یک پژوهشگر آثار تاریخی مازندران گفت: غارتگران جایی برای نشستن در غاز اسپهبد خورشید باقی نگذاشته‌اند.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 07 November 2015
به گزارش تابناک مازندران؛ احمد باوند در نخستین نشست هم‌اندیشی انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی با رویكرد بررسی آثار تاریخی و ارائه راهكار اجرایی گفت: آثار طبیعی و تاریخی بسیاری همچون شاه چشمه، آبشار شوراب، آبشار ورسك، آبشار سل بن، آبشار دو قلو، آبشار سوته، كوه اتابك، ارفع كوه، تیز كوه ، چشمه آب معدنی گندو، كاروان سرای گدوك، سه خط طلا، پل ورسك كلیسا راه‌آهن، قلعه باجگیران، آرامگاه اخوت و ..... فقط در فاصله 10 كیلومتری گردنه گدوك تا اسپهبد خورشید وجود دارد كه می‌توان به عنوان جاذبه‌های گردشگری از آنها استفاده كرد.
وی با اشاره به اینكه كلیسای آلمانی‌ها در این منطقه را می‌توان به عنوان كوچك‌ترین كلیسا ثبت كرد؛ گفت: 80 سال قبل مردمانی برای ساخت راه از کشور آلمان كمك كرده‌اند و آنها برای انجام فرایض دینی خود اقدام به ساخت این كلیسا كردند و امروزه شاهد آن هستیم كه كلید آن به میراث فرهنگی تحویل نشده است.
نویسنده و پژوهشگر میراث فرهنگی و آثار باستانی با اشاره به اینكه اسپهبد خورشید به دلیل طاق بلند ک دارای 85 متر طول و 85 عرض است و آثار تاریخی و معماری درون غار است كه این اثر شناخته شده است، گفت: این اثر در سال 81 و با شماره 7839 در لیست آثار ملی كشور ثبت شده است و در سال 84، 500 هكتار به عنوان عرصه غار در نظر گرفته شد.
وی با تاكید بر فعالیت‌های معادن فلورین در بالادست و معادن شن و ماسه در زیر دست این غار تهدید این اثر ملی است، گفت: این غار در دو طبقه ساختمان و قابل سكونت بوده و ظرفیت 200 نفر را داشته است و در سال 41 كه چنگیز شیخلی وارد غار شد توانسته در غار بنشیند ولی سال گذشته كه من به غار رفتم به دلیل حفاری‌های غیر مجاز غارت‌گران میراث فرهنگی حتی امكان نشستن در غار وجود نداشته است.
باوند وجود میدان تیر پادگان دوآب  را نیز از دیگر عوامل تخریب اسپهبد خورشید دانست و گفت: با داشتن یك جو عشق و علاقه به میراث فرهنگی و نصب تابلو گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های موجود منطقه همچون چشمه آب معدنی گندو در فاصله 500 تا 600 متری از غار كه برای بیماری‌های پوستی بسیار مفید است و آبشار فصلی امافت به ارتفاع 50 تا 60 متری كه با انتقال آب چشمه امافت می‌توان به آبشار دائمی تبدیل شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار