در نشست علمی- تخصصی گرامیداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه تبریز
نشست علمی- تخصصی گرامیداشت روز جهانی شهرسازی در دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 10 November 2015

به گزارش تابناک تبریز، مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی  در این نشست با تاکید بر اینکه شهرسازی یکی از مقوله های مجهول توسعه پایدارشهری است که باید توجه بیشتری به آن شود، گفت: توسعه پایدار یک شهر باید از یک اقتصاد پررونق , فرهنگ غنی و محیط امن و پاک، شادابی و زندگی برخوردار باشد.

دکتر توحید اخلاقی افزود: اهمیت دادن به این مقوله، همت همگانی را می طلبد و توسعه پایدار شهری نیز بر سرمایه انسانی استوار است که مطالعات شهری، حقوق شهری و خدمات شهری همگی در ارتباط با سرمایه های انسانی است که بدنه اصلی آن در حقیقت شهروندان هستند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حوزه ماموریت اداره کل راه و شهرسازی نیز این خلاء وجود دارد که باید در برنامه ریزی ها مد نظر قرارگیرد

رییس دانشگاه تبریز در این آیین با اشاره به معیارهای شهر اکولوژیک گفت: شهر اکولوژیک شهری پایدار است که در آن معیارهایی چون حمل و نقل مطلوب، محیط سالم، دسترسی مناسب به بهداشت و درمان، امکانات گذران اوقات فراغت، تغذیه صحیح، مسکن مناسب، جرم و جنایت پایین و ... به خوبی و بدون تخریب رعایت می شود.

دکتر محمدرضا پور محمدی با اشاره به یکی از شهرهای نمونه در این خصوص یادآور شد: شهر مصدر، به عنوان پروژه ای اکولوژیک در ابوظبی با هدف کربن صفر، زباله صفر و عاری از سوخت های فسیلی ایجاد شده است و این شهر با استفاده از بهترین و کارآمد ترین تکنولوژی های تجاری سازی شده در سطح جهان و گذاشتن مقررات کارآمدی سخت گیرانه در زمینه های عایق کاری، منابع نور کم انرژی، درصد بازتاب (مثلا در پنجره ها)، بهینه سازی نور طبیعی، نصب لوازم برقی هوشمند (در سیستم های مدیریتی ساختمان ها)، یک سیستم تعاملی مدیریت انرژی سراسری شهر برای مدیریت بار الکتریکی بر روی شبکه طراحی شده است.

.

دکتر رسول قربانی، مدیر گروه آموزشی جغرافیا و برنامه ریزی شهری نیز هدف از برگزاری این نشست را بزرگداشت روز جهانی شهرسازی به منظور بررسی چالش های مناطق شهری و ارایه راهکارهای لازم برای برخورد با این مشکلات با حضور اساتید دانشگاه و مدیران اجرایی دستگاه های ذیربط بیان کرد و افزود: در صورت شناخت این مشکلات شهری و با ارایه راهکارهای علمی است که می توان بسیاری از چالش های موجود شهری را حل کرد.

توسعه پایدار و جایگاه حقوق شهروندی در آن، بهره گیری از تکنولوژی های نوین در توسعه شهری، ارایه راهکار استفاده از شهر هوشمند در توسعه شهری ایران، توسعه اکولوژیکی فضای سبز شهری، توسعه تعامل و همفکری دانشجویان برنامه ریزی شهری در مقاطع مختلف از جمله محورهای این نشست بود.

همین گزارش حاکی است: ارایه مقاله با عنوان توسعه اکولوژیک و ساختار فضای سبز شهری از سوی راضیه تیموری دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری و پانل پرسش و پاسخ از دیگر برنامه های جنبی این نشست بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :