها ، کیفیت سیب ذخیره سازی شده در سردخانه های استان بهبود می یابد .

نوروزی یادآورشد: درحال حاضر قیمت تمام شده سیب درختی برای باغداران در سردخانه ها 1500 تومان است که هزینه های تولید محصول در مقایسه با کشورهای خارجی خیلی بالاست و مقرون به صرفه نیست .در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه به ارائه راهکارهایی در خصوص ترویج فرهنگ مصرف سیب در استان پرداختند .

 

موردی از مرگ و میر مشکوک پرندگان در تالاب های مهاباد مشاهده نشده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در بازدیدهای خود از تالاب های این شهرستان موردی از مرگ و میر مشکوک پرندگان مهاجر را مشاهده نکردند.

کامران حسینی افزود: پس از تلف شدن تعدادی از پرندگان در آبگیری در نزدیکی دریاچه ارومیه کارشناسان این اداره گشت زنی های خود را در تالاب های این شهرستان شروع کردند.

وی اضافه کرد: در بررسی های انجام شده تاکنون مواردی از مرگ و میر پرندگان را در تالاب های این شهرستان از جمله تالاب بین المللی کانی برازان مشاهده نشده است. حسینی از اهالی روستاهای همجوار تالاب های شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه لاشه پرندگان و یا پرندگان نیمه جان ضمن خودداری از جمع آوری آنها، مراتب را به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به وضعیت تالاب های این شهرستان نیز گفت: با احیای چشمه قره داغ و بارندگی های پاییزه، 70 درصد تالاب بین المللی کانی برازان احیا شده و مهاجرت پرندگان به این تالاب بین المللی شروع شده است.

وی اضافه کرد: کارشناسان این اداره در پایش های خود از این تالاب بین المللی علاوه بر مشاهده صدها قطعه پرنده مهاجر، چندین قطعه از دو گونه بسیار نادر اردک سرسفید و اردک بلوطی را نیز مشاهده و شناسایی کردند.

وی اضافه کرد: با وجود بارش باران پاییزی هنوز هم تالاب قوپی باباعلی این شهرستان احیا نشده و بخش های زیادی از آن خشک است. تالاب کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است. تالاب قوپی باباعلی مهاباد نیز با بیش از 500 هکتار مساحت یکی از دو تالاب بین المللی این شهرستان است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در 35 کیلومتری شمال مهاباد در مسیر جاده مهاباد ـ میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است.

 

فرماندار ویژه شهرستان مهاباد : از تولید داخلی حمایت کنیم

اولین جلسه راهبری سرمایه گذاری شهرستان مهاباد ، با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان و تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.در ابتدای جلسه کتانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد با ارائه مطالبی از وضعیت اقتصادی شهرستان و سرمایه گذاری بخش خصوصی و شهرک صنعتی و صنایع شهرستان ، تاکید کردند.

وی افزود : دولت با ارایه بسته تشویقی اقدام به آغاز خروج کشور از رکود کرده است. کتانی درباره تاکیدات رهبری مبنی بر فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور ، افزود : برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ما موانعی نداریم و در ضمن باید در این خصوص باورهای منفی موجود در جامعه را تغییر دهیم و نگرشی مثبت را ایجاد کنیم ، اتکای ما روی سرمایه گذاران داخلی است و اولولیت با آن هاست ، و از تولید داخلی حمایت کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد به توانمندی های شهرستان اشاره کردند و افزودند : در بخش کشاورزی ما رتبه های کشوری داریم ، در بخش صنایع پتروشیمی 150 هکتار زمین آماده داریم ، در بخش گردشگری ، با عنایت استاندار خانه کُرد ایجاد می شود .

وی افزود : با توجه و تاکید بر این توانمندی ها میتوانیم راهکارهای خوبی در جهت خروج از رکود بازار و ایجاد اشتغال در شهرستان را داشته باشیم . در پایان ، کتانی خواستار تهیه و تنظیم آمار و داده های اطلاعاتی پتانسیل های شهرستان را در خصوص سرمایه گذاری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار