رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همزمان با بارش‌های پائیزی هزاران پرنده مهاجر در آبگیرها، سواحل و تالاب‌های استان بوشهر برای زمستان‌گذرانی فرود آمدند.
کد خبر: ۱۲۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 08 November 2015
تابناک بوشهر: استان بوشهر با داشتن 937 کیلومتر نوار ساحلی از ویژگی‎های مهمی برخوردار است به‌گونه‌ای که این استان دارای انواع خورها، مصب رودخانه‌ها و سواحل ماسه‌ای زیبایی است که زمینه زیست انواع جانواران به ویژه پرندگان را فراهم کرده است.

استان بوشهر دارای  شش منطقه تحت حفاظت است که شش منطقه آن در کنار دریای خلیج فارس قرار دارد که زمینه مناسبی برای زاد و ولد و زمستان گذری پرندگان فراهم آورده است.

گونه‌های نادر و یا در معرض خطر انقراض از جمله انواع پستانداران و لاک پشت‌های دریایی، جنگل‌های مانگرو، آبسنگ‌های مرجانی، زیستگاه پرندگان دریایی، تالاب‌های ساحلی و خلیج‌های کوچک از ویژگی‎های استان ساحلی بوشهر است.

زمستان گذرانی پرندگان در نوار ساحلی و تالاب‌‎های این استان یکی از ظرفیت‎های مهم این استان محسوب می‎شود.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به مهاجرت پرندگان به مناطق تالابی و آبگیرهای استان بوشهر اظهار داشت: با شروع فصل سرما انواع پرندگان نادر جهان مانند فلامینگو، پلیکان، درنا، هوبره در زیستگاه‌های حفاظت شده استان بوشهر فرود آمدند.

خسرو درویشی با بیان اینکه استان بوشهر دارای قابلیت‌های مهمی در حوزه زیست جانواران دارد تصریح کرد: پرندگان مناطق نیم کره شمالی از سیبری و کشورهای اروپایی به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند و زمستان خود را در آبگیرها، سواحل و تالاب‌ها سپری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 120 گونه پرنده در مناطق مختلف استان بوشهر فرود آمدند گفت: براساس سرشماری سال گذشته که هر سال از نیمه دی‌ماه تا نیمه بهمن‌ماه انجام می‌شود بیش از 70 هزار پرنده در تالاب، آبگیرها و سواحل استان بوشهر زمستان‌گذرانی می‌کنند.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: انواع سلیم‌ها، آب چلیک‌ها، فلامینگو و انواع پلیکان در سواحل و تالاب استان بوشهربرای زمستان گذری فرود آمده‌اند.

درویشی مناطق حفاظت شده مند، جزایر خارک، خارگو، نخیلو، خان، ام الگرم و پارک ملی دریایی نایبند و تالاب حله را مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در استان بوشهر دانست و بیان کرد: با بارش‌های پاییزی در استان بوشهر وضعیت مناسبی را برای زمستان گذری پرندگان فراهم آورده است به‌گونه‌ای که تاکنون بیش از 70 هزار پرنده شناسایی شده است.

وی پرنده نگری را از برنامه‌های مهم امسال دانست و گفت: با توجه به اینکه پرندگان در زمستان منظره زیبایی فراهم می‌کنند پرنده نگری  با تلسکوپ و دوربین چشمی از برنامه‌های مهم امسال برای گردشگران و توریست‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هم اینک 6.5 درصد مساحت این استان تحت حفاظت محیط زیست است  بیان کرد: بر اساس مقررات بین المللی 10 درصد مساحت هر کشور باید تحت حفاظت محیط زیست باشد که شاخص ملی آن هم اینک 8 درصد و بوشهر 6.5 درصد است.

حسین دلشب با بیان اینکه مناطق ساحلی از غنی‌ترین و بهترین زیستگاه خشکی دریایی به شمار می‌روند گفت: 157هزار هکتار از مساحت استان بوشهر در قالب 7 منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی حله و مند، اثر طبیعی ملی کوه نمک و خارگو، پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی دریایی دیر نخلیو و خارک به عنوان مناطق تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دانست.

وی حله را بزرگترین تالاب استان بوشهر دانست و افزود: این تالاب که رو به خشکی شدن می‌رود مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در استان بوشهر است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار