بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹ 31 October 2015
فیلترینگ شبکه های اجتماعی خوب یا بد؟

سابقه سالیان برخورد با این دست از ابزارهای نوین ارتباطی، نشان داده است که به سبب سرعت رشد فناوری و به بازار آمدن گزینه های متعدد برای جایگزینی، هیچ گاه با صرف فیلترینگ یا مسدود کردن دسترسی به شبکه ای اجتماعی، موجب حذف آن از چرخه استفاده کاربران ایرانی نشده است؛ از بهترین شاهد مثال های این موضوع شبکه هایی همچون فیس بوک، توییتر، یوتیوب و... است که به رغم مسدود شدن راه های دسترسی به آن ها و یا ساخت جایگزین هایی مانند فیس نما، آپارات و... کاربران ایرانی در آن ها حضوری فعال و قابل توجه دارند.

به نقل از روزنامه ایمان، هیچ شکی وجود ندارد که میان کاربران خواستگاهی وجود دارد و این خواستگاه و نیازهاست که آن ها را به سوی استفاده یا مخاطب چنین شبکه هایی شدن، سوق می دهد؛ پس نمی توان به سادگی با حرکتی یک طرفه آن ها را از این مسیر منقطع کرد و انتظار داشت به سمت جایگزین یا مورد مشابه نروند.

انسان به ویژه قشر جوان به دلیل وجود ویژگی های خاص سن و روحیات متناسب به دوره ای که در آن قرار دارد، نسبت به آنچه ممنوع می شود، حریص تر می شود؛ به ویژه آنکه این ممنوعیت از موضوعی باشد که پیش تر از آن استفاده کرده و لذت برده است و اکنون سیستم اعمال کننده محدودیت، جایگزینی با همان قابلیت ها را برایش فراهم نکرده باشد.

تنها راه ورود صحیح به این مقوله در دنیای پر از اطلاعات و شبکه های گوناگون ارتباطی، ارائه جایگزین های درست است. به هر عنوان و به هر دلیلی که جایگزین مناسبی برای شبکه اجتماعی یا ارتباطی که فرد از آن محروم شده ارائه نشود؛ خطایی فاحش صورت گرفته است، زیرا هم فرد به سمت دیگری رانده شده و هم اعتمادش به سیستم کم شده است.

جلوی تکنولوژی را نمی توان گرفت؛ باید نگاه واقع بینانه به آن داشت و راهکارهای معقول و دارای پذیرش عمومی را مقابل آن اتخاذ کرد تا به گونه ای نشود که افراد برای اطلاع از برخی اخبار که در رسانه هایی همچون صدا وسیما منتشر نمی شوند، به ساختار اطلاع رسانی رسمی کشور بی اعتماد شده و به محتواهای درون این شبکه ها دارای اعتمادی کامل شوند؛ این برای جامعه و امنیت ملی مضر است.


تحقیق محلی در مورد حجاب دختر یک مرجع تقلید

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است، گفت: حاضرم در خصوص قوانین عادی و یا مسائل فقهی، با اعضای شورای نگهبان مناظره کنم.

به نقل از ایلنا، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، در مراسم عزاداری هفتمین شب شهادت امام حسین(ع) که در دفتر حزب ندای ایرانیان قم برگزار شد، گفت: آقایان شورای نگهبان گاهی خودشان قوانین را فراموش می کنند؛ مثلا قانون می گوید در مواردی اگر کسی جرمی مثلا دزدی مرتکب شده و جزای آن جرم که زندان و ... باشد را تحمل کرده باشد، بعد از آن می تواند دوباره از حقوق اجتماعی مانند کاندیداتوری بهره مند شود، اما ممکن است شورای نگهبان بگوید من هنوز شک دارم که این حرف قانونی نیست.

وی افزود: قبلا فقط باید از مراجع چهارگانه در خصوص فردی استعلام گرفته می شد اما امروز برخی اعضای شورای نگهبان مطرح می کنند که باید از امنای محل هم استعلام شود که این کار خلاف شرع و خلاف قانون است؛ حالا می توان گفت که در زمان های قدیم، امنای محل شناخته می شدند اما امروز اداراتی مثل اداره کل اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و دادگستری بالاتر از امنای محل می تواند سابقه و صلاحیت افراد را ثابت کند؛ علاوه بر آن امروزه گاهی مشاهده می کنیم که خانواده ای، همسایه دیوار به دیوار خود را نمی شناسد، حالا چگونه می خواهند تحقیقات محلی کنند؟

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که بنده داماد آیت الله العظمی نوری همدانی هستم، برادر بنده آقا سیدمحسن موسوی تبریزی نیز داماد آیت الله العظمی نوری همدانی است، یعنی دختر ایشان را به همسری گرفته است، اما در دوره ای از انتخابات و پس از این که آقا سیدمحسن یکی دو دوره نماینده خبرگان بود، برای تأیید صلاحیت او به محله زندگی ایشان که در قم بود مراجعه کرده بودند و از همسایه او پرسیده بودند که آیا خانم ایشان حجاب ش را خوب رعایت می کند؟ این آدمی که این کار را کرده بود، آدم شورای نگهبان در قم بود؛ همین ها هستند که کشور ما را کوچک و عقب افتاده می کنند. این افراد یا نمی فهمند چه می کنند یا این که مصداق آن ضرب المثل هستند که به خاطر یک روسری، بازاری را به آتش می کشند.


اجرای برجام زیر ذره بین

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با مراجع تقلید با ارائه گزارشی از عملکرد اخیر مجلس، گفت: طرح جدیدی در مورد انتخابات در مجلس مطرح بود؛ همچنین بررسی برجام را در دستور کار داشتیم.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای برجام، هم ایران و هم طرف غربی اقداماتی انجام دادند، افزود: اروپا و آمریکا در خصوص لغو تحریم ها احکامی صادر کردند و زمان اجرایی آن منوط به ارائه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقدامات ایران است که پس از ارائه گزارش آژانس، تحریم ها لغو خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه اجرای برجام باید به طور مستمر زیر ذره بین باشد، گفت: طرف غربی برای لغو تحریمها باید ضوابطی را تدوین کند ولی در کل مراحل اصلی برجام انجام شده است.


سوء استفاده از فضای محرم برای انتخابات!

در حالی که در دهه اول محرم امسال، برخی از جریانات سیاسی در سایت ها و روزنامه های خود به مباحث مطرح شده در تعدادی از منبرهای تهران انتقاد کردند و بیان شواهد تاریخی حرکت امام حسین و عملکرد صحیح یاران وفادارش در مواجه با دشمن را سوء استفاده سیاسی! از هیئت ها دانستند، اما در قم حضور پررنگ برخی از چهره های سیاسی در هیئت های مذهبی قم، به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد.

به نقل از قم نا، امسال با نزدیک شدن به ماه محرم زمزمه هایی از سوی برخی مقامات دولتی و رسانه های نزدیک به آنان، بلند شد که سخنرانان و مداحان هیئت ها، نباید محرم را سیاسی کنند!. ساده ترین مفهومی که از این سخن برداشت می شود، عدم طرح نظرات مخالف با جریانات و عملکردهای حاکم بر مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد. مفهوم دیگری که می توان دریافت کرد استفاده سیاسی از هیئت ها به نفع یک جریان سیاسی (با عدم پرداختن به عملکرد این جریانات) است.

هر چند که خود این درخواست نیز یک فعل و کلام سیاسی است، اما عملکرد برخی از شخصیت های سیاسی کشور در محرم امسال قم، تفسیر متفاوتی از سیاسی بودن هیئت های مذهبی را به ذهن ها متبادر ساخت.

در دهه اول محرم برخی از شخصیت های سیاسی کشور با افزایش کمک های مالی خود به هیئات مذهبی قم و حضور رسانه ای در تعدادی از این هیئت ها، آن هم در آستانه انتخابات سرنوشت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به تقویت این گمان که برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس قصد دارند با سوء استفاده از فضای محرم ، زیر پرچم امام حسین(ع) مانور سیاسی دهند، را در افکار عمومی تقویت نمود.

از آن جا که این نوع کمک های مالی از سوی سیاسیون در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است، اما افزایش بی سابقه این کمک ها، این سوال را پیش می آورد که سیاسی کردن هیئات ها که مورد مذمت است چیست؟ آیا راه اندازی هیئت های پرشور و شعور مذهبی با عملکردی در جهت مطالبات رهبر معظم انقلاب مورد مذمت است و یا تغذیه و حضور رسانه ای کاندیداهای احتمالی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت های مذهبی ؟

هرچند طرح درخواست سیاسی نبودن هیئت های مذهبی از طرف هر جریان و افرادی که باشد از بنیان غلط بوده و با فلسفه وجودی قیام اباعبدالله (ع مغایر است و عاشورا ، سیاسی ترین فعل امامان معصوم در طول تاریخ است، اما بهره برداری حزبی و جناحی از پتانسیل هیئات مذهبی که مردم به عشق امام حسین (ع) به آن مراجعه می‌کنند، علاوه بر آنکه امری مذمون از سوی علمای دین است ، سبب خواهد شد مجالس اباعبدالله حسین از کارکرد اصلی خود که همان بصیرت بخشی دینی مبتنی بر فرهنگ حسینی است، منحرف گردد.

در هر صورت چه بگویند هیئت ها را سیاسی نکنید خود یک عمل سیاسی است و چه هیئت هایی را در جهت اغراض مذهبی و فردی به خدمت گرفتن عمل سیاسی است و هم طرح مباحث سیاسی جامعه اسلامی و انقلابی در هیئت ها امری سیاسی است حالا باید دید کدامیک از این برداشت ها دارای جوهره ی اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) را در خود حفظ خواهد کرد و در رگ های جامعه به حرکت در خواهد آورد.


کشف محل دپو داروهای قاچاق و غیرمجاز

رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان قم از کشف داروهای قاچاق و غیرمجاز به ارزش 500 میلیون ریال در استان خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، جواد قنبری گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی در پارکینگ منزل مسکونی خود اقدام به نگهداری و توزیع داروهای غیرمجاز می‌کند با تشکیل تیمی از مأموران این پلیس تحقیقات در این خصوص آغاز شد.

وی اظهار کرد: با توجه به صحت موضوع ضمن اخذ دستور قضائی از دادستان قم مأموران به محل مذکور اعزام شدند.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان قم تصریح کرد: در ادامه با ورود و بازرسی از منزل مذکور در حضور نماینده سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، مقادیر قابل توجهی داروهای قاچاق و غیرمجاز از جمله داروهای بدنسازی کشف شد.

قنبری با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده به زعم کارشناسان 500 میلیون ریال است، خاطرنشان کرد: متهم به انضمام پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شد.


امضای شهردار قم پای تئاتر 200 میلیونی 

جنجال های رسانه ای این روزها بر سر اجرای تئاتر همه مردان سرزمین من  با حمایت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری با مبلغ 200 میلیون تومان واکنش های زیادی در محافل مختلف داشته است. 
به نقل از روزنامه 19 دی، شهرداری قم در وضعیت خوبی از نظر مالی نیست. نگاهی به گزارشات منتشر شده از وضعیت تحقق بودجه چه در بخش درآمدها و چه در بخش هزینه ها و معضل بزرگ بدهی هزار و 500 میلیارد تومانی این را نشان می دهد. 

از طرفی مسأله فرهنگ موضوعی نیست که به راحتی بتوان نادیده اش گرفت یا از فهرست اولویت ها حذفش کرد. منتهی باید دید در این وانفسای کمبود بودجه که سازمان فرهنگی در نیمه نخست امسال توانسته تنها 5 درصد بودجه اش را محقق کند، آیا اجرای تئاتر 200 میلیون تومانی اولویت است یا کمک به شکل گیری ساختارهای فرهنگی و ایجاد زیرساخت هایی که همه مردم قم بتوانند به صورت پایدار از آن استفاده کنند.

حتی اگر قرار بود چنین هزینه ای به یک گروه تئاتر داده شود آیا هنرمندان قمی که با کمترین امکانات قابل قبول ترین کارها در سطح کشور را اجرا کرده اند، در اولویت نبودند؟ آیا شهرداری اصفهان برای حمایت از یک گروه هنری اصفهانی کافی نیست؟ آیا اولویت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در پرداختن به مسائل فرهنگی قم، مسأله فرهنگ شهروندی نیست که اتفاقا ضعف های بزرگی در این زمینه دارد؟

به نظر می رسد پاسخ این سوالات را باید از شهردار با تجربه قم گرفت که با امضای خود اجرای این تئاتر را تأیید کرده و سیاستگذار اصلی مجموعه شهرداری محسوب می شود.


مشکلات پردیسان صدای رئیس مجلس را هم درآورد

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار با مراجع تقلید قم، با بیان اینکه بخشی از بحث‌ها در دیدار با مراجع عظام درخصوص وضعیت استان قم بود، تصریح کرد: در این استان چند موضوع مهم پیگیری شده که یکی از آنها مسئله آب است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به احداث سد گلپایگان تأکید کرد: باید برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود که با وزیر نیرو در این‌خصوص جلساتی را برگزار کردیم که می‌بایست منابعی برای آن در نظر بگیریم و با توجه به فصل آب‌گیری، اجرای این پروژه بتواند پشتوانه خوبی برای استان قم باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه برای آب شرب روستاهای قم به طور جدی در حال پیگیری هستیم، گفت: در مورد گازرسانی به روستاهای استان قم نیز مذاکراتی با وزیر نفت صورت گرفته و قرار است از اجرای پروژه گازرسانی به روستاها پشتیبانی کنند که همه روستاهای قم از این نعمت برخوردار شوند.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی وضعیت تولید از نظر کشاورزی و صنعت، تصریح کرد: در بخش کشاورزی به دلیل مشکلات آب در قم، تغییر الگوی کشت یک موضوع اساسی است که در این‌خصوص با دستگاه‌های اجرایی و وزارت جهاد کشاورزی رایزنی‌هایی انجام شده تا این بخش مورد حمایت قرار گیرد، زیرا بخشی از نیروی انسانی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان قم تأکید کرد: این منطقه معضلات زیادی دارد که بخشی از آن مربوط به امور بهداشتی است.

وی از احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در منطقه پردیسان قم خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه، مذاکراتی با بانک پاسارگاد در جهت سرمایه‌گذاری برای ساخت بیمارستان انجام شده و زمین این پروژه در اختیار این بانک قرار گرفته است. هم‌اکنون اقدامات مشاوره‌ای برای اجرای این پروژه بیمارستانی در حال انجام است که مقرر شده فاز اول آن در مدت 3 سال انجام شود.

وی همچنین از ایجاد شهرک سلامت در منطقه پردیسان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در این منطقه هم دانشکده پزشکی و هم بیمارستان داشته باشیم.


واکنش سخنگوی شورای شهر به حاشیه های اجرای یک تئاتر 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: در قرارداد تئاتر دفاع مقدس شهرداری با عنوان «مردان سرزمین من» تمام فرایند‌های قانونی طی شده است.

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، نعمت‌الله عواطف رستمی با اشاره به اینکه اخیرا توسط رسانه‌ها حاشیه‌هایی برای تئاتر مردان سرزمین من که در هفته دفاع مقدس به اجرا در آمد ایجاد شده بود، گفت: در جلسه کمیسیون مطلع شدم که 200 میلیون تومان برای این تئاتر هزینه شده و روزنامه‌ها به حاشیه سازی در این خصوص پرداخته‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در جلسه کمیسیون سئوالاتی مطرح شد که سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی به همه آنها پاسخ داد.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود و کمبود بودجه این سازمان چنین هزینه‌ای در اولویت نبود عنوان کرد: با توجه به وضعیت موجود صرف این هزینه ضرورت نداشت البته نمی‌توان از ابعاد مختلف این اثر ارزشمند و فاخر نیز چشم‌پوشی کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: بر اساس حاشیه‌هایی که در رسانه‌ها دیدم از آقای موسوی نژادیان خواستم تا مدارک این قرارداد را برای بررسی ارائه دهد و راجع به کل فرایند مطالعات لازم را انجام دادم و هیچ ایراد قانونی در آن نبود. حتی امضای شهردار هم پای این کار بود در حالی که در رسانه‌ها در این زمینه حاشیه سازی شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار