کد خبر: ۱۲۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 30 October 2015
به گزارش تابناک یزد، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نمی‌توان با اجبار، روش‌های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ چراکه در این صورت نفاق ایجاد می‌شود، گفت: جنس دین با اجبار سازگار نیست، چون ایمان از جنس باور پیدا کردن است، از جنس دوست داشتن است و از قلب است که دین به وجود می آید و چیزی که با قلب، ایمان و باور رابطه داشته باشد با زور و اجبار عملی نخواهد شد.

حجت ‌الاسلام و المسلمین محمدعلی ایازی موضوع سخنرانی خود را در هیات ایثارگران که در حسینیه جماران برگزار شد، موضوع جایگاه انسان از منظر قرآن کریم و نسبت آن با دین‌داری اجتماعی بیان کرد.

ایازی با انتقاد از افرادی که برخی مواقع از پاپ کاتولیک ‌تر می‌شوند، با اشاره به آیه 9 سوره یونس، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر می‌خواستم همه مردم را مومن می‌آفریدم و این جالب است که چگونه برخی از خدا هم برایشان این مسئله مهم تر می شود و بلافاصله در آیه دیگری خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید "آیا تو می‌خواهی با اجبار مردم را مومن کنی؟ وی در ادامه با بیان اینکه راه دین ‌دار کردن مردم اغنا و ترغیب است، خاطر نشان کرد: از منظر قرآن کریم هر فردی صلاحیت امر به معروف و نهی از منکر را ندارد و نمی ‌توان یک مامور آموزش ندیده نیروی انتظامی را مسئول امر به معروف و نهی از منکر کرد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: حق انسانی و شهروندی این است که ما با عدالت رفتار کنیم در جامعه عدالت هم به این معنا است که ما با همه در جامعه خوب رفتار کنیم.

انسان ها همه دارای ارزش هستند و خداوند در این باره می گویند که وقتی کسی یک انسان بی گناه را می کشد مثل این است که تمام انسان ها را کشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار