مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به چالش مگس میوه مدیترانه‌ای در کشاورزی، از برگزاری مانور مبارزه با این حشره آفت‌زا در هفته پدافند غیرعامل در برخی روستاهای سیمرغ خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 28 October 2015
به گزارش تابناک مازندران مجید جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار  در شهرستان سیمرغ با بیان اینکه تامین امنیت غذایی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: اقداماتی که مجموعه‌های مختلف کشاورزی برای پیشگیری از ایجاد مشکلات و خدشه به امنیت غذایی و جلوگیری از بحران غذایی انجام می‌دهند، نوعی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: با این اقدامات می‌توان قدرت اثر تهدیدات دشمن را کاهش و آستانه آسیب‌پذیری بخش کشاورزی را افزایش و میزان خسارت و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات را تا حد ممکن کاهش داد.
مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به اهمیت آموزش در پیشرفت کشاورزی، افزود: به همراه مجمع کارشناسان با استفاده از ظرفیت دانش مردمی، بهره‌برداران، تشکل‌های صنفی و شبکه‌های ترویجی، کارگاه‌های آموزشی با موضوع مجموعه اقدامات پیش‌گیرانه را در دستور کار قرار دادیم.
این مسئول با تاکید بر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها و استفاده از روش‌های کم‌هزینه و پربازده در کشاورزی، بیان کرد: بهبود راندمان آبیاری و جلوگیری از هدررفت مصرف آب از طریق روش‌های آبگیری مکانیزه همچنین استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی از برنامه‌های ترویجی بخش کشاورزی بوده است.
جعفری با اشاره به مشکلاتی که مگس میوه مدیترانه‌ای در محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند، افزود: با توجه به زمان و شرایط کشاورزان و بهره‌برداران، مهم‌ترین چالش ما بحث این مگس‌هاست، زیرا آفت مخرب و بسیار خسارت‌زا محسوب می‌شود.
این عضو کمیته پدافند غیرعامل سیمرغ، از برگزاری مانور مبارزه با بیماری‌ها و آفات محصولات زراعی و کشاورزی در هفته پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: این مانور در روستاهای ملاکلا، خراط‌کلا و کوشی‌کلا برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در مانور مبارزه با آفات، سعی می‌شود چرخه زندگی و راه‌های مقابله با مگس مدیترانه‌ای برای کشاورزان و باغ‌داران تشریح شود، چرا که با رعایت شرایط و نکاتی می‌توان بخش قابل توجهی از نسل مگس میوه را مدیریت کرد تا سال آینده با مشکل خاصی رو‌به‌رو نشویم.
جعفری با بیان اینکه مدیریت تلفیقی مبارزه با مگس میوه از بحث‌های پیشنهادی در مانور مذکور است، اظهار کرد: در این راستا، کشاورزان باید به جمع‌آوری و معدوم‌سازی میوه‌های آفت‌زده پای درخت بپردازند.
مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به آگاهی بیشتر کشاورزان از چرخه زندگی مگس میوه، تصریح کرد: این مدیریت با نصب 70 تله و مشاهده میدانی روزانه کارشناسان اقدامات خوبی در راستای مبارزه با مگس میوه انجام داده است.
وی در پایان گفت: پنج‌شنبه هفته‌جاری (فردا)، کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی برای دهیاران و کشاورزان سیمرغ برگزار می‌شود که پیش از این نیز اطلاع‌رسانی شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار