با نخستین باران پاییزی؛
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از سرریز شدن آب در دریاچه طاقبستان با بارش نخستین باران پاییزی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 28 October 2015
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از سرریز شدن آب در دریاچه طاقبستان با بارش نخستین باران پاییزی خبر داد.

علی فعله‌گری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: در پی بارندگی‌های چند روز اخیر آب در دریاچه طاقبستان سرریز شد.

وی کاهش نزولات جوی را مهم‌ترین دلیل خشک شدن سراب‌های استان از جمله طاقبستان عنوان کرد و افزود: این دریاچه با نخستین باران پاییزی جان دوباره گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به مطالعاتی که قرار بود برای مشخص شدن علت خشک شدن این دریاچه صورت بگیرد، تصریح کرد: این مطالعات منوط به تأمین اعتبار 150 میلیون تومانی شده است.

فعله‌گری با اشاره به اینکه تا این لحظه برای این طرح تأمین اعتبار نشده است، اضافه کرد: البته پیگیر هستیم و از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست تأمین اعتبار کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: توجیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این است که انجام این کار در تخصص امور آب است و آنها باید این مطالعات را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: این مطالعات به یک پروسه یکساله نیاز دارد و آنها با نمونه‌گیری از آب باران و سنجیدن ارتباط ارگانیک آن با آب چاه‌های اطراف مجموعه نظر قطعی را خواهند داد.

فعله‌گری با بیان اینکه از بیستون هم خبرهای خوشی در مورد بازگشت آب به این سراب می‌رسد، خاطرنشان کرد: به‌ هر حال منابع آب باید مدیریت شود تا در شرایط بحرانی حداقل آب را در این سراب‌ها حفظ کنیم.

گفتنی است، مردادماه امسال بود که خبر خشک شدن یک‌شبه دریاچه طاقبستان با چشمه‌های هزاران ساله‌اش همه را حیرت‌زده کرد و هر نهاد و ارگانی که به‌ نوعی به این موضوع مربوط می‌شد سعی داشت خود را از ماجرا دور نگه دارد.

این دریاچه به‌ طور کاملاً ناگهانی ظرف 24 ساعت خشک شد و دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، کاهش آبدهی و مهم‌تر از همه چاه‌های غیرمجاز اطراف آن برای این موضوع مطرح می‌شد و شاهد جوش و خروش چشمه‌ها و نوسانات آن در ماه‌های اخیر بودیم.

بعد از کش و قوس‌های فراوان و اینکه هر نهادی سعی در انداختن توپ در زمین دیگری داشت، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در اقدامی از یک گروه زمین‌شناس برای انجام مطالعات در خصوص بررسی دلایل خشک شدن این دریاچه دعوت کرد و قرار شد آنها پس از انجام بررسی‌های خود در یک پروسه یکساله علت این موضوع را اعلام کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار