شاید همین پیام‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها موجب شد امسال تاسوعا و عاشورای پاکیزه‌تری را در شهر قم شاهد باشیم و در طول عزاداری‌های محرم کمتر با صحنه نازیبای زباله‌های تلنبار شده در خیابان روبه‌رو شویم.
کد خبر: ۱۲۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 31 October 2015
«با هر نیتی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنید، یادتان باشد ظرف‌های نذری را روی زمین رها نکنید... رفتگر محله جزو لشکر یزید نبود...» این قبیل پیام‌ها چند وقتی است در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و با پوسترهایی همراه است که از زیبایی یک نذر معنوی برای سیدالشهدا(ع) و زشتی ایجاد زحمت برای نارنجی‌پوشانی که حافظان زیبایی و پاکیزگی‌ شهرند، سخن می‌گوید.

شاید همین پیام‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها موجب شد امسال تاسوعا و عاشورای پاکیزه‌تری را  در شهر قم شاهد باشیم و در طول عزاداری‌های محرم کمتر با صحنه نازیبای زباله‌های تلنبار شده در خیابان روبه‌رو شویم.

محرم ماه رستاخیز است. وقتی هلال ماه محرم از راه می‌رسد زن و مرد و پیر و جوان به میدان می‌آیند تا نقشی در این رستاخیز دسته جمعی داشته باشند. این شور و حال آنقدر اثرات مثبت دارد که گاهی یادمان می‌رود به اندک آسیب‌هایش هم دقت کنیم منتهی اینها وجود دارند و باید برایشان فکری کرد. یکی از این آسیب‌ها تولید حجم وسیعی از زباله پلاستیکی است که اثرات نامطلوبی بر محیط زیست دارد. 

مساله دیگر نازیبایی شهر و زباله‌هایی است که در کوچه و خیابان رها می‌شود. به گواه کسانی که امسال در سطح شهر در بحبوحه عزاداری‌ها حضور داشتند، زائران و عزاداران کمتر با صحنه‌های تأسف‌بار دپوی زباله در خیابان‌ها مواجه بودند.

سرمایه‌گذاری برای فرهنگ‌سازی

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم این مساله را ناشی از تلاش شهرداری برای فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌داند. او می‌گوید که محرم امسال نشان داد اگر برای فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم، جواب می‌گیریم و این هزینه‌ها به سرعت جبران می‌شود.وی ادامه داد: وضعیت سطح شهر در این روزها نشان می‌دهد که مردم در حین استفاده از نذری‌ها با شهرداری همراهی کرده و زباله‌های خود را در خیابان رها نمی‌کنند که از این بابت باید از مردم تشکر کرد.سید عبدالله میرابراهیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم هم این موضوع را تائید می‌کند.

همراهی مردم با شهرداری

وی با اشاره به همراهی مردم با شهرداری در این عرصه می‌گوید: سال‌های گذشته فقط زباله‌هایی که مردم در معابر تخلیه می‌کردند را حین عزاداری‌ها به نهرها منتقل می‌کردیم تا پس از اتمام مراسم‌ها فرصت پاکسازی نهرها باشد اما امسال شاهد بودیم که مردم پس از استفاده از نذری‌ها آنها را رها نمی‌کردند بلکه به کارتن پلاست‌هایی که سازمان مدیریت پسماند در اختیار هیأت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی گذاشته بود، خیابان‌ها را از کثیفی نجات داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به افزایش حجم زباله در این روزها ابراز داشت: کارگران شهرداری در این روزها گاهی حتی تا 10 صبح مشغول پاکیزه کردن معابر بودند با این حال سطح شهر در طول اجرای مراسم‌ها پاکیزه بود.

به گفته وی هیأت‌های مذهبی امسال در هنگام مراجعه به شهرداری برای مجوز ایستگاه صلواتی، آموزش‌های لازم و کارتن‌پلاست‌هایی را برای جمع‌آوری زباله دریافت کردند و سازمان تلاش کرده به باقی هیأت‌ها هم این اقلام را برساند تا سطل زباله نزدیک تمام ایستگاه‌های صلواتی وجود داشته باشد. میرابراهیمی می‌گوید در تاسوعا و عاشورای امسال هزار و 900 نیروی رفتگر به کارگیری شده‌اند که برخی از طریق فراخوان به صورت نیروی مازاد در این امر شرکت داشته‌اند. همچنین 400 پیک بهداشت، کار جابه‌جایی زباله را انجام می‌دادند.

فرهنگ‌سازی در شبکه‌های اجتماعی

حسین شریفی، معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم هم با اشاره به نگاه ویژه این سازمان به فرهنگ‌سازی در پاکیزه نگه داشتن شهر در ایام محرم ابراز داشت: پیش از شروع ماه محرم اقدامات فرهنگ‌سازی را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده بودیم.

وی با اشاره به فعالیت پاکبان‌ها و توزیع کارتن پلاست و پلاستیک میان ایستگاه‌های صلواتی افزود: آموزش چهره به چهره مسئولان هیأت‌ها یکی از اقدامات امسال ما بود.معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به آماده باش بودن تمام پاکبان‌ها و عوامل اجرایی این سازمان در تاسوعا و عاشورای امسال گفت: هر جا نیروهای سازمان می‌دیدند مسائل بهداشتی آنگونه که باید رعایت نمی‌شود آموزش‌های لازم را ارائه می‌کردند و نتیجه این فعالیت مستمر را مردم در خیابان‌ها می‌بینند.به هر حال خوب است کسانی که نیت خیری در برگزاری مراسم مذهبی دارند به این نکته هم توجه کنند که نیات خیر را نباید با ایجاد مزاحمت برای دیگران باطل کرد. گاهی کمی دقت در رفتار شهروندی ما می‌تواند اثرات معنوی اقدامات خوبی که انجام می‌دهیم را چند برابر کند. گاهی هم بی‌دقتی به موضوع حق‌الناس ممکن است ثواب نذرمان را....

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار