رئیس قوه قضاییه گفت: بررسی پرونده‌های کلان از سوی دستگاه قضایی سبب تخریب‌هایی علیه قوه قضاییه از سوی برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو شده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵ 03 November 2015
به گزارش تابناک مازندران ، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی عصر امروز در همایش قضات و کارکنان دستگاه قضایی مازندران اظهار داشت: کسی که وظیفه قضاوت را بر عهده دارد خلیفه در زمین بوده و شأن قضاوت بر این است که خلافت داشته باشد. استفاده از قضاوت به این معناست که قاضی که در منصب انبیاء و اولیاء بوده در ایفا نقش عدالت خود نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: عظمت مقام قاضی و قضاوت و پر خطر بودن این مقام از سوی خداوند بیان شده است و منصب قضا کار بزرگی است و این خدمت صادقانه از بزرگترین عبادتهاست که اگر کوتاهی صورت گیرد نزد خدای خود پاسخگو هستیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در قانون اساسی شأن دستگاه قضایی درست بیان شده است و دستگاه قضایی دارای یک استقلال عمل در قانون اساسی است تصریح کرد: در هیچ جای دنیا این استقلال عمل برای دستگاه قضایی وجود نداشته و در قانون اساسی ایران که مبتنی بر ولایت فقیه بوده دستگاه قضایی از قوه مجریه جداست و مستقل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه در کشورهای دیگر مسئله دستگاه قضایی توسط قوای مجریه و مقننه بررسی می‌شود، تصریح کرد: یکی از خصایص دستگاه قضایی ایران این است که بر اجرای فعالیت قوه مجریه نظارت جدی داشته و بر حسن فعالیت قانونی قوه مجریه نظارت دارد.

وی با بیان اینکه از سوی دیوان عدالت اداری مصوبات غیرقانونی دولت که بر خلاف قانون باشد باطل خواهد شد، افزود: نظارت سازمان بازرسی بر دستگاه اجرایی و حسن اجرای قانون وظیفه مهم دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اختیارات وسیعی به دستگاه قضایی داده شده و باید تلاش کنیم تا وظایف قضات احسن انجام شود افزود: 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد که علیرغم کمبود نیروی انسانی کارمندان دستگاه قضایی کار بررسی و بایگانی پرونده‌ها را انجام می‌دهند.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه کسرت تشکیل پرونده در قوه قضائیه به معنای اعتماد عمومی به دستگاه قضایی است، افزود: این امر به این معناست که مردم به دستگاه قضایی اعتماد کرده و برای رفع دادرسی خود به دادگستری‌های مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار قضاوت ممکن است با نارضایتی‌ها به واسطه عدم اصرار رأی عادلانه مواجه باشد، افزود: این کار مجاهدانه برای کاهش پرونده‌های قضایی در محاکم امری پسندیده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رهبری انقلاب در دیدارهای مکرر با دستگاه قضایی بر سلامت قضایی این دستگاه تأکید داشتند، افزود: قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های کلان حساب شخصی و جنایی نداشته و در این موارد بر مدار قانون و عدالت رفتار می‌کند.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه پرونده‌های کلان بسیاری در دستگاه قضایی در حال بررسی هستند که در دوره‌هایی جرأت بررسی این پرونده‌ها وجود نداشت، تصریح کرد: این امر مایه مباهات دستگاه قضایی بوده که به سمت و سوی پرونده‌های کلان سوق می‌یابد.

وی با بیان اینکه بررسی پرونده‌های کلان از سوی دستگاه قضایی سبب تخریب‌هایی علیه قوه قضائیه از سوی برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو شده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی اگرچه مورد تخریب قرار گیرد ولی باید به کار الهی و دینی خود در راستای عدالت اقدام کرده و از تخریب‌ها و بگو و مگوهای رسانه‌ای نهراسد تا آبرو و صلابت دستگاه قضایی حفظ و تقویت شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این دستگاه در برخورد با مفاسد اجتماعی، اشرار و سارقان مسلح با اقتدار عمل کرده و به این رسالت خود ادامه خواهد داد، یادآور شد: قوه قضائیه با اقتدار امنیت را برای مردم تضمین کرده چرا که امنیت به مثابه نان شب برای مردم اهمیت دارد.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه با وجود پیگیری‌های قوه قضائیه در برخورد با اشرار ناامنی‌هایی را در کشور شاهد هستیم، تصریح کرد: باید سارقان مسلح و اشرار در کشور احساس ناامنی کنند چون قوه قضائیه بزودی به کمک ضابطان قضایی به سراغ آنها خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در حوزه تغییر کاربری‌ها و زمین‌خواری در دادگستری استان عزم جدی وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه باید با اقتدار با پدیده تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اولویت اجرا در پرونده‌های کاربری نباید محرومان باشند، یادآور شد: در عین حال که دستگاه قضایی در مورد تغییر کاربری باید قانون را اجرا کند ولی توجه به محرومان و ملاطفت با آنان در اجرای قانون باید رعایت شود.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه مهمترین دغدغه بنده ساماندهی نیروی انسانی در دستگاه قضایی بوده است، افزود: تلاش داریم تا پایان امسال 4 هزار قاضی به دستگاه قضایی افزوده شود تا بتوانیم نسبت به کاهش پرونده‌های دستگاه قضایی گام‌های اساسی صورت دهیم.

وی با بیان اینکه اعتدال در حوزه نیروی انسانی در دستگاه قضایی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه تأمین رفاهیات کارکنان دستگاه قضایی قوه قضائیه اقدام به تشکیل بنیاد تعاون قوه قضائیه کرده است.
رئیس قوه قضایی در ادامه سفر 3 روزه خود به مازندران فردا در دومین روز قرار است با نخبگان و روحانیون استان دیدار کند. جلسه شورای اداری و نشست خبری پایان سفر رئیس قوه از برنامه های سومین سفر آملی‌لاریجانی به مازندران خواهد بود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار