عضو شورای شهر تنکابن گفت: به مجموعه‌ای از اقدامات موفق و عملی رسیده‌ایم، اما معلوم نیست چرا در جلسات، ارائه طرح و راهکارهای ما را جدی نمی‌گیرند و حمایت نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 31 October 2015
علی‌رضا فلاحت‌کار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: شهرهای شمالی به‌علت محدودیت‌های زمین و نیز گردشگری بودن، در بحث زباله شش ماه از هر سال را با مشکل مواجه‌اند و سال‌هاست که هزینه‌های گزافی در این رابطه پرداخت می‌کنند اما در مقابل آن، سهم این استان‌ها و شهرداری‌های تابعه از بودجه‌ ملی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم تأمین اعتبار احداث سایت‌های کمپوست و یا زباله‌سوزها توسط شهرداری‌هایی مانند تنکابن امکان‌پذیر نیست، افزود: سرمایه‌گذاران نیز در قبال حضور در این پروژه‌ها امتیازاتی می‌خواهند که از عهده‌ شهرداری‌های شهرهای کوچک شمالی خارج است.

عضو شورای شهر تنکابن تصریح کرد: بیش از دو دهه است که همه زباله‌های تولیدی این شهر و برخی از شهرهای تابعه و گردشگران فصلی به‌علت نبود زیرساختی مانند کمپوست در سایت پرده‌سر منطقه دوهزار بخش خرم‌آباد تنکابن به‎صورت سنتی دپو و انباشت می‌شوند و با توجه به سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی،‌ امروز این سایت با توجه به همه‌ هشدارهای ما مورد توجه رسانه‌ ملی قرار گرفت.

فلاحت‌کار ادامه داد: ما این واقعه را به فال نیک می‌گیریم و از تهیه‎کنندگان آن تقدیر می‌کنیم، اما به آنها می‌گویم خیلی دیر به این مسئله توجه شده است.

* دفن زباله راه درست حل معضل زباله نیست

وی با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند در کشور تصریح کرد: متاسفانه با توجه به وجود توانمندی‌های فراوان در جوانان کشور برای حل بخش مهمی از معضلات زباله و پسماندها، این سوال مطرح است که چرا تاکنون به‌عنوان نمونه توفیقی حاصل نشده است و آیا این معضل فقط در تنکابن، رامسر یا شهرهای شمالی وجود دارد؟

این فعال زیست‌محیطی کشور گفت: اگر نگاهی گذرا به مقوله پسماند و زباله در کشور داشته باشیم به‌درستی درمی‌یابیم که زباله و پسماند تنها مشکل شهرهای شمالی نیست، بلکه سال‌ها در کشورمان به‌صورت غیرعلمی و سنتی در تمامی مناطق آب و هوایی دفن می‌شود و راه درست و علاج واقعی برای این مشکل نیست.

* توجهی به راهکارهای زیست‌محیطی نمی‌شود


فلاحت‌کار با اشاره به اینکه برای حل مشکل زباله در تنکابن، چندین نشست با مسئولان کشور و حتی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست برگزار شده است، افزود: برای حل مشکل موردنظر راهکارهای عملی و علمی ارائه کردیم و به‌دنبال معجزه و یا اختراعی جدید نیستیم، بلکه از تجربه‌های موفق درس می‌گیریم و با بومی‌سازی آن به مجموعه‌ای از اقدامات موفق و عملی رسیده‌ایم اما معلوم نیست چرا در جلسات، ارائه طرح و راهکارهای ما را جدی نمی‌گیرند و حمایت نمی‌شوند.

عضو شورای شهر تنکابن تصریح کرد: در واقع کانون بحران زباله‌ها و آلودگی‌های ناشی از آن فقط معطوف به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی شمالی نیستند بلکه بیش از 90 درصد به شیوه‌ سنتی و غلط امحا یا دفن می‌شوند و تهدیدی جدی برای سلامت زیست‌بوم کشور و مردم، همچنین نشان‌گر بی‌توجهی و ضعف مدیریتی مسئولان است.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: همه این مدیریت‌های ضعیف را در حالی‌ مشاهده می‌کنیم که از جراید مطلع می‌شویم کشور آلمان در قلب اروپا برای تامین بخش زیادی از انرژی مورد نیاز خود و حتی مواد خام موجود در پسماندها در پی خرید زباله از دیگر کشورهاست.

* نیازمند راه‌اندازی خط میانی کمپوست «پرده‌سر» هستیم


فلاحت‌کار اظهار کرد: طی یک‌ سال گذشته در بخش نخست جبهه مدیریت پسماندها، با حساس کردن موضوع زیست‌محیطی و ارائه بسته‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی در کنار اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در چند فاز که اقدامی موفق نیز بوده است؛ از درآمدها و عواید این طرح و با فروش مواد خام تفکیکی در آن، بدون ریالی کمک از دولت یا نهادی دو خط ناکارآمد سورتینگ و تولید کمپوست کارخانه نافرجام پرده‌سر را کاملاً بازسازی و آماده راه‌اندازی کردیم.

عضو شورای شهر تنکابن با بیان اینکه در حال حاضر به راه‌اندازی خط میانی این پروژه شامل امحای زباله‌های غیرقابل بازیافت نیازمند هستیم، افزود: با راه‌اندازی این خط، پروژه کمپوست پرده‌سر راه‌اندازی می‌شود و حاصل آن نیز تولید یک خاک با درجه مرغوبیت نسبی است.

وی ادامه داد: از این خاک برای کاور کردن و پوشاندن بخش قدیمی سایت یعنی دپوی زباله‌ها در وسعت هشت هکتار که بیش از 20 سال قدمت دارد، استفاده می‌کنیم.

این دوست‌دار طبیعت تصریح کرد: با اقدام مذکور و جلوگیری از دپوی زباله‌های تر که آغاز شده است؛ دیگر شیرابه‌ جدید تولید نمی‌شود و شیرابه‌های قدیمی نیز با ایجاد چند استخر همراه با رسوب‌گذاری و کاهش آلودگی به‌ویژه فلزات سنگین، به مرحله‌ای می‌رسند که اثرات مخرب شیرابه‌های قبل را ندارند و دیگر مانند گذشته حوزه آبریز رودخانه دوهزار تنکابن را تهدید نمی‌کند.

* اقدامات شهرداری و شورای تنکابن برای حل معضل زباله را منتشر می‌کنیم

فلاحت‌کار ضمن تقدیر از رسانه ملی به‌ویژه شبکه خبر که معضل زباله در پرده‌سر را حساس و آن را منتشر کرد، ادامه داد: ای کاش برای تکمیل گزارش سری هم به شهرداری و شورای شهر تنکابن می‌زدند و اقدامات صورت گرفته را از این دو نهاد مسئول جویا می‌شدند.

وی در پایان گفت: هر چند هم‌اکنون نیز این خواسته در شورای شهر و شهرداری تنکابن وجود دارد و ما پیگیر انتشار اقدامات شورا و شهرداری تنکابن در رسانه ملی به‌ویژه شبکه خبر هستیم، اما علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر از اقدامات انجام‌شده می‌توانند با مراجعه به سایت Falahatkar.ir با عنوان «حرف تازه» راهکارهای ما را برای حل موضوع مطالعه کنند.

به گزارش فارس، پروژه کمپوست پرده‌سر در دوهزار تنکابن از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در تنکابن بوده که 50 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن درنظر گرفته شده بود اما با توجه به اختصاص این اعتبار معلوم نیست پیمانکار مربوطه چرا با توجه به تحویل خطوط فاصل کارخانه که از تولیدات یک شرکت معتبر در کانادا بوده است، با چه پشتوانه‌ای پس از نصب، بدون تحویل پروژه آن را ناکام روی دست مسئولان مازندران و شهرستان تنکابن گذاشته است.
انتهای پیام/
منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
با سلام
محل دپوي زباله هاي شهرستان آمل در 30 كيلومتري شهر قرار دارد كه بصورت كوه نمايان مي باشد.كه شيرابه زباله موجب آلودگي رودخانه هراز مي شود و روستائيان اطراف محل دپو زباله ساليان سال است كه از اين آلودگي رنج مي برند. در حاليكه زباله هاي شهرهاي ديگر نيز به اين مكان منتقل و منبع درآمدي براي مسئولين شهر آمل مي باشد.آقايان مسئول به فرياد روستائيان محروم برسيد.
با تشكر
يكي از اهالي روستاي شاهزيد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار