ستارگان آینده تکواندو قم در مسیر پیشرفت:
استان قم با وجود حضور قهرمانان و ملی پوشان پرتعداد در رشته‌های ورزشی مختلف، در رشته تکواندو به حداقل‌ها بسنده کرده است و این رشته هنوز نتوانسته است در رقابت با کاراته به عنوان رقیب خود در ورزش‌های رزمی به جایگاه مناسبی برسد.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 31 October 2015
به گزارش تابناک قم، با وجود موفقیت‌های بزرگ تکواندوی کشورمان در میادین معتبر بین المللی، بازی‌های آسیایی و المپیک، سهم تکواندوی قم از این موفقیت‌ها بسیار محدود بوده است. 

رشته تکواندو در سالیان گذشته زیر سایه سنگین سازماندهی ضعیف و ناتوانی در پرورش قهرمان، موفق به فتح جایگاه‌های مهم تکواندوی کشور نشده است. 

استان قم با وجود حضور قهرمانان و ملی پوشان پرتعداد در رشته‌های ورزشی مختلف، در رشته تکواندو به حداقل‌ها بسنده کرده است و این رشته هنوز نتوانسته است در رقابت با کاراته به عنوان رقیب خود در ورزش‌های رزمی به جایگاه مناسبی برسد. 

با این وجود حضور محمد جمشیدی در راس هیئت تکواندوی استان قم و احیای برنامه‌های استعدادیابی نویدبخش روزهای بهتر برای این رشته است. 

افتخارات محدود تکواندوی قم

سید محمد رفیعی تکواندوکار قمی که سابقه حضور در مسابقات نوجوانان جهان و کسب مدال از این مسابقات را دارد در سال‌های اخیر حضور جسته و گریخته‌ای در تیم ملی داشته است و موفق به کسب چند مدال بین المللی شده است. 

با وجود ناکامی رفیعی در حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون، مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک ریو، این تکواندوکار کماکان گل سرسبد تکواندوی قم محسوب می‌شود. 

با وجود موفقیت‌های مقطعی چند تکواندوکار قمی دیگر در مسابقات مختلف، تکواندوی قم علاوه بر رفیعی قهرمان نام آور دیگری ندارد و حالا جوان‌تر‌ها به دنبال مطرح کردن خود به عنوان ستاره‌های جدید تکواندوی قم هستند. 

حضور علی چهرقانی تکواندوکار نوجوان قمی در مسابقات قهرمانی آسیا در چین تایپه نشان دهنده تلاش تکواندوی قم برای ظهور پدیده‌های جدیدی در این رشته است که البته هرگز برای جامعه پرمخاطب تکواندوی قم کافی نیست. 

جایگاه تکواندوی قم در حوزه بانوان

تکواندوی قم در بخش بانوان در قسمت مبارزه موسوم به کیوروگی حرفی برای گفتن ندارد و علت این امر رکود سنگین و شدید تکواندوی بانوان قم در چند سال گذشته است. بانوان تکواندوکار قمی در سال‌های اخیر در هیچ یک از رویدادهای معتبر کیوروگی کشور حضور نداشته‌اند و این امر به دلیل عدم ساماندهی امور بانوان در تکواندوی قم بوده است. 

ضعف مدیریتی، نبود بودجه مناسب و البته فقدان برنامه جامع برای رشد تکواندوی بانوان قم از علل ضعف در تکواندوی بانوان در بخش کیوروگی به شمار می‌رود. 

با این وجود، تکواندوی قم در بخش فرم موسوم به پومسه شرایط بهتری دارد و کبری سخایی وطن پومسه کار قمی نیز سردمدار پومسه تکواندوی قم محسوب می‌شود که وی هنوز هم در لیگ بر‌تر پومسه بانوان کشور حاضر است. علاوه بر سخاییی وطن، چند چهره جوان‌تر نیز از تکواندوی قم وارد لیگ‌های بر‌تر و دسته اول پومسه بانوان کشور شده‌اند و تشکیل تیم پومسه بانوان قم به منظور حضور در رقابت‌های بخش تیمی از اتفاقات مثبت تکواندوی قم در بخش فرم محسوب می‌شود. 

پایان دوره فعالیت فرشته کریمی مهر و حضور مریم یقینی به عنوان نایب رئیس هیئت تکواندو می‌تواند سرآغاز تغییرات مثبت در تکواندوی بانوان قم باشد چنان که پس از این تغییرات مدیریتی، قم برگزاری مسابقات منطقه‌ای کیوروگی بانوان را عهده دار شد و سازماندی مسابقات لیگ‌های بانوان استان نیز در دستور کار قرار گرفت. 

چشم انداز آینده؛ پیش به سوی توکیو ۲۰۲۰

عمده برنامه‌های هیئت تکواندوی استان قم در زمینه تمرین، برگزاری اردو‌ها، آموزش و مسابقات در سالن شهیدان برجعلی‌زاده قم که به خانه تکواندو موسوم است برگزار می‌شود. 

با حضور در این سالن، المان‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در فضای خانه تکواندو خودنمایی می‌کند که حاکی از برنامه جالب هیئت تکواندو برای ایجاد تحریک و آمادگی روانی تکواندوکاران جوان به منظور کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ است. 

محمد جمشیدی رئیس هیئت تکواندوی استان قم می‌گوید تکواندوکاران نونهال و نوجوان قمی از نظر فنی ظرفیت پیشرفت و حضور در رده‌های بالای کشور را دارند و باید به آن‌ها میدان داد. 

وی حضور تیم‌های تکواندوی قم در لیگ‌های مختلف پایه کشور از رده سنی خردسالان گرفته تا بزرگسالان را گامی مهم و اساسی در زمینه پشتوانه سازی برای تکواندوی قم می‌داند. 
یاسین پیشرو و یک فرصت بزرگ

تیم تکواندوی یاسین پیشروی قم امسال برای نخستین بار در لیگ بر‌تر تکواندوی کشور حاضر است و به نظر می‌رسد حضور این تیم یک فرصت فوق العاده برای رشد و پیشرفت تکواندوکاران جوان قم باشد. 
با وجود اینکه یاسین پیشرو در رده سنی بزرگسالان از حداقل تعداد نفرات تکواندوکاران بومی استفاده می‌کند اما پیش بینی می‌شود در آینده، فضا برای حضور تکواندوکاران قمی در لیگ بر‌تر به شکل ملموس تری مهیا شود. 

در همین حال، حضور یاسین پیشرو در لیگ‌های بر‌تر جوانان و نوجوانان کشورانگیزه زیادی به تکواندوکاران جوان قم بخشیده است و ترسیم دورنمای آینده‌ای روشن، سبب شده میل و رغبت تکواندوکاران جوان قمی به تلاش بیشتر افزون شود. 

لیگ‌های استانی و تحول در آینده

برگزاری لیگ‌های تکواندوی استانی یکی از برنامه‌های قابل توجهی است که امسال از سوی هیئت تکواندو در دستور کار قرار گرفته است و نقطه عطف این برنامه، برگزاری مسابقات لیگ کمربندهای سبز و آبی در تکواندوی قم است. 

این مسابقات با این هدف برنامه ریزی شده که بتواند بر‌ترین استعدادهای تکواندوی قم در رده سنی نونهالان را برای رشد بیشتر و حضور در ترکیب نماینده قم در لیگ بر‌تر شناسایی کند. 

در همین حال، ترغیب باشگاه‌های سطح شهر به حضور در لیگ‌های پایه در تمامی رده‌های سنی و تشکیل لیگی جذاب از دل باشگاه‌هایی که در گذشته کمتر نامی از آن‌ها بود از اتفاقات خوب این روزهای تکواندوی قم است. 

آینده تکواندوی قم روشن است؟ 

نگاهی بر وضعیت تکواندوی قم در حال حاضر و در آستانه المپیک ریودوژانیرو نشان می‌دهد تکواندوی قم به موفقیت در آینده و به طور ویژه المپیک ۲۰۲۰ دور نیست. 

با توجه به حضور ۳ تکواندوکار نوجوان و نونهال در اردوی تیم‌های ملی از یک سو و فعالی شدن لیگ استانی تکواندو از سوی دیگر که معدن استعدادهای تکواندو در قم خواهد بود می‌توان آینده تکواندوی قم را امیدوار کننده دانست. 

در این میان ظرفیت حضور یاسین پیشرو در قم و اولویت قائل شدن این باشگاه برای رشته تکواندو در مقایسه با رشته پر زرق و برقی چون فوتسال، باید به طور شایسته مورد بهره برداری قرار گیرد و به نظر می‌رسد جنس تکواندو قم برای آغاز عصر طلایی خود جور شده است. 

تکواندوی قم در آینده می‌تواند رفیعی‌های بیشتری را تحویل تیم‌های ملی دهد و بدون شک حمایت اداره کل ورزش و جوانان قم نیز به تبع وزارت ورزش و جوانان پشت سر تکواندو، این رشته مدال آور و حافظ آبروی کشور در المپیک و بازی‌های آسیایی خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار